خبرهای داغ:
مدیر پیشگیری دادگستری استان قم:

۳۰۰ قهوه‌خانه مجاز و غیر مجاز در قم فعالیت می‌کند/ ضرورت ساماندهی سفره‌خانه‌های سنتی در استان قم

مدیر پیشگیری دادگستری استان قم گفت: ساماندهی قهوه‌خانه‌های سنتی استان قم یکی از ضروریات این استان است که در۶ ماهه اول سال جاری در دستور کار قرار دارد.
کد خبر: ۸۸۷۲۱۸۲
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
۳۰۰ قهوه‌خانه مجاز و غیر مجاز در قم فعالیت می‌کند/ ضرورت ساماندهی سفره‌خانه‌های سنتی در استان قم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سعید کاویانی با اشاره به اهمیت نظارت بر سفره خانه‌های سنتی اظهار داشت: در صورت عدم ساماندهی و نظارت بر عملکرد قهوه‌خانه‌ها، باید شاهد این بود که قهوه‌خانه‌ها بسترساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شوند.

وی افزود: طبق قوانین صریح ابلاغ‌شده به اداره بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی استان قم، ارائه سرویس‌های قلیان در تمام قهوه‌خانه‌ها ممنوع است.

مدیر پیشگیری دادگستری استان قم با اشاره به رویکرد معاونت پیشگیری و اتاق اصناف درباره ممنوعیت استفاده از دخانیات وقلیان در اماکن عمومی تصریح کرد: در هفته بدون دخانیات که به علت مصادف بودن با ماه مبارک رمضان به 8 الی 14 تیرماه تغییرکرد، در مورد محدودیت مصرف و عرضه دخانیات و قلیان و ساماندهی این قهوه‌خانه‌ها و ابطال پروانه کسب برخی از این قهوه‌خانه بحث شده است.

کاویانی خاطرنشان کرد: طبق ضوابط، قوانین و مقررات اعلامی از سوی اداره بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هیچ قهوه‌خانه‌ای اجازه عرضه قلیان ندارد، و همچنین طبق قوانین علوم پزشکی و شهرداری حد و مصرف دخانیات در اماکن عمومی ارائه و عرضه هر گونه قلیان در اماکن عمومی ممنوع است.

مدیر پیشگیری دادگستری استان قم عنوان کرد: حدوداً 300 قهوه‌خانه مجاز و غیر مجاز در سطح استان داریم که تعدادی از این‌ها پروانه کسب لازم ندارند، از همین رو اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه باید درباره محدودیت مصرف عرضه دخانیات و قلیان در ساماندهی و نظارت بر صدور پروانه و نحوه عملکرد قهوه‌خانه‌های سنتی اقداماتی انجام دهند.

وی تصریح کرد: کلیه قهوه‌خانه‌ها در قلمرو جغرافیایی استان قم اعم از بیرون شهر و اماکن سیاحتی، باید پروانه کسب داشته باشند و ارائه قلیان چه به کودکان چه به خانواده‌ها و چه جوانان و خانواده‌ها ممنوع است.

کاویانی با اشاره به بحث موازی کاری بین اتاق اصناف و سازمان گردشگری گفت: به منظور جلوگیری از تداخل کاری‌ها مقرر شده کمیته مشترکی اجرای دقیق قوانین و مقررات مربوطه را رصد و نحوه صدور مجوز برای قهوه‌خانه‌ها را از طریق اتاق اصناف و سازمان گردشگری استان رصد کند.

وی افزود: باید نهادهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی برنامه‌ریزی جامعی برای اوقات فراغت و تفریح جوانان و خانواده‌ها اعم از مسابقات و برنامه‌های شاد داشته باشند تا بتوانند جایگزین بساط قلیان و دخانیات در بوستان‌های استان قم باشد.

 مدیر پیشگیری دادگستری استان قم بیان کرد: جلوگیری از اقدامات موازی کارانه چه در حوزه نظارتی و چه برنامه‌ریزی‌های اجرایی از اولویت‌های ماست تا با یک‌ رویه ثابت بر نحوه صدور مجوز یک هماهنگی ثابت در سطح استان داشته باشیم.

 وی بیان کرد: برای دریافت پروانه کسب و مجوز قهوه‌خانه‌های سنتی، فراخوان‌هایی از طریق اتحادیه مربوطه و اتاق اصناف صادرشده و کارگروه‌هایی با محوریت ساماندهی قهوه‌خانه‌ها برای ارائه مجوز تشکیل‌شده است که افراد می‌توانند مجوز لازم را کسب کنند.

ارسال نظرات