مددجویان خودکفا؛

سختی که با خودباوری و عشق به کار آسان شد

سرپرست خانواده با دریافت 15 میلیون تومان وام از محل تسهیلات خوداشتغالی کمیته امداد و با اتکا به نیروی جوانی و خودباوری، «گپوبافی» را در استان مرکزی رونق بخشیده تاجایی که امروز از محل این فعالیت اقتصادی، سالانه دست کم 100 میلیون تومان درآمدزایی برای 10 نفر را فراهم کرده است.
کد خبر: ۸۸۷۲۳۶۳
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ اجرای طرح‌های خوداشتغالی و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب برای خانواده‌های نیازمند، با اتخاذ سیاست‌های مؤثر و كارآمد، در رأس اهداف و برنامه‌های كمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارد و ارمغان آن تأمین عزت و كرامت خانواده‌ها و نیل به استقلال اقتصادی است.

همزمان با ایام ماه مبارک رمضان نمایشگاه بزرگ «رمضان» کمیته امداد استان مرکزی در بوستان ملت کلانشهر اراک برپا است.

نمایشگاهی که در بخش معرفی تولیدات مددجویان به چند غرفه ساده و کوچک خلاصه می‌شود ولی همت و تلاش تولیدکنندگان هر یک از غرفه‌ها خود قصه‌ای است که بی‌شک اگر بخواهیم پای صحبت هر کدام‌شان بنشینیم هزاران صفحه می‌شود.

شناسنامه هر غرفه در معرض دید قرار داشت تا راحت‌تر بتوان دریافت که هر کدام از این کارآفرینان خود با چه اندوخته‌ای کار را شروع کرده‌اند و اکنون از همت بلند هر کدام چند نفر دیگر کسب رزق می‌کرد.

پیکرتراشی، ساخت عینک، بافتنی، قلم‌زنی، عطاری، لوازم تزئینی و کادویی، کلبه سبزیجات، جوراب بافی، آموزشگاه کشاورزی، تولید لباس، پرورش زنبور عسل، خدمات نصب پکیج و کولرگازی، تولید آئینه و شمعدان، تولیدی لباس کار از جمله فعالیت‌های تولیدی هستند که در همه جای به راحتی می‌توان یافت ولی «گپوبافی» از جمله صنایع دستی است که در تمامی شهرهای کشور وجود ندارد و دیدن یک غرفه با این عنوان در یک شهر صنعتی برای من به عنوان یک مخاطب جذاب بود.

به سراغ صاحب غرفه رفتم، او نیز یکی از هزاران زن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان مرکزی بود که به رغم شکست در زندگی مشترک همچنان مصمم و بااراده برای کسب رزق حلال و گذران امور زندگی خود و تنها فرزند خردسالش به هنر «گپوبافی» روی آورده بود و با دریافت تسهیلات از کمیته امداد استان مرکزی تولید خود را توسعه بخشیده بود.

از نام و تجربه فعالیتش پرسیدم تا بهانه‌ای شود برای ادامه صحبت‌هایم با او؛ با روی خوش پاسخ یک به یک سوال‌هایم را اینگونه داد:

در معرفی نام خود گفت: حافظیان هستم و بعد از اینکه از همسرم جدا شدم برای اینکه بتوانم زندگی خود و پسرم«حسام» را تامین کنم تحت پوشش کمیته امداد استان مرکزی قرار گرفتم.

این کارآفرین استان مرکزی ادامه داد: از ده سال قبل کار «گپوبافی» را آغاز کردم و توانستم با دریافت تسهیلات اشتغالزایی از کمیته امداد استان ضمن تامین مخارج زندگی خود برای دست کم 3 نفر دیگر فرصت شغلی ایجاد کنم.

این هنرمند و کارآفرین استان مرکزی با بیان اینکه خدا را بابت لطف و رحمتش شاکر هستم، گفت: خدا را شاکرم که نیازمند دیگری نیستم و می‌توانم فرصت اشتغال را برای دیگر زنان جامعه ام فراهم کنم.

از شرایط دشوار کارش و مشکلاتی که دارد از او پرسیدم، در پاسخم گفت: متاسفانه مشکلات ما هم کم نیست اگرچه می شود گفت که سالانه می‌توان بیش از 100 میلیون تومان از طریق گپوبافی کسب کرد ولی زمستان کار کمتری وجود دارد چراکه حضور در نمایشگاه‌هایی که در دیگر استان‌ها برپا می‌شود برایم سخت است و اگر هم در نمایشگاهی خارج از استان حضور پیدا کنیم متاسفانه حمایتی از سوی مسئولین صورت نمی گیرد.

در استان تامین غرفه برعهده کمیته امداد است و ما بابت این امر هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم ولی گرفتن غرفه در نمایشگاه‌های دیگر استان‌ها هزینه مالی را بر ما تحمیل می‌کند که همین امر باعث می‌شود برای حضور در یک نمایشگاه خارج از استان هزینه زیادی را متحمل شویم، هزینه‌هایی نظیر تامین مکان، خوراک و محل اسکان خودمان ولی خوب برای اینکه تولیدات‌مان را به فروش رسانیم ناچاریم این هزنیه‌ها را متحمل شویم.

وی افزود: این فصل از سال در حقیقت اوج کار و فعالیت هنر گپوبافی است تا جایی که 10 بافنده برایم کار می کنند و تا آخرین روز از شهریورماه و بازگشایی مدارس که فرزندم باید در کلاس درس حضور پیدا کند در نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی که در کشور برگزار می‌شود حضور پیدا می‌کنم.

این زن سرپرست خانوار استان مرکزی تصریح کرد: امیدوارم که مسئولان همکاری لازم را داشته باشند و بتوانم به محض اتمام اقساط تسهیلات اشتغالزایی که دریافت کرده‌ام مجدد تسهیلاتی را دریافت کنم تا بتوانم کارم را بیش از این توسعه دهم.

از او پرسیدم چقدر کمک هزینه ماهانه از امداد دریافت می‌کند؟ در پاسخم گفت: به غیر از یارانه مبلغی را از کمیته امداد دریافت نمی‌کنم چراکه خوشبختانه با حمایت کمیته امداد و دریافت تسهیلات اشتغالزایی امروز قادر به تامین زندگی خود هستم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه از خدمات بیمه برخوردار هستم، بخشی از هزینه بیمه را صنایع دستی و بخشی را کمیته امداد پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات