خبرهای داغ:
برگزار شد:

دومین آیین گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای در قزوین

دومین آیین گرامیداشت روز فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای شب پنجشنبه مصادف با 17 شوال سالروز نبرد تاریخی حضرت علی(ع) با عمربن عبدو در جنگ خندق به همت بسیج ورزشکاران و اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین در بوستان ملت برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۸۶۳۰۱
|
۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
مهرعلیان رئیس بسیج کانون ورزشکاران در مصاحبه با خبرگزار بسیج گفت: برنامه روز فرهنگ و منش پهلوانی و زورخانه ای هر سال در 17 شوال مصادف با روز نبر تاریخی امام علی(ع) با عمربن عبدو در جنگ خندق برگزار می شود.
رئیس بسیج کانون ورزشکاران افزود: هفده شوال روزی است که حضرت علی با عمروبن عبدود پهلوان معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد و پرچم اسلام را سر بلند و پرچم کفر را واژگون ساخت ،به همین دلیل این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده اند.
وی ادامه داد: در این جنگ حضرت علی(ع) پس از شکست دادن عمرو بن عبدود به طرف او رفت تا سرش را از بدنش جدا کند که عمرو آب دهان خود را به صورت مبارک مولی الموحدین انداخت ؛حضرت از جای خود برخاست و مقداری در میدان جنگ قدم زد سپس به سمت او رفت ،عمرو علت این کار را جویا شد حضرت گفت:آن لحظه که آب دهانت را به صورت من انداختی من را غضب گرفت نمی خواستم تو را به این حالت بکشم ؛مقداری قدم زدم تا آرام شوم و تو به خاطر خداوند لا شریک له بکشم.به دلیل این پهلوانی ،ایثار،شجاعت و از خود گذشتگی این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامیده اند.
 
مهرعلیان گفت: هر سال این برنامه با کمک بسیج ورزشکاران و اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین و هیئت ورزش های زورخانه ای و باستانی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری برگزار می شود. تجلیل از ورزشکاران، پیشکسوتان و شهدای ورزشکار، جانبازان و قهرمانان مروج اخلاق و مربیان مروج اخلاق تقدیر خواهد شد.
 
وی در پایان گفت: امیدواریم به نقطه ای از فرهنگ پهلوانی برسیم که همه قرمانان ما علاوه بر درخشش در سطوح ملی و بین المللی پهلوانان خوب و اخلاق مدار نیز باشند.

1009/پ30/ب
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار