خبرهای داغ:
در گفت وگو با استاد حوزه علمیه نجف اشرف عنوان شد

قدرشناسی از غدیر اسلام را به آقایی و بزرگی می‌رساند/شعارهای کاروان روز غدیر منتخب از خطبه‌ غدیر باشد

استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: اگر قدرشناس غدیر بودیم، آقایی و عزّت از آن ما می‌شود و اگر قدرناشناس شدیم «إنّ عذابی لشدید» عاقبت کار ماست. همه بدانند معیشت و زندگی همراه با بدبختی، منتظر کسانی است که با مکتب أمیرالمؤمنین (ع) قهر می‌کنند و در برابر این مکتب بزرگ، مکتب‌تراشی می‌کنند.
کد خبر: ۸۹۱۴۸۱۹
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، این روزها شهر و دیارمان رنگ و بوی قشنگی دارد. کوچه‌ها و خیابان‌ها آذین بندی شده، شهر پر شده از پرچم‌های رنگی و همه در تلاش و تلاطم هستند، برای برگزاری بزرگترین عید عام هستی، عید غدیر، غدیر خم.

درارتباط با این روز بزرگ الهی و چگونگی بزرگداشت آن با آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی، استاد حوزه علمیه نجف اشرف و بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر(عج) گفت وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

 

*نقش ائمه‌ دین به ویژه حضرت أمیرالمؤمنین(ع) در حفاظت و پاسداری از اسلام چیست؟

این سؤال بزرگی است، قرآن می‌فرماید: «إنّا له لَحافِظون» یعنی ما قرآن را حفظ می‌کنیم.

حفظ قرآن و سنت به امر خدای متعال، به وسیله‌ ائمه‌ طاهرین (ع) خاصه حضرت أمیرالمؤمنین (ع) انجام گرفته است. خودِ حضرت می‌فرماید: ما کُهُوف یعنی نگهبانانِ کتب و دستورات پیامبر (ص) هستیم.

 

* چرا مودت اهل‌بیت علیهم السلام را خدای متعال اجر رسالت قرار داده است؟

مودت یعنی آشکار کردن محبت و عمل به آنچه که محبوب می‌خواهد. وقتی اهل‌بیت علیهم السلام را دوست می‌داری، عمل به دستوراتشان می‌کنی. پس مودت طریقِ و روش عمل به دستورات اسلام است و بعد از اینکه عمل به دستور اسلام کردیم باز هم دوستشان می‌داریم چون ولی نعمت، مجسّم خوبی‌ها و نماینده معبودند و این دوستی موضوعیت دارد.

 

*آیا در غدیر خم فقط دستور دوستی أمیرالمؤمنین (ع) صادر شده است؟

خطبه‌ غدیر مخفی نبوده و نیست. در این خطبه سخن از رهبری حضرت أمیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب علیه السلام به میان آمده. البته باید خلیفه‌ رسول الله (ص) و عترت پیامبر را دوست داشت.

 

*نقش علامه‌ امینی در بیداری مسلمین نسبت به ولایت امیرالمومنین(ع) چیست؟

ایشان در ولای أمیرالمؤمنین علیه السلام فانی بود و در بیداری مؤمنین خالصانه کوشید. علامه با نوشتن کتاب الغدیر، طرح برادری زیر ولای ولایت را ارائه داد.

 

*وظیفه‌ ما در قبال عید غدیر خم چیست؟

داستان غدیر خم، داستان همه‌ اسلام است. بعضی گفته‌اند، غدیر خم جزء اخیر از علت تامه‌ سعادت است. بنده می‌گویم با بررسی آیات و روایات پیرامون ولایت باید بگوییم غدیر خم علت تامه‌‌ سعادت است. مکتب غدیر خم همه‌ خیرات را داراست. توحید، نبوت، امامت و دروس تقوا و معارف الهیّه در مکتب غدیر خم تدریس می‌شود. «إن ذکر الخیر کنتم اوله» و وظیفه‌ ما در برابر این نعمت بزرگ، بسیار سنگین است، به خصوص مبلغین و حوزویان که متنعم سرِ سفره غدیر خم هستند.

 

*حوزویان در قبال غدیر خم چه مسؤولیتی دارند؟

اولاً مسئولیت تفقه در دین، یعنی تفقه در ولایت معصومین علیهم السلام، کار حوزویان است. وظیفه‌ «لینذِروا» یعنی هشدار دادن و خلاصه مسئولیت بیدار کردن مردم به دوش ایشان است. مردم باید به وسیله‌ حوزویان با سنت نبوی صلی الله علیه و آله، به ویژه غدیر خم آشنا شوند و به بزرگی نهج‌البلاغه و سیره‌ عدالت گستر حضرت أمیرالمؤمنین علیه السلام آگاهی پیدا کنند.

 

*به نظر شما جهان چه اندازه مهیای پذیرش ولایت أمیرالمؤمنین علیه السلام است؟

اولاً اگر دولت‌های طاغوتی و مستبد، مردمِ اهل تحقیق را آزاد بگذارند، ثانیاً حوزه‌های علمیه به وظایف خود عمل کنند و اهداف أمیرالمؤمنین و سیره‌ مقدس ایشان را خوب برای مردم دنیا شرح دهند، همگان به جز معاندین و کج اندیشان، ولایت الهیه را می‌پذیرند.

 

*شما در مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) پیرامون این موضوع چه کرده‌اید؟

در این مرکز با جمع آوری کتب ولایی و مدارک آن، به ویژه کتب مهدویت، راه برای تحقیق عمیق باز شده و با تشکیل کلاس‌هایی در بحث ولایت و امامت، در قم مقدسه و نجف‌أشرف، به نتایج خوبی رسیدیم. از جمله استبصار حدود ۷۰ نفر که در اثر مطالعه و مباحثه، به مدرسه‌ بزرگ ولایت راه یافتند.

 

*اعمال شب و روز عید غدیر خم را بیان بفرمائید؟

باید در این موضوع، به کتب ادعیه و زیارات مثل مفاتیح الجنان رجوع شود. ولی اجمالاً ترویج این عید بزرگ از اهم امور است، به وسیله‌ مجالس بزرگ جشن، چراغانی معابر، اطعام مؤمنین، ‌ترویج حفظ خطبه‌ غدیر و از جمله حرکت و راه اندازی کاروان شادی مردمی با شعار برگرفته از خطابه‌ غدیر، می‌توان مروج این روز بزرگ شد.

 

*طرح راه اندازی کاروان شادی را برای دهه‌ مهدویت و روز میلاد امام زمان علیه السلام چه برکاتی دارد؟

این طرح نتایج خوبی داشته است. در اصفهان دوستانمان به توریست‌ها هم گل داده بودند و مترجم برای آنها گفته بود، امروز روز میلاد نجات‌دهنده‌ بشریت است.

این حرکت، حرکت صفرها به سوی عدد صحیح است. ما بی‌ولای أمیرالمؤمنین علیه السلام صفریم. اگر ولایت، پشتوانه‌ ما نباشد خوانده نمی‌شویم و به حساب نمی‌آییم. نیت ما در این حرکت، تبلیغ غدیر و ولایت أمیرالمؤمنین علیه السلام است و از خدا خواهیم توفیق ادب. آنچه مهم است این است که ادب این حرکت باید حفظ شود. ما در این حرکت، در واقع زائر نجف‌أشرف هستیم، پس باید ادب و آداب زیارت را حفظ کنیم.

 

*چه شرایط دیگری باید در این حرکت ملاحظه شود؟

این حرکت، یک حرکت معنوی، اسلامی و انسانی است و نباید بوی برتری‌جویی نفسانی داشته باشد و به سمت اختلاف‌افکنی پیش برود. دوستان أمیرالمؤمنین علیه السلام از اهل سنت هم ممکن است بیایند یا از اهل کتاب، آنان که مثل جرج جرداق، دنبال صوت العدالة هستند ممکن است بیایند. باید ما مؤدّبانه پذیرای آنها باشیم. شعارها باید، شعار منتخب از خطبه‌ غدیر باشد. وقتی حرکت در اخبار جهانی منعکس می‌شود، شعارها چه گفتار و چه نوشتار، پیام ولایت و مودّت داشته باشد.

توصیه‌ بنده به همه‌ مسلمین این است، اگر قدرشناس غدیر بودیم، آقایی و عزّت از آنِ ما می‌شود و اگر قدرناشناس شدیم «إنّ عذابی لشدید» عاقبت کار ماست. همه بدانند معیشت و زندگی همراه با بدبختی، منتظر کسانی است که با مکتب أمیرالمؤمنین علیه السلام قهر می‌کنند و در برابر این مکتب بزرگ، مکتب‌تراشی می‌کنند. خداوند ایران، شیعه‌خانه‌ امام زمان (عج) را از خطرات حفظ کند و دستِ ایادی استکبار را از بلاد اسلامی قطع و کوتاه کند.

حسین طالب علی

ارسال نظرات