خبرهای داغ:
مدیر پروژه نرم افزار مقتل الحسین عنوان کرد

استفاده از 100 عنوان کتاب معتبر در تدوین نرم افزار مقتل الحسین

مدیر پروژه نرم افزار مقتل الحسین از بهره مندی 100 عنوان کتاب در تدوین برنامه مقتل الحسین خبر داد.
کد خبر: ۸۹۱۵۶۴۶
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، علی جباری در نشست خبری نرم افزار چند رسانه‌ای مقتل الحسین که ظهر امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد، با اشاره به برنامه مقتل الحسین که یک برنامه چند رسانه‌ای پیرامون واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) است، اظهار کرد: این برنامه با هدف پاسخگویی به شبهات قیام امام حسین(ع) و ایجاد بستر مناسب برای کسانی که به صورت کامل و جامع علاقه‌مند کسب اطلاعات کامل از واقعه عاشورا هستند، تولید و ساخته شد.

وی افزود: در نرم افزار چند رسانه‌ای مقتل الحسین علاوه بر عرضه منابع قیام، تلاش کردیم به مباحث تاریخ، زندگانی و سیره امام حسین(ع) و یاران ایشان نیز اشاره کنیم و در اختیار کاربران قرار دهیم.

مدیر پروژه نرم افزار مقتل الحسین با بیان اینکه در این نرم افزار از 100 عنوان کتاب در 490 جلد از مهم‌ترین کتاب‌های عاشورا استفاده کردیم، عنوان کرد: در نرم افزار چند رسانه‌ای مقتل الحسین به مجموعه‌هایی از سخنان امام حسین(ع) و قیام‌های بعد از عاشورا که در راستای قیام امام حسین(ع) شکل گرفته است، اشاره شده است.

وی با اشاره فیلترهای موجود در مراحل انتشار مطالب یک کتاب، مطرح کرد: مطالب چاپ شده طی چند مرحله مورد تحقیق و بررسی قرار می‌گیرد و به تایید تیم نظارت کننده می‌رسد به همین دلیل کاربران می‌توانند با اعتماد کامل از این منابع استفاده کنند و بهره لازم را ببرند.

جباری اضافه کرد: بازتاب قیام عظیم کربلا، رفع شبهات واقعه عاشورا با ارائه مدارک مهم و معتبر دینی و برطرف کردن نیازهای جامعه علمی از جمله اهداف ساخت نرم افزار چند رسانه‌ای مقتل الحسین است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که در گذشته در ارتباط با واقعه عاشورا ساخته شده است، مطرح کرد: برنامه‌های تولیدی در ارتباط با واقعه عاشورا که در گذشته ساخته شده‌اند مخاطبین عام داشتند و مطالبشان برای کسانی که می‌خواستند به صورت تحقیقات قیام امام حسین(ع) را مطالعه کنند و از آن استفاده کنند کافی نبود.

مدیر پروژه نرم افزار مقتل الحسین خاطرنشان کرد: تعداد مقاتل موجود در برنامه مقتل الحسین بی‌نظیر بوده و هیچ برنامه‌ای به این اندازه کامل و جامع نیست.

وی یادآور شد: در لیست اولیه ساخت نرم افزار چند رسانه‌ای مقتل 400 عنوان کتاب در نظر گرفته شده بود ولی به دلیل معتبر نبودن برخی از کتاب‌های مقاتل و اجازه ندادن برخی از صاحبان آثار، تعداد کتاب‌های استفاده شده در برنامه مقتل الحسین به 100 عدد کاهش یافت.

جباری با بیان اینکه در این نرم افزار 26 عنوان از منابع اختصاصی مقتل امام حسین(ع) را گردآوری کردیم، تصریح کرد: برخی از کتاب‌های تاریخی را نمی‌توان به قیام امام حسین(ع) نسبت داد ولی در قسمت‌هایی از آن به واقعه عاشورا اشاره شده است و تلاش کردیم از این کتاب‌ها نیز در تدوین نرم افزار چند رسانه‌ای مقتل الحسین استفاده کنیم.

وی افزود: علاوه بر محققین و پژوهشگران، مخاطبین عمومی نیز می‌توانند از مطالب موجود در بخش نگارخانه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی استفاده کنند و همچنین افرادی که علاقه‌مند باشند می‌توانند علاوه بر استفاده از متون کتاب، فایل صوتی آن را نیز گوش بدهند.

مدیر پروژه نرم افزار مقتل الحسین از تاثیر بسیار نقشه در تعریف وقایع تاریخی یاد کرد و گفت: در این نرم افزار علاوه بر استفاده از 118 عکس از زیارتگاه‌ها و مسیر حرکت امام حسین(ع)، از 230 قطعه سخنرانی صوتی و تصویری و 600 قطعه صوت مداحی پیرامون شخصیت و قیام امام حسین(ع) نیز استفاده کرده‌ایم.

ارسال نظرات