خبرهای داغ:
معاون پژوهشگاه امام صادق(ع):

عهده دار ۲۰ وظیفه پژوهشی مستمر هستیم / بسیاری از نیازهای پژوهشی نیروهای مسلح را پوشش می دهیم

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) گفت: با توجه به ظرفیت علمی و پژوهشی موجود در این مجموعه علمی تاکنون بیش از ۲۰ وظیفه پژوهشی مستمر به عهده پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۹۱۹۸۹۷
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
عهده دار ۲۰ وظیفه پژوهشی مستمر هستیم / بسیاری از نیازهای پژوهشی نیروهای مسلح را پوشش می دهیم
هادی طاهری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم، اظهارداشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به واسطه تشکیل سپاه پاسداران، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) البته نه با این نام بلکه با عناوینی که در طول زمان ارتقا پیدا کرد، فعالیت خود را نیز آغاز نمود.

وی با بیان این که بسیاری از نیاز‌های پژوهشی نیرو‌های مسلح امروز در این پژوهشگاه انجام می‌شود، افزود: تمامی فعالیت‌ها در حوزه صف و ستاد پژوهشگاه با مجموعه تهران در تعامل است، چرا که مرکز پژوهشی وابسته به سازمان اجرایی زیر نظر وزارت علوم می‌باشد و هم دارای مصوبه وزارت علوم است و در قسمت سازمان‌های پژوهشی وابسته به مراکز اجرایی فعال می‌باشیم

پژوهش‌های مورد نیاز نیرو‌های مسلح، نمایندگی، ولی فقیه، سپاه و بسیج

طاهری ادامه داد: در این پژوهشگاه ماموریت‌های چندگانه‌ای از جمله انجام پژوهش‌های مورد نیاز نیرو‌های مسلح و سپاه و نمایندگی، ولی فقیه و بسیج و همچنین تدوین متون آموزشی عقیدتی و سیاسی مورد نیاز نمایندگی، ولی فقیه در سپاه و سپاه و بسیج و نیرو‌های مسلح انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: در پژوهشگاه یک ماموریت دیگری را نیز در تربیت پژوهشگران مورد نیاز ماموریت‌های پژوهشی به عهده داریم و در حوزه فناوری اطلاعات مربوط به پژوهش و متون آموزشی، همچنین مسائل فرهنگی مورد نیاز نیرو‌های مسلح اقدامات ارزشمندی را رقم زده ایم.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، اظهارداشت: این چهار فعالیت و ماموریت اصلی مندرج در اساسنامه پژوهشگاه می‌باشد که ذیل هر کدام از این مسئولیت‌ها یک سری وظایفی بر عهده پژوهشگاه وجود دارد که شامل بیش از ۲۰ وظیفه پژوهشی است که طبق اساس نامه به پژوهشگاه واگذار شده است.

عهده دار پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای مورد نیاز عقیدتی سیاسی هستیم

وی خاطرنشان کرد: این وظایف شامل نیاز سنجی پژوهشی و انجام پژوهش‌های بنیادی و پژوهش‌های کاربردی و پژوهش‌های توسعه‌ای مورد نیاز در حوزه عقیدتی و سیاسی متون آموزش‌های عقیدتی و سیاسی می‌باشد تاکنون نیز در بعد تبیین بیانات رهبری و امام راحل نیز کار‌هایی انجام شده است.

راه اندازی معاون اندیشکده راهبردی و آینده نگاری

طاهری عنوان کرد: اخیرا در پژوهشگاه یک ساختاری تحت عنوان معاون اندیشکده راهبردی و آینده نگاری که مباحث اندیشکده‌ای و اندیشه‌ای را در نیرو‌های مسلح دنبال می‌کند راه اندازی شده است.

وی توضیح داد: به علت این که بسیاری از نیاز‌های پژوهشی و علمی نیرو‌های مسلح با سرعت زیاد انجام شود، به صورت میز‌های تخصصی وارد بحث می‌شویم و گزارش‌های این میز‌ها به عنوان خروجی کار اندیشه‌ای به رده‌های کاربر عرضه می‌شود.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) بیان کرد: در حوزه هماهنگ کننده به کار‌های اجرایی همه این رده‌ها ورود پیدا کرده ایم البته کار‌های محتوایی و کیفیتی در این حیطه نیست.

وی گفت:خوشبختانه زمینه سازی و بسترسازی همه ماموریت‌ها به نحو احسن انجام می‌شود تا موانع رفع گردد کار پژوهش واقعا پیچیده و سخت و دشوار و طاقت فرسا می‌باشد و فرسایشی به شمار می‌رود به همین منظور افرادی که در این کار هستند باید بسیار شکیبا و صبور هستند تا به نتیجه مطلوب برسند.

طاهری خاطرنشان کرد: کار‌های پژوهشی کار‌هایی نیست که در بازده و پروسه زمانی خاصی انجام شود بلکه باید بازخورد خوبی داشته باشد و گاهی سال‌ها و ماه‌ها نیاز به تلاش دارد تا یک ثمره و اطاعات مناسبی استخراج شود.

وی تصریح کرد:هماهنگی ساختار پژوهشگاه در دو بخش صف و ستاد انجام می‌گیرد، در این راستا پژوهشکده‌های پژوهشگاه شامل پژوهشکده‌های الاهیات و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اندیشکده و یک مرکز تدوین متون آموزش عقیدتی و سیاسی و واحد ترجمه و واحد چاپ و تولید نشریات علمی و پژوهشی صف سازمان پژوهشگاه به شمار می‌روند و ستاد نیز با کار پژوهش تعامل و ارتباط دارند.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) اظهار داشت: کل صف و ستاد پژوهشگاه با مجموعه تهران در تعامل است، چرا که مرکز پژوهشی وابسته به سازمان اجرایی زیر نظر وزارت علوم می‌باشیم و هم مصوبه وزارت علوم را داریم و در قسمت سازمان‌های پژوهشی وابسته به مراکز اجرایی هستیم.

وی عنوان کرد: مرکز اجرایی شامل سپاه و نمایندگی، ولی فقیه در سپاه و نیرو‌های مسلح و بسیج است و در کل جامعه فراگیر می‌باشد که با ابلاغ رهبری و ابلاغ ستاد کل نیرو‌های مسلح انجام می‌گیرد.
سرهنگ طاهری در خصوص جذب دانشجو ادامه داد: در حال حاضر فاقد دانشجو هستیم، اما برنامه تحصیلات تکمیلی دوره‌ها در حال طراحی می‌باشد که در سنوات آتی اتفاق بیفتد.

ایجاد ۵ رشته جدید
وی خاطرنشان کرد:در این مرکز ۵ رشته جدید تاسیس کرده ایم که تحت عنوان رشته‌های پژوهشگری و نویسندگی علوم انسانی در ۵ گرایش علوم قرآن و علوم سیاسی و تاریخ اسلام و دفاعی امنیتی و فرهنگی و اجتماعی می‌باشند.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) متذکر شد: عناوین این رشته‌ها در ستاد کل نیرو‌های مسلح هم رفته و در حال طراحی سرفصل‌ها می‌باشیم و در صدد اخذ مجوز‌ها از وزارت علوم برای طراحی مقاطع ارشد و دکترا هستیم هرچند دوره‌ها باید تثبیت شود.

وی گفت: در این مرکز رشته مدیریت تحقیقات نیز وجود دارد که یک دوره کارشناسی ارشد مدیریت تحقیقات اسلامی بود، اما در حال حاضر اجرای آن متوقف شده، همچنین در بحث تحصیلات تکمیلی در حال پیگیری هستیم.

تولید محصولات نرم افزار‌های خاص و کتاب خانه‌های دیجیتال
طاهری عنوان کرد: محصولات نرم افزار‌های خاص و کتاب خانه‌های دیجیتال در مرکز تولید می‌شود ضمن اینکه سایت‌هایی نیز فعال است، البته به جهت تغییر ساختار، این سایت‌ها متوقف شده تا تغییراتی که مورد نیاز است در آن ایجاد شود، سایت روابط عمومی و طوبی نیز داشتیم که تمامی محصولات پژوهشگاه در آن وجود دارد.

وی توضیح داد:در حال حاضر در حال طراحی پرتال پژوهشگاه هستیم، چرا که به تازگی تاسیس شده و ساختارش ارتقاء کرده، در این خصوص پرتال را در اختیار آن‌ها قرار داده ایم ضمن اینکه سایت جوابگو نیز وجود دارد که خدماتی را به کل نیرو‌های مسلح و جامعه ارائه می‌نماید.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) بیان کرد: حیطه کاری و ماموریتی ما در پاسخگوئی، نیرو‌های مسلح و بسیج و خانواده‌ها می‌باشد، در طول سال، پاسخ‌ها به سوالات به صورت پیامکی و سایت در درگاه اینترنتی انجام می‌شود که از دو روش مذکور ۱۰ تا ۱۵ هزار سوال در طول سال پاسخ داده می‌شود، برنامه ابلاغی ما ۱۵ هزار سوال است.

برگزاری همایش علمی سلمان فارسی در حوزه نیرو‌های مسلح
وی در مورد دیگر برنامه‌های مرکز خاطر نشان کرد: در طول سال همایش‌هایی را عهده دار بوده ایم که همایش علمی سلمان فارسی در حوزه نیرو‌های مسلح به صورت هر دو سال یک بار یکی از این برنامه‌ها می‌باشد که در آن آثار برگزیده کتاب‌ها و مقالات در سطح نیرو‌های مسلح در حوزه علوم اسلامی و انسانی معرفی می‌شود که تاکنون یک دوره برگزار شد دوره و تلاش می‌کنیم بتوانیم دوره‌ها را تداوم بخشیم.

طاهری یادآور شد: در فرآیند‌های پژوهشی گلوگاه‌هایی قرار داده ایم که اسلامی بودن و عدم مغایرت با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی و مبانی دینی و مغایر با مسائل سپاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تمامی محصولات پژوهشگاه این وضعیت برخوردار هستند و از وزارت ارشاد به محض چاپ اثر مجوز می‌گیرد، به واسطه این فرآیند ممیزی انجام نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: از سال ۵۸ این فرآیند ایجاد شده و اسلامی شدن در تمامی آثار وجود دارد پژوهشگاه‌های دیگر باید از این آثار استفاده کنند در این مسیر پژوهشگران برخی از این آثار را به عنوان منبع تحقیقات در حوزه‌های دینی و اجتماعی و فرهنگی برای آزمون نیز معرفی می‌کنند، اما هنوز تا جریان سازی فاصله داریم.

وی گفت: در ارزیابی وزارت علوم از مراکز علمی و پژوهشی که هر ساله ارزیابی انجام می‌شود، در در سال ۹۴ جزء بالاترین مراکز علمی پژوهشی کشور شناخته شدیم و گرید علمی B. را کسب کردیم.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) در پایان بیان داشت: همه روسای قدیم این مرکز شهید محلاتی که مسئولیت تاسیس مرکز بررسی را به عهده داشتند تا حجج اسلام والمسلمین فاکر، مصباحی مقدم و حسینی شاهرودی نماینده فعلی رهبری در کردستان و محمدی عراقی و حاج صادقی و ادیانی و عرب پور از جمله افرادی هستند که خدمات شایانی را ارائه کرده اند.
ارسال نظرات