خبرهای داغ:
به همت انجمن دوستداران کتاب مهر گنبد کاووس:

کارگاه آموزشی خاطره و داستان نویسی و رمان دفاع مقدس در گنبد کاووس برگزار شد

یک دوره کارگاه آموزشی خاطره و داستان نویسی، رمان دفاع مقدس به همت انجمن دوستداران کتاب مهر گنبد کاووس و همکاری حوزه هنری استان گلستان ، حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و نهاد کتابخانه ها در محل موزه کتاب کتابخانه عمومی گنبد کاووس برگزار شد.
کد خبر: ۸۹۲۷۱۷۳
|
۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج گلستان، این کارگاه  با حضور استاد خسرو باباخانی ونویسندگان و اهالی قلم فعال در عرصه دفاع مقدس از برخی از شهرهای استان گلستان برگزار شد.

استاد بابا خانی ضمن گرامیداشت ایام برنامه آموزشی خود را آغاز نمود و اظهار کرد: همه آدمها 2 مثلث در درونشان دارند . مثلث تاریکی یا جهالت و مثلت نور و دانایی که مثلث تاریکی متشکل از نامیدی، منیت و ترس تشکیل شده و مثلت نور و دانایی از تجربه، تفکر و آموزش .
استاد باباخانی منیت را چنین تعریف نمود. هرگاه جایگاه خود را آنچه هست تصور کنی دچار منیت می شوی و نا امیدی حاصل بار اندوهی است که بدوش می کشی نه میتوانی بر زمین بگذاری و نتوان ادامه آن را ادامه دهی.
وی در ادامه گفت: کسی که دچار منیت می شه دیگه آموزش نمی بینه و حسادت از منیت سرچشمه می گیرد.
باباخانی در خصوص ترس چنین بیا داشت: در ترس تفکر از کار می افتد. ترس زمانی حاصل می شود که در آستانه از دست دادن باشیم مانند از دست دادن آبرو، محبوبیت، سوابق و زن و... منشاء ترس ناشناخته هاست و علت ننوشتن ما وعدم توفیق ما مربوط می شود به مثلث تاریکی. برای نوشتن باید به دانایی موثر برسیم . باید بروی تو دل ترس بعد می فهمید که چیزی نیست.
وی در ادامه گفت: هر کس که می نویسد آدم مقدسی است. می دانی چرا؟ چون ناخوداگاه می خواهد یک تجربه ، آگاهی یا حس و دانایی را منتقل کند/ میخواهد دیگران را به اشتراک بگذارد.اینکه ما می نویسیم در واقع می خواهیم یک چیزی را به اشتراک بگذاریم . بنابراین فارق از اینکه قوی می نویسد یا ضعیف هرکس که می نویسد انسان مقدسی است.
استاد خسرو بابا خانی در ادامه چنین بیان داشت که: کسی که اثر مار را میخواند یا گوش می کند به ما لطف می کند و کسی که قصه ما را گوش می کند و نظر می دهد به ما منت می گذارد. نوشتن بسیار پر رنج است بخصوص رمان ، اگر می خواهید بنویسید بشدت باید پوست کلفت باشید.
ودر خصوص مطالبی که می نویسیم چنین گفت: هر چیزی که می نویسید فورا همان را در محافل نخوانید . بگذارید کناری چند هفته ، چند ماه بعد دوباره وردارید بخوانید ، بخوانید و ضبط کنید شب موقع خوابیدن گوش کنید آنوقت در
آن موضوع می شویم مخاطب و ضعف های خودمان را متوجه می شویم.
وی در خصوص داستان نویسی گفت: داستان از آنجایی شروع می شود که تعادل زندگی بهم بخود ، نوشتن به کار مداوم است که باید هر روز یک ربع حداقل بنویسد. و رنج کلید فهم انسان است، انسانهای فرهیخته رنج فراوانی کشیده
اند.
وی در خصوص خاطره نویسی نیز گفت: خاطره از نقل حکایت گذشته ها شکل می گیرد. خاطراتی خاطره هستند که جنبه اشتراکی پیدا کند. ما در خاطره حق نداریم جابجایی انجام بدهیم.
استاد بابا خانی در پایان گفت: اگر در خاطره نویسی بزرگ نمایی یا کوچک نمایی کردید می شود داستان نویسی دیگه خاطره نیست.
در قسمتی از این کارگاه برخی از حاضرین مطالب خود را خواند ، مطهره سادات کریمیان داستان خود را تحت عنوان قصه جبهه رفتن پدرم و خانم جمال داستان خود را خواندن و خانم طاهره پور کاظمی تبریزی شعری عاشورایی خواند و آقای آق یه شعر کودکانه به زبان ترکمنی خواند و در پایان استاد بابا خانی یکی از داستان های خود را برای حاضرین خواند.
این کارگاه با پذیرایی از حاضرین به پایان رسید.

 سید علی کریمیان خبرنگار افتخاری بسیج از گنبدکاووس

ارسال نظرات
پر بیننده ها