خبرهای داغ:
حجت‌الاسلام رفیعی:

حسین(ع) امام شجاعت و دریای علم بود

استاد حوزه علمیه قم گفت: رسول اکرم(ص) در روایتی فرمود که امام حسین(ع) امام شجاعت و دریای علم است.
کد خبر: ۸۹۲۷۴۸۲
|
۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در مراسم عزاداری حسینی که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به شجاعت امام حسین(ع) اظهار کرد: رسول اکرم(ص) در روایتی فرمود امام حسین(ع)، امام شجاعت، دریای علم، ذخیره مسلمانان، مرکز آگاهی و امام عزت است.

وی با بیان اینکه اصحاب امام حسین(ع) در روز عاشورا از جنگیدن این امام معصوم روحیه می‌گرفتند، ادامه داد: یکی از ملاک‌های انتخاب مدیران شجاعت است، امام علی(ع) فرمود افرادی باید به عنوان مدیر انتخاب شوند که دارای گذشته خوب و شجاع هستند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: شجاعت صفت درونی و نه صفت جسمانی است، برخی از افراد گرچه که به لحاظ جسمانی تنومند بودند، اما شجاعت نداشتند، شهید مدرس به لحاظ جسمانی انسان ضعیفی بود، اما امام خمینی(ره) به دلیل شجاعت این شهید بارها از او یاد کردند.

رفیعی حضرت عباس(ع) را از انسان‌های شجاع دانست و تصریح کرد: زمانی که او برای آوردن آب به سپاه دشمن حمله کرد، چهار هزار نفر از سپاه دشمن از مقابل حضرت عباس(ع) فرار کردند و این نشان از شجاعت او دارد.

وی ادامه داد: بخشی از صفت شجاعت، ذاتی است اما بخشی از این صفت اکتسابی است، یک نوع شجاعت، شجاعت نظامی به معنای استواری در میدان جنگ است که انسان بدون توجه به عظمت سپاه دشمن به وظیفه خودش عمل کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: برخی از دعاهای قرآن از زبان پیامبران و برخی از دعاها از زبان اصحاب پیامبران است، یکی از دعاها در قرآن این است که خداوند ما را در قبال سپاه دشمن استواری ببخش.

رفیعی با اشاره به انواع شجاعت در اسلام اظهار کرد: یکی از انواع شجاعت، شجاعت اخلاقی است که انسان اگر اشتباهی انجام بدهد به اشتباه خودش اذعان کند و از گفتن این مساله ترسی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه انسان باید خودش را با واقعیت تطبیق بدهد، حتی اگر علیه خودش باشد ادامه داد: بسیاری از طلاق‌ها در سال‌های ابتدایی پس از ازدواج و به دلیل مسائل جزئی است و انسان باید در زندگی مشترک گذشت داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: برای حضرت عباس(ع) در واقعه عاشورا امان نامه آوردند، اما او با این وجود به امان نامه دشمن توجه نکرد، پاسخ حضرت عباس(ع) این بود که چگونه به من امان می‌دهید، در حالی که می خواهید با فرزند رسول خدا(ص) جنگ کنید.

رفیعی با اشاره به شجاع ترین افراد در جامعه اظهار کرد: براساس روایات شجاع ترین افراد، کسانی هستند که بیشتر از همه تحمل افراد جاهل را در جامعه داشته باشد، امام خمینی(ره) در طول دوران دفاع مقدس همان طوری که بر ادامه جنگ تاکید کردند، در زمان پذیرش قطعنامه مسؤولیت آن را قبول کردند، امام خمینی(ره) چون نیت صحیحی داشتند، اکنون نامشان در مناطق مختلف عراق بر سر زبان‌هاست.

وی ادامه داد: شجاعت سیاسی اهمیت زیادی دارد و یک انسان شجاع در اوج فتنه سخن می‌گوید، برخی از افراد موضع می‌گیرند اما زمانی که دیگر فایده ای ندارد، اما مرحوم آیت‌الله خزعلی موضع گیری محکم سیاسی داشت.

استاد حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در مقابل جریان‌های ضد انقلاب به محکمی ایستادند و یکی از ویژگی‌های امام راحل شجاعت بود.

ارسال نظرات