خبرهای داغ:
پژوهشگر مؤسسه دارالحديث:

صحيفه سجاديه گنجينه معارف ديني امام سجاد(ع) است

پژوهشگر مؤسسه دارالحديث گفت: امام سجاد(ع) براي بيان معارف الهي دعاها و زياراتي براي شيعيان به ارمغان گذاشتند و راه را نشان دادند به طوري كه نمونه دعاهاي حضرت در صحيفه سجاديه وجود دارد.
کد خبر: ۸۹۲۸۵۸۶
|
۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام امیرحسین ملک‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع) اظهار کرد: پیشوای چهارم شیعیان برای مبارزه با ظلم پس از پدرشان سکوت را انتخاب کردند و برای بیان معارف الهی دعاها و زیاراتی برای شیعیان به ارمغان گذاشتند و راه را نشان دادند که نمونه دعاهای حضرت در صحیفه سجادیه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از شهادت امام حسین(ع) شرایط به گونه‌ای بود که مردم به اهل بیت(ع) مراجعه نمی‌کردند بنابراین روایات اندک فقهی از امام حسین(ع) و امام حسن(ع) وجود دارد.

این محقق دانشنامه امام حسین(ع) با بیان اینکه پس از شهادت امام حسین(ع) مردم به سوی اهل بیت(ع) مشتاق شدند گفت: به این دلیل از سوی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) روایات فراوانی در زمینه احکام نقل شده است.

وی عنوان کرد: زمانی که مردم به امام سجاد(ع) مراجعه می‌کردند ایشان در حال گریه بود و از مردم کناره‌گیری می‌کردند این کناره‌گیری و سکوت حضرت نوعی مبارزه و آگاهی دادن بود.

ملک‌پور با اشاره به سند زیارت امین الله در صفحه 273 جلد دوم کتاب اقبال الاعمال گفت:‌ در سند زیارت امین الله که از یک از معتبرترین زیارت‌ها است امام محمد باقر(ع) می‌فرمایند پدرم پس از شهادت پدرشان به بیابان‌ها رفتند و چادری برپا کردند زیرا نمی‌خواستند با مردمی که پدرشان را یاری نکردند و عده‌ای که به جنگ با پدرشان پرداختند ارتباط داشته باشند بنابراین از مردم کناره‌گیری کردند.

وی با بیان اینکه مصیبت امام حسین(ع) اعظم مصائب است گفت: در صفحه 225 کتاب علل الشرایع ذکر شده امام صادق(ع) فرمودند زمانی پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان(ع) از دنیا رفتند؛ وجود پنج تن تسلیت و دلداری برای مردم بود ولی پس از شهادت امام حسین(ع) کسی نبود که سبب دلداری و تسلای اهل زمین شود این اعظم مصائب را ولی خدا درک می‌کند.

محقق دانشنامه امام حسین(ع) عنوان کرد: امام سجاد(ع) در یک نیم روز همه عزیزان خود را از دست دادند بنابراین این مصیبت برای حضرت بسیار سخت بود. در زمان ما امام زمان(عج) عظمت مصیبت واقعه عاشورا را درک می‌کنند و حقایق واقعه عاشورا را می‌دانند به همین دلیل بزرگان فرمودند در روز عاشورا برای سلامتی امام زمان(عج) صدقه بدهید.

وی یادآور شد: این کناره‌گیری امام سجاد(ع) از مردم و سکوت ایشان نوعی مبارزه بود. در عین حال حضرت وظایف خود را با بیان معارف اسلامی از طریق زیارت و دعا انجام می‌دادند.

 
ارسال نظرات