خبرهای داغ:
امام جمعه قم:

مسؤولان دیپلماسی انقلابی و جهادی را در دستور کار قرار دهند / توطئه آمریکا تهی کردن اراده استکبارستیزی ملت و مسؤولان است

امام جمعه قم با بیان اینکه توطئه جدید آمریکا، از بین بردن و تهی کردن اراده ملت و مسؤولان در مبارزه با استکبار است گفت: فشار‌های اقتصادی، تجزیه کشور‌های اسلامی و تقویت مزدوران در منطقه از دیگر اقدامات استکبار جهانی است و متاسفانه در کشور نیز برخی فریب خوردگان همچنان در فکر صلح و مذاکره با دشمنان هستند.
کد خبر: ۸۹۴۳۴۳۹
|
۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد با تاکید بر رعایت تقوای الهی و پرهیز از گناه اظهار کرد: خانواده سالم باید اصول اسلامی را رعایت کند و اگر خانواده‌ها از اصول اسلامی پیروی کنند خانواده‌ها و سبک زندگی اسلامی خواهند شد.

وی با بیان اینکه تشکیل خانواده سالم و ازدواج به موقع، مسؤولیتی است که در مرحله اول به عهده جوانان است افزود: جامعه، حاکمیت و خانواده در مهیا کردن شرایط ازدواج جوانان مسؤولیت دارند و هیچکس نمی‌تواند نسبت به تعهد‌ها و مسؤولیت‌های فرهنگی و اجتماعی به ویژه مسئله ازدواج بی‌تفاوت باشد.

وی با تاکید بر اینکه عموم جامعه در تشکیل خانواده و تسهیل ازدواج جوانان مسؤول هستند افزود: تمام آحاد جامعه در قبال ازدواج به موقع و صحیح جوانان و شکل‌گیری و استوار ماندن بنیان خانواده‌ها مسؤول هستند و هرکس به توان خود باید در این زمینه ایفای نقش کند و باید دانست که برخی از این وظایف استحبابی و حتی برخی وجوبی است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه هرکس باید نسبت به توان خود در تسهیل شرایط ازدواج جوانان تلاش کنند تصریح کرد: در این زمینه قرآن فرمود: ه است که همه مردم در برابر خوبی و نیکی و سعادت جامعه وظیفه دارید و باید تلاش کنند تا خوبی‌ها در جامعه رواج پیدا کند و فرهنگ جامعه سالم باشد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه افرادی وجود دارند که شرایط را برای ازدواج جوانان تسهیل می‌کنند گفت: در اسلام سلسله مسائل فقهی وجود دارد که مردم جامعه را به تشکیل خانواده تشویق می‌کند و آیه ۸۸ سوره نساء نیز به این مسئله اشاره دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه در آیات و روایات فراوانی بر واسطه‌گری در امر ازدواج تاکید شده است گفت: در روایتی نقل‌شده که خداوند به چهار گروه در قیامت نگاه ویژه می‌کند؛ کسی که قصد اقاله معامله را دارد و می‌خواهد معامله را اقاله کند و فروشنده نیز سرسختی در فسخ معامله نشان نمی‌دهد، دومین مورد کمک کردن به شخص گرفتار، سوم آزاد کردن بنده و چهارمین مورد واسطه شدن و فراهم کردن شرایط ازدواج جوانان است و خداوند در قیامت به این چهار گروه نگاه ویژه‌ای دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه همه انسان‌ها در برابر نیکی‌ها و سلامت جامعه وظیفه دارند، تصریح کرد: آیه "تعاونوا علی البر و التقوی" اشاره به این دارد که باید در حد استطاعت زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنیم تا خانواده‌های خوب و سالم شکل بگیرند.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: قاعده امر به معروف و نهی از منکر نیز به این مسئله برمی‌گردد که اگر می‌توانیم در راه شکل‌گیری خانواده سالم تلاش کنیم، باید جلوی طلاق و فروپاشی خانواده را بگیریم و همچنین باید در راه شکل‌گیری ازدواج تلاش کنیم.

امام جمعه قم با بیان اینکه شخصی که در ازدواج جوانان وساطت می‌کند در ثواب و اجر این کار سهیم می‌شود اظهار کرد: در فرهنگ اسلام این کار از ارزشمندترین وساطت‌ها به شمار آمده است. البته این کار به دلیل اهمیت و حقانیتش نیازمند تجربه، دقت و امانتداری است.

وی افزود: فرد میانجی باید ویژگی‌های دو طرف را به خوبی و بدون کم و کاست برای یکدیگر بیان کند و زمینه شناخت آن دو را فراهم آورد؛ در این صورت است که می‌تواند زمینه سعادت و آرامش دو جوان را فراهم کند و فرد واسط نیز به پاداش الهی می‌رسد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه روایات زیادی در باب ضرورت ازدواج جوانان وجود دارد افزود: همه جامعه باید تلاش کنند که خانواده‌ها استوار بمانند و درست شکل بگیرند و امام صادق (ع) در این زمینه فرمود: ه‌اند که هر کس در فراهم کردن ازدواج یک فرد مجرد تلاش کند در قیامت مورد عنایت خداوند قرار خواهد گرفت.

امام جمعه قم در خطبه دوم نماز جمعه با تاکید بر رعایت تقوای الهی و با اشاره به اینکه در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی هستیم اظهار کرد: حقانیت و درخشش حادثه کربلا چنان بود که اربعینی که غریبانه برگزار می‌شد، تبدیل شده است به اربعینی که در حال حاضر با حضور بیش از ۲۰ میلیون زائر برگزار می‌شود.

وی افزود: اربعین سالار شهیدان از روزی که جابر بر سر قبر امام حسین (ع) حاضر شد و اشک ریخت، شروع می‌شود، اما حقانیت اربعین زمانی مشخص می‌شود که ۲۰ میلیون زائر به زیارت امام شهیدان می‌روند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه در راهپیمایی اربعین حسینی از همه اقوام، نژاد‌ها، کشور‌ها و گروه‌های سنی شرکت می‌کنند خاطرنشان کرد: راهپیمایی اربعین یک مراسم درون‌زا است چراکه همه هزینه‌ها توسط مردم تامین می‌شود؛ اربعین حسینی تجلی وحدت، انسجام، شجاعت و ایثار مسلمانان جهان است.

وی افزود: راهپیمایی اربعین صحنه‌ای برای حضور و رشد همه انسان‌ها اعم از پیر و جوان، زن و مرد است، این در حالی است که می‌بینیم حتی کسانی که توانایی جسمی کافی ندارند، در اربعین باز هم خودشان را به کربلا می‌رسانند.

امام جمعه قم در ادامه با اشاره به روز فرهنگ عمومی گفت: فرهنگ عمومی مقوله بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، البته شورای فرهنگ عمومی به همین منظور در استان‌ها تشکیل شده و اقدامات خوبی نیز انجام شده است، ولی نقش آفرینی این شورا‌ها در گرو حمایت و بازسازی است.

وی در ادامه با اشاره به روز ۱۳ آبان گفت: ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار، سالروز تسخیر لانه جاسوسی، روز دانش آموز و سالروز تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه است و مردم باید در این روز با حضور حداکثری خود در راهپیمایی به جهانیان نشان‌دهند که تهدید‌های آن‌ها تاثیری در اراده ملت ایران ندارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه توطئه جدید آمریکا، از بین بردن و تهی کردن اراده ملت و مسؤولان در مبارزه با استکبار است گفت: فشار‌های اقتصادی، تجزیه کشور‌های اسلامی و تقویت مزدوران در منطقه از دیگر اقدامات استکبار جهانی است و متاسفانه در کشور نیز برخی فریب خوردگان همچنان در فکر صلح و مذاکره با دشمنان هستند.

وی با تاکید بر اینکه جبهه مقاومت باید منسجم‌تر شود و باید بر نیروی داخلی و خودی تکیه کنیم گفت: آمریکا تحریم‌های جدید و شدیدی را به بهانه‌های جدید علیه ایران وضع کرده است، ولی ملت ایران و مسؤولان باید هوشیار باشند و دیپلماسی انقلابی و جهادی را در ستور کار قرار دهند.

امام جمعه قم با بیان اینکه ملت ایران در مقابل آزمون جدیدی هستند اظهار کرد: کشور‌های اروپایی نباید آمریکا را همراهی کنند چراکه آمریکا برجام را نقض کرده است البته مسؤولان ما نیز نباید به آن‌ها دل خوش کنند و فریب آن‌ها را بخورند بلکه باید در این زمینه هوشیار باشند و از فرامین رهبری پیروی کنند.

وی افزود: عزم و اراده مسؤولین باید استوارتر شود و اسکتبار جهانی باید بفهمد که ملت ایران فریب آن‌ها را نخواهد خورد و با تمام توان در مقابل توطئه‌ها خواهیم ایستاد.



آیت‌الله اعرافی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از امور پزشکی و مقوله بهداشت و درمان قم تأکید کرد: امیدواریم مسئولان اهمیت و توجه بیشتری نسبت به این مقوله داشته باشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار