خبرهای داغ:
آیت‌الله یزدی مطرح کرد

توجه ویژه انقلاب اسلامی به مساله وقف و ساماندهی موقوفات/به گسترش فهم قرآن در تربیت حافظان کلام وحی توجه شود

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نیاز کشور به تربیت حافظان قرآن، بر ضرورت توجه به فهم کلام وحی در کنار حفظ آن تاکید کرد.
کد خبر: ۸۹۴۸۴۹۴
|
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد یزدی ظهر امروز در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، ضمن ابراز رضایت و خرسندی از فعالیت‌های سازمان اوقاف طی سال‌های اخیر اظهار کرد: اینکه فعالیت‌های این سازمان برای ساماندهی موقوفات، بقاع متبرکه امامزادگان و امور قرآنی کشور زیر نظر روحانیون انجام می‌شود موجب خوشحالی است.

وی با اشاره به مفهوم وقف، آن را یکی از مهم‌ترین مسائل شرعی خواند و تصریح کرد: این مساله مهم شرعی که به معنای متوقف کردن مال، برای انجام اموری مشخص همراه با نیتی مشخص است در گذشته توسط حکومت‌های جائر، جزو منابع به سرقت رفته بود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اذعان کرد: اگرچه در زمان حکومت شاه سازمان اوقاف در کشور فعالیت می‌کرد اما عملکردی نداشت و همین مساله در کنار اینکه دولت به دنبال منافع خود و تصرف غیرشرعی در موقوفات بود، موجب شده بود که در جامعه بی‌اعتمادی به وقف و موقوفات افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اهتمام خود در زمان حضور در دستگاه قضایی برای بازگرداندن موقوفات تصرف شده به ملکیت وقف بیان کرد: یکی از مسائل مهم در حوزه وقف استفاده از درآمد حاصل از آنها در مواردی که نیت واقف بوده، است، البته در برخی موارد اصل مصرف وجود ندارد که در این بین می‌توان از آب‌انبارهای قدیمی نام برد که امروز دیگر مصرفی ندارند.

یزدی تغییر نیت وقت براساس نیاز زمان را جزو اختیارات ولی فقیه عنوان کرد و افزود: برخی نیت‌ها در شرایط فعلی کشور جزو نیازها نیست و یا دیگر در این زمینه نیازی وجود ندارد ولی در باقی موارد تبدیل و یا جابجایی یکی از ممنوع‌ترین مسائل است.

وی توجه ویژه انقلاب اسلامی به مساله وقف و ساماندهی موقوفات را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی موجب شد که رسیدگی به موقوفات و توجه به گسترش وقف در کشور از نظر شرعی در اولویت قرار گیرد.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن ابراز رضایت از عملکرد سازمان اوقاف، با اشاره به نیاز کشور به تربیت حافظان قرآن، بر ضرورت توجه به فهم کلام وحی در کنار حفظ آن تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه آشنایی حافظان قرآن با معنای تحت‌اللفظی آیات و معارف کتاب خدا یکی از ضروریات است افزود: امامزادگانی که امروز در کشور ما مدفون هستند به دلیل افزایش مهاجرت به ایران پس از دوران ولیعهدی امام رضا(ع) بیش از هر کشور دیگری هستند و به همین خاطر بقاع متبرکه ایشان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

یزدی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تبدیل هر بقعه امامزاده به مرکزی فرهنگی اذعان کرد: خوشبختانه در دوران فعالیت رئیس فعلی اقدامات قابل توجهی در سازمان اوقاف صورت گرفته و با بررسی تاریخ فعالیت این سازمان پس از انقلاب اسلامی، می‌بینیم که امروز با فعالیت‌های رئیس فعلی نظم و نظام خاصی به موقوفات و فعالیت‌های سازمانی بخشیده شده است.

ارسال نظرات