خبرهای داغ:
یک مبتکر بسیجی قمی مطرح كرد

جلوگيري از تبخير آب با طرح آبياري قطره‌اي زيرسطحي/گلايه از بي‌توجهي مسؤولان جهاد كشاورزي

ابداع‌كننده نوعي آبياري قطره‌اي زير سطحي گفت: طرح آبياري قطره‌اي زير سطحي از تبخير آب جلوگيري مي‌كند و مصرف آب با اين طرح نسبت به آبياري قطره‌اي معمولي به يك پنجم و نسبت به آبياري سنتي به اندازه يك دهم كاهش پيدا كرده است.
کد خبر: ۸۹۵۳۵۶۹
|
۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، علی فراهانی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی اعضاء و مسئول سازمان بسیج علمی پژوهشی با بیان اینکه آبیاری قطره‌ای زیر سطحی با آبیاری قطره‌ای معمولی و مرسوم تفاوت دارد اظهار کرد: این آبیاری 30 سانتی متر در زیر خاک قرار می‌گیرد و هدف از ابداع این  روش مبارزه با علف‌های هرز سطحی است که از آبیاری سطحی به عمل می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: این علف‌ها به دلیل آلودگی محیط در اثر استفاده از سموم به عنوان علف‌کش و خطرات جانی حیوانی و انسانی را به همراه دارد.

این مبتکر قمی جلوگیری از تبخیر آب را از دیگر ویژگی‌های آبیاری زیرسطحی قطره‌ای ذکر کرد و افزود: این طرح ابتدا دو سال گذشته ابداع و به طور آزمایشی اجرا شده و پس از آزمایش با سازمان بسیج علمی در میان گذاشته شد.

وی ضمن گلایه از مسؤولان جهاد کشاورزی از بی‌توجهی نسبت به این طرح گفت: مسؤولان جهاد کشاورزی هیچ توجهی به این ایده و طرح نکردند در حالی که اولویت اول جهاد،| کار کشاورزی و بهینه کردن مصرف آب است.

فراهانی عنوان کرد: این طرح در سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان حمایت مالی شد و اکنون در سطح نزدیک دو هکتار در حال اجرا است.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغ و ترویج این طرح گفت:‌ این طرح برای باغداران و کشاورزان بسیار مفید است و در مناطق کم آب که امکان حفر چشمه و چاه وجود ندارد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این مبتکر قمی خاطرنشان کرد: این طرح از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و مصرف آب با این طرح نسبت به آبیاری قطره‌ای معمولی به یک پنجم و نسبت به آبیاری سنتی به اندازه یک دهم کاهش پیدا کرده و حتی در کاهش هزینه‌ها نیز مؤثر است.

وی با اشاره به مشکلات آبیاری از روی زمین گفت: زمانی که روی سطح زمین آبیاری می‌شود بسیاری از علف‌های هرز رشد می‌کنند بنابراین باید از عملیات زراعی و شخم زدن استفاده شود که هزینه‌هایی نیز به همراه دارد.

فراهانی خاطرنشان کرد: در آبیاری زیرسطحی دیگری که برخی مؤسسات معرف آن هستند چهار لوله نیزه‌ای در چهار طرف درخت به فاصله یک یا نیم متر تعبیه می‌شود قطره چکان‌ها روی آن قرار می‌دهند که در ابتدا مشکلی ندارد در ادامه کار که هر سال به عملیات شخم زنی نیاز است؛ باید همه لوله‌ها جمع‌آوری شود تا هنگام شخم زدن و عملیات زراعی از بین نرود و دوباره تعبیه شود ولی این طرح بسیار ساده است.

 

ابتکار دستگاه جعبه تقسیم و کله‌زنی

حسین بخشایشی فرد به عنوان دیگر مبتکر بسیجی با اشاره به ساخت بخاری پنج کاره گازی به عنوان ابتکار دیگر گفت: این بخاری علاوه بر گرم کردن فضای منزل دارای محلی به عنوان گرم خانه برای گرم نگاه داشتن غذا به مدت دلخواه، امکان تهیه هر نوع غذا، وسائلی برای بخار پز کردن غذاهایی مانند سیب زمینی، شلغم، ماهی، مرغ، گوشت و... است.

ارسال نظرات