خبرهای داغ:

پایان اولتیماتوم به مدیران بحران زا

ضرب الاجل استاندار کرمانشاه به مدیران این استان که در زلزله اخیر ناکارآمدی آنها بر همگان آشکار شد پایان یافت و حالا قرار است یک موج تغییر و تحول در سکان داری استان به راه بیفتد.
کد خبر: ۸۹۵۶۶۸۴
|
۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، "هر مدیری که نمی‌تواند خدمت کند شهامت داشته باشد و استعفا دهد" این آخرین اولتیماتوم استاندار کرمانشاه به مدیران ارشد استان بعد از آشفتگی ایجاد شده در پی وقوع زلزله اخیر بود تا مدیران بحران زا حساب کار دستشان بیاید و حالا مهلت آنها به پایان رسیده و استاندار قاطعانه اعلام کرد که "تغییر و تحول در تیم مدیریتی استان حتمی است".

 

سکانداری ضعیف مدیریت بحران در همان لحظات اولیه که از وقوع این بلای طبیعی غافلگیر شد واضح و مبرهن بود آن هم با وجود تمام تلاش هایی که در حوزه پدافند غیرعامل و برگزاری به کرات مانورهای آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه صورت گرفته و هزینه های کلانی که برای این موضوعات صرف شده بود.

 

از همان شب اول وقوع زلزله که مردم به خیابان ها هجوم آورده و تا صبح در سرما و کنار آوارهایی ماندند که عزیزانشان زیر آنها مدفون شده بودند و دستگاه های امدادی با تاخیر چند ساعته بعد از روشن شدن هوا در این مناطق حضور یافتند می شد ردپای نوعی بی برنامه گی را در این حادثه دید، با وجود اینکه بهترین زمان نجات افراد مانده زیر آوار 2 ساعت بعد از وقوع زلزله است!

 

 توزیع فله ای کمک ها با مدیریت رانندگان کامیون ها!

در روزهای اولیه این حادثه هم توزیع فله ای کمک ها با مدیریت رانندگان محترم کامیون های حامل آنها انجام گرفت آن هم به دور از شان مردم کمک ها را به سمت آنها پرتاب می کردند، در حالی که نهادهایی همچون مدیریت بحران، استانداری و یا هلال احمر می توانستند نحوه توزیع را به صورت مناسبی مدیریت کنند، اما سردرگمی و دستپاچگی این نهادها باعث ایجاد یک نظام توزیع ناعادلانه کمک ها شد و اعتراضات بسیاری از هم استانی های زلزله زده را در پی داشت.

 

حتی سازمانی همچون هلال احمر به عنوان مرجع رسمی برای ارسال کمک به این مناطق و با این همه ظرفیت در زلزله کرمانشاه کم آورد و از توزیع مناسب چادر برای اسکان موقت مردم در روزهای اولیه عاجز ماند.

 

مدیریت بحران استان، شهرداری ها و فرمانداری های شهرستانهای زلزله زده هم عملا به ویژه در نخستین روزهای وقوع زلزله نقش چندانی در اداره امور زلزله زدگان نداشتند.

 

 ارتش و سپاه به داد مردم رسیدند

اگر نبود  همدلی و موج کمک های نیروهای مسلح از سپاه و بسیج گرفته تا نیروی انسانی مستقر در مقر های ارتش جمهوری اسلامی در سرپل ذهاب معلوم نیست در آن روزها وضعیت مردم چه می شد. و البته این حضور مردم ایران اسلامی بود که بار کمک رسانی و تامین نیازهای اولیه مردم را به دوش کشید.

 

 رفع شد... رفع نشد مشکلات آب، برق، گاز و تلفن

سه روز بعد از زلزله مشکلات قطعی برق در این مناطق همچنان برقرار است و در جلسه ستاد بحران گزارش مدیران توزیع نیروی برق استان در خصوص قطعی برق در برخی از نقاط به شدت از سوی استاندار مورد انتقاد قرار می گیرد و وی با لحنی تند انتقاد کرد که "این چه شیوه گزارش دادن است؟ اینکه برق 10 درصد وصل شده فردا پنج درصد این چه سیستمی است؟ متوجه نیستید بحران است و مردم بی خانمان شدند؟ درصد یعنی چه؟ برق باید فوری برقرار شود".

 

عملکرد مدیران برق و گاز استان در این جلسه مورد اعتراض استاندار قرار گرفت و بازوند خطاب به آنها گفت: "اگر در ۲۴ ساعت آینده مشکلی در این حوزه‌ها گزارش شود، از وزیر نیرو  می خواهم تکلیف را مشخص کند".

 

مشکلات حوزه ارتباطات تلفنی در این مناطق باعث شد تا استاندار از این موضوع هم به شدت گله مند باشد که نمی تواند با مدیران و مسئولان در شهرستان های زلزله زده ارتباط برقرار کند.

 

کدورت آب در این مناطق هم کماکان پابرجاست، این موضوع را مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تصریح می کنند و اصرار دارند مردم از آب لوله کشی استفاده نکنند، این موضوع در حالی است مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان می گویند آب قابل شرب است و مشکلی ندارد و پس لرزه ها باعث کدورت موقتی می شود! 

 

هدفمند نبودن کمک های ارسالی 

ارسال بیش از نیاز برخی اقلام کمکی و حیف و میل شدن آنها در روزهای بعدی به وضوح مشهود بود که این موضوع به خاطر نیازسنجی نادرست بود.

 

 در برخی شهرها که بیشتر کمک ها به سمت آنجا روانه می شد کمک ها دپو شده و بعضا حیف و میل می شد یا در کنار جاده ها رها می شد چون متولی خاصی نداشت که آنها را تحویل بگیرد.

 

در این میان خبر دستگیری برخی افراد نزدیک به دولت به اتهام دپوی کمکهای امدادی هم به گوش می رسید...
 

 این موضوع هم با واکنش شدید مدیریت ارشد استان مواجه شد. وی در نشست ستاد بحران هشدار داد که هیچ حادثه دیده ای نباید تا فردا (روز چهارم) بدون چادر و سرپناه باشد، البته این موضوع در حالی اتفاق افتاد که مسئولان مدام می گفتند چادر به اندازه کافی وجود دارد اما معلوم نبود چرا توزیع نمی شود!

 

نظرات ضد و نقیض معاون استاندار در مورد آمار کشته شدگان 

 

 در حالی که فضای روانی استان به خاطر اعلام آمار غیررسمی کشته شدگان ملتهب بود و این موضوع دست مایه سیاسی بازی عده ای خاص قرار گرفته بود و با پیش کشیدن آمار فوتی ها در مسکن مهرهای تخریب شده به دنبال مطامع سیاسی خود بودند معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه نیز با ارائه آمار ضد و نقیض به این موضوع دامن می زد.

 

در این میان حوزه معاونت امور عمرانی استانداری هم که انتقادات فراوانی به عملکردشان وارد است در قبال عدم پیشگیری از به بار آمدن این حجم گسترده تخریب ها به خاطر عدم مقاوم سازی های اصولی در این مناطق، آوار ساختمان های نوساز، افتتاحیه های انتخاباتی که با جان عده زیادی از هم استانی ها بازی کرد و ...

 

انتخاب نماینده تام الاختیار استاندار در شهرستان های زلزله زده و ناامیدی از عملکرد فرمانداران؟

 

استاندار اما انگار از فرماندارانش ناامید شده و برای هماهنگی بهتر رحیمی معاون امور اقتصادی خود را در شهرهای ثلاث باباجانی، جوانرود، روانسر و ازگله و جعفر همتی  مشاور خود را در شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و دالاهو به عنوان نماینده تام الاختیار خود تعیین کرد.
 

حتی با این اقدام هم ناهماهنگی ها در برخی مناطق همچنان به قوت خود باقی ماند و امورات مردم به کندی پیش می رفت به ویژه در شهرستان هایی که در کانون این زلزله قرار داشتند.

 

 معاون سیاسی استاندار پای خود را از ماجرا بیرون کشید

معاون سیاسی امنیتی استانداری هم انگار نسبت به این موضوع و مسائل زلزله زدگان سکوت اختیار کرده و هیچ کجا خبری از وی که چندی پیش زمزمه های استعفایش شنیده می شد، نبود.

 

معاونتی که در هر استانداری دیگر در چنین شرایطی نقش کلیدی دارد پای خود را بی سر و صدا از ماجرا بیرون کشیده بود.

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، بی تعارف؛ دولت یا بهتر است بگوییم مدیران دولتی آماده بحران نبودند، مدیران بحران زا که به قول استاندار شهامت استعفا هم نداشتند حالا با اعلام استاندار برای موج تغییر و تحول در تیم مدیریتی استان، باید منتظر بمانند تا نسخه شان پیچیده شود.

ارسال نظرات