خبرهای داغ:
آیت‌الله اعرافی مطرح کرد

ساماندهی موسسات حوزوی فعال در عرصه بین الملل/اقدام ترامپ خیزش‌هایی در جهان علیه استکبار ایجاد می‌کند

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در درون حوزه به دنبال ساماندهی موسسات فعال در عرصه بین الملل و نیز انتقال اطلاعات این عرصه به اساتید و طلاب حوزه هستیم.
کد خبر: ۸۹۶۲۳۱۸
|
۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در همایش حوزه بین الملل حوزه تمدن ساز که در سالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به موضع حوزه علمیه در برابر تصمیم ترامپ در مورد قدس اظهار کرد: ما در حوزه این تصمیم را محکوم می‌کنیم و اقدام ترامپ موجب ایجاد خیزش‌هایی در جهان علیه جهان استکبار خواهد شد.

وی ادامه داد: اقدامات رژیم آل خلیفه علیه آیت‌الله عیسی قاسم و مردم بحرین را محکوم و همبستگی خودمان را با مردم یمن و مسلمانان میانمار اعلام می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: مهمترین مساله در بحث تبلیغ بین الملل، رویکرد تمدنی اسلام است، اسلام یک دین تمدن ساز است و این دین از همان ابتدا نگاه تمدنی داشت، اسلام به تمام عرصه‌های زندگی بشریت توجه کرده است.

آیت‌الله اعرافی دین اسلام را یک دین کامل دانست و تصریح کرد: بین المللی شدن حوزه علمیه زمانی ممکن می‌شود که نگاه تمدنی را به اسلام داشته باشیم، صاحب نظران دیدگاه‌های مختلفی در عرصه‌های گوناگون دارند، اما این دیدگاه‌ها به تنهایی تمدن ایجاد نمی‌کنند، ما به نظام‌های مختلف اسلامی اعتقاد داریم.

وی ادامه داد: دین اسلام یک اندیشه جهان شمول و زمان شمول است و این دین به تمام زمان‌ها و تمام وضعیت‌های مکانی و جغرافیایی توجه دارد، در دین اسلام سازوکارهای مختلف برای پاسخگویی به تحولات موجود است.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: بشریت با ظهور اسلام وارد یک فصل نو شد، حوزه زمانی که می‌خواهد بین المللی باشد، باید این رویکرد در نظام‌های خود تسری دهد، جامعه المصطفی یک نهاد بین المللی موفق است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی اظهار کرد: جلسات این شورا هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود، در حوزه نیاز به رویکرد فرهنگ بین المللی داریم و در ماه‌های اخیر 15 نظام از نظام‌های حوزه به تصویب رسید و تلاش کردیم که رویکرد بین المللی در تمامی نظام‌های حوزه گنجانده شود.

وی ادامه داد: با تاکیدات رهبر معظم انقلاب مرکز آموزش‌های مهارتی در حوزه تشکیل شد، باید هم تولیدات پژوهشی حوزه هم رویکرد بین المللی داشته باشد و هم بخشی از این پژوهش‌ها به مسائل تبلیغ بین الملل اختصاص پیدا کند.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: زبان و گفتمان بین المللی جزو ابزارهای لازم برای مبلغان بین الملل است، آموختن زبان برای یک مبلغ لازم است، اما کافی نیست، مبلغ باید علاوه بر آموختن زبان خارجی، شم بین المللی داشته باشد تا بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ضرورت تعامل بین نهادهای حوزوی اظهار کرد: تا زمانی که این تعامل و هم افزایی محقق نشود، بسیاری از برنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد، در درون حوزه به دنبال ساماندهی موسسات فعال در عرصه بین الملل و نیز انتقال اطلاعات این عرصه به اساتید و طلاب حوزه هستیم.

وی ادامه داد: شکل گیری گروه‌های علمی و مهارتی براساس زبان، منطقه و رشته در دستور کار مدیران حوزه است و باید دبیرخانه همایش حوزه بین الملل حوزه تمدن ساز دائمی شود، علی رغم کمبود امکانات باید ظرفیت‌های بزرگی در عرصه تبلیغ بین الملل وجود بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: راه طولانی در بحث تبلیغ بین المللی پیش روی ما است، حوزه باید در نقاط عطف در تاریخ و جغرافیای جهان حضور داشته باشد.

ارسال نظرات