خبرهای داغ:
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

هیچ احدی قائل به تصدی‌گری دولت بر حوزه‌های علمیه نیست/قوه مجریه و مقننه باید در خدمت ولی فقیه و نظام دینی باشند/فتنه 88 تقابل مدرنیته اسلامی و گفتمان علوی بود

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: هیچ احدی قائل بر تصدی‌گری دولت بر حوزه‌های علمیه نیست اما وقتی که دو هزار میلیارد تومان برای فلان وزارتخانه و هزار میلیارد برای وزارتخانه دیگری هزینه می‌شود آیا نباید برای حوزه نیز هزینه شود؛ همانطور که دولت باید به آموزش و پرورش توجه داشته باشد باید به تامین زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه نیز توجه داشته باشد.
کد خبر: ۸۹۶۹۲۲۲
|
۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سعیدی امشب در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره یک هزار شهید روحانی استان قم که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت جامعه را از بسیاری از توطئه‌ها در امان نگه می‌دارد، عنوان کرد: در شرایط کنونی باید از ظرفیت‌های مختلف برای ترویج این فرهنگ تلاش کنیم.
وی خاطرنشان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس وظایف خود در مسیر شهدا و برای تحقق آرمان‌های امام خمینی(ره) حرکت می‌کند و در این مسیر از ولایت فقیه تبعیت محض خواهند داشت.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به رسالت علما و روحانیت در عصر حاضر عنوان کرد: تفاوت مسؤولیت علما در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی باید به خوبی برای همگان مشخص است؛ بزرگان به ما آموخته‌اند که متغیرهایی در استنباط احکام تاثیر دارد و برخی از تا 11 عامل نیز در این مورد شمرده‌اند.
وی تغییر در ماهیت، مصادیق، نقیصه و توسعه موضوع را از عوامل تغییر حکم برشمرد و مطرح کرد: زمانی کلاه‌خود، شمشیر و زره مصداق سلاح بود اما اکنون مصداق تغییر یافته است به همین علت اگر دشمن به دنبال خرید این نوع سلاح‌ها و نگهداری آنها در موزه باشد مشکلی ندارد.
سعیدی با بیان اینکه متغیرهای زمانی و مکانی نیز در تکالیف شرعی تاثیر دارد، اظهار کرد: متغیرهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می‌تواند تکلیف افراد را نیز تغییر دهد همانطور که  تکریم مردم در عصر نبوی با عصر علوی متفاوت بود؛ مشکل برخی از صحابه پامبر اسلام(ص) این بود که این متغیرها توجه لازم را نداشتند.
وی ادامه داد: زمانی که حضرت علی(ع) مقابل فتنه‌ها ایستادگی می‌کرد برخی می‌گفتند که چرا ایشان باید ایستادگی کند در حالی که متغیرها در آن دوران متفاوت بود به همین علت تکلیف نیز تغییر می‌کند.
سعیدی با تاکید بر اینکه بعد و قبل از پیروزی انقلاب نیز متغیرها متفاوت شده است، گفت: برخی از متغیرها بسیار گسترده هستند به همین علت علما و روحانیون به عنوان نخستین گروه تاثیرگذار جامعه و ادامه دهنده راه اولیای الهی باید به این متغیرها توجه کنند.

وی از نقش علما و روحانیون در تحول های اجتماعی و فرهنگی یاد کرد و افزود: علمای انقلابی، مجاهد و پیرو اولیای الهی توانستند در دوران غیبت از گنجینه دین و شریعت پاسداری و با ظلم، ستم، اندیشه‌های انحرافی و گفتمان‌های غیر دینی مقابله و زمینه‌های برپایی حاکمیت دینی را ایجاد کنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه به تاثیرگذاری علمای مختلف دینی از جمله ملاعلی کنی، شیخ شهید نوری، آیت‌الله کاشانی، شهید صدر و آیت‌الله مدرس در طول تاریخ اشاره کرد و یادآور شد: برخی از آثار دینی این شخصیت‌ها نشان از نابغه بودن آنهاست، امثال شهید مطهری آسیب و تهدید را شناختند به همین علت توانستند مقابل جریان‌های انحرافی ایستادگی کنند.
وی با تاکید بر اینکه حاکمان مختلف در دوره‌های متفاوت به دنبال سوءاستفاده از علما بودند، خاطرنشان کرد: علما اجازه کوچک‌ترین سواستفاده را به هیچ فردی ندادند.
سعیدی با بیان اینکه برخی از علما از جمله میرداماد،‌ شیخ بها و خواجه نصیرالدین طوسی مقداری برای حفظ تشیع با حکومت همراهی می‌کردند، عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که همچنان روحانیون باید شرایط علمای گذشته را دنبال کنند چرا که اکنون متغیرها تغییر کرده است، تغییر در ماهیت حکومت رقم زده شده به همین علت حکومت دینی به ضددینی تغییر یافته است.
وی خاطرنشان کرد: صحنه مبارزه امروزه تغییر یافته است و اکنون باید به دنبال مبارزه با جریان‌های خارجی و داخلی که مقابل مقاومت دینی قد علم کرده‌اند باشیم، محور ایران قبل از انقلاب طاغوت بوده اما اکنون ولایت فقیه در رأس امور قرار دارد به همین علت رسالت روحانیون نیز تغییر کرده است.
نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه انقلابی‌گری به معنای شناسایی متغیرها و موضع‌گیری بر اساس شرایط است، مطرح کرد: نمی‌توان در دوره بعد از انقلاب نیز نسبت به بی‌توجهی به دین ساکت باشیم، اکنون نظام قانون‌گذاری تغییر کرده و قانون‌گذاری غیر دینی بر اساس مبانی کشورهای غربی جای خود را به قانون گذاری دینی داده است.
وی ادامه داد: اگر شورای نگهبان در دفاع از قوانین دینی مورد هجمه قرار گرفت بزرگان و خواص دینی باید به تکلیف خود در راستای حمایت از حریم نظام دینی اهتمام داشته باشند؛ قوه مجریه امروزه باید در خدمت ولی فقیه باشد، قوه مقننه باید در در خدمت نظام دینی باشد و نمی تواند ساز دیگری بزند چرا که محور نظام اسلامی ولی فقیه است در حالی که برخی از دولت مردان روش دیگری دارند.
سعیدی از قدرت مردم‌سالاری دینی در ایران یاد کرد و گفت: انقلاب اسلامی معادله جهانی را تغییر داده و مدل جدیدی را ارائه کرده است، این مدل مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و باید ترویج شود که ترویج این مدل نیازمند نوشتن و فعالیت‌های فرهنگی است.
وی از ارائه مدل نظام دینی به عنوان دستاوردهای انقلاب اسلامی نام برد و افزود: امروزه باید نقش علما و روحانیون در راستای حفظ دستاوردها مشخص شود، حوزه مستقل از حاکمیت یا دولت باید مورد توجه قرار گیرد.
سعیدی خاطرنشان کرد: هیچ احدی قائل بر تصدی‌گری دولت بر حوزه‌های علمیه نیست اما وقتی که دو هزار میلیارد تومان برای فلان وزارتخانه و هزار میلیارد برای وزارتخانه دیگری هزینه می‌شود آیا نباید برای حوزه نیز هزینه شود؛ اگر دولت مقداری را به بیمه و خدمات درمانی ارائه می‌دهد باید مورد بحث قرار گیرد؛ همانطور که دولت باید به آموزش و پرورش توجه داشته باشد باید به تامین زیرساخت‌های حوزه‌های علمیه نیز توجه داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه جامعه اسلامی نیازمند فعالیت گسترده روحانیون است، گفت: حوزه‌ها نباید دولتی شوند اما دولت باید در تامین زیرساخت‌ها مشارکت کنند و این به معنای دولتی شدن حوزه‌های علمیه نیست چرا که سبب جذب روحانیون و طلاب می‌شود.
نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه اکنون ایران در سطح منطقه و جهان به یک جایگاه متفاوت رسیده است، مطرح کرد: اهل سنت نیز اکنون با شیعیان هم‌پیمان هستند و تلاش می‌کنند که اهداف اسلام اجرایی شود، علمای بسیاری از مذاهب مختلف اسلامی در کشورهای مختلف همگام با نظام اسلامی هستند.
وی با بیان اینکه اهل سنت سکولار نیز با نظام اسلامی هیچ مشکلی ندارند، عنوان کرد: مشکل نظام اسلامی فقط با وهابیت است چرا که اگر یک عالم به متغیرها توجه نکند گاهی بر خلاف اهداف نیز کارهای نامناسبی را دنبال می‌کند، امروزه اعتلای فرهنگ اهل بیت(ع) راهکارهای زیادی دارد و فقط با فحش دادن نمی‌توان این مسیر را طی کرد، معنای این حرف دست برداشتن از اهل بیت(ع) نیست اما امروزه باید به این موضوع توجه کنیم که اکنون صدای اسلام و حمایت از ایران در غزه سنی بلند است.

سعیدی با تاکید بر اینکه رسیدن اسلام به جایگاه‌های برتر در جهان از معجزات انقلاب اسلامی است، مطرح کرد: بزرگ‌ترین تمدنی که می‌تواند تمدن غرب را تهدید کند تمدن اسلامی است چرا که اسلام بزرگ‌ترین معجزات را به وجود آورده و قوانین مشخصی را برای مدیریت جامعه ارائه کرده است.
وی از اسلام وهابی و شیعه افراطی به عنوان توطئه‌های دشمن نام برد و ادامه داد: فریاد انقلاب این است که انسان نیازمند وحی است به همین علت تلاش می‌کند که به دنیا بفهماند با عقل و حس نمی‌توان نیازها را پاسخ داد.
سعیدی با اشاره به اینکه در فتنه 88 شاهد دعوای دو تفکر بودیم، عنوان کرد: در این فتنه مدرنیته اسلامی و سکولاریسم با یکدیگر مقابل تمدن اسلامی بر مبنای گفتمان علوی قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه روحانیت منتظر باید اهل تلاش و جهاد باشد، خاطرنشان کرد: مسجد به سه نوع انقلابی، بی‌تفاوت و مخالف تقسیم‌بندی می‌شود به همین علت باید تلاش کنیم تا مساجد مرکز ترویج آموزه‌های انقلابی شوند.
سعیدی از تکلیف نظام اسلامی در برابر سوریه و عراق یاد کرد و گفت: به گفته یکی از نیروهای حشدالشعبی اگر ایران نبود داعشی‌ها یک آجر از حرم امام حسین(ع) و حضرت علی(ع) باقی نمی‌گذاشتند؛ امروزه ایران اسلامی در قبال جهان تکالیف مشخصی دارد که باید نسبت به آنها حساس باشد.
وی با تاکید بر اینکه جهان اسلام امروزه منتظر ندای اسلام است، افزود: امیدواریم با تکیه بر آموزه‌های شهدا بتوانیم جهان اسلام را به اهداف مورد نظر برسانیم و برنامه‌های مورد نیاز را دنبال کنیم.
نماینده ولی فقیه در سپاه از کنگره سراسری شهدای روحانیت در کشور یاد کرد و ادامه داد: نزدیک به سه هزار و 900 روحانی شهید در دفاع مقدس و مدافع حرم داریم که زندگی‌نامه، اسناد و مدارک آنها جمع‌آوری شده است.

ارسال نظرات