خبرهای داغ:
جوان نخبه بسیجی در گفتگو با خبرنگار «بسیج»

سرکوب با فیلترینگ نه، کنترل و نظارت

کد خبر: ۸۹۷۳۳۰۲
|
۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، فیلترینگ تلگرام از سوی شورای عالی امنیت ملی انجام شده است.

جمعی از فعالان فضای مجازی در نامه‌ای سرگشاده به اعضای شورای عالی فضای مجازی خواستار رفع فیلتر شبکه پیام‌رسان تلگرام شده اند.

در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی مقرر شد با تمهیدات مشخصی فیلترینگ رفع شود که این امر بستگی به تعهداتی دارد که تلگرام به کشور می دهد. باید وزارت ارتباطات تعهدات الزام آوری را برای رفع فیلترینگ به این سازمان ارائه کند.

اما اغتشاشات اخیر از قدرت فضای مجازی و اهمیت نظارت و هدایت آن پرده برداشت.

 به این منظور با امیرحسین جنت آبادی جوان نخبه بسیجی مصاحبه ای انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

  • فضای مجازی به خصوص شبکه اجتماعی تلگرام چه نقش و اهمیتی در زندگی شما دارد؟

نقش و اهمیت فضای مجازی بسیار قابل توجه است. ما بسیاری از فعالیت های خود را در فضای مجازی به ویژه در شبکه های اجتماعی انجام می دهیم بسیاری از کارهای اداری ، تجاری ، بازاریابی ، درسی و... در فضای مجازی پیگیری می شود و فضای مجازی ابزاری است برای سهولت در انجام این امور و وسیله ارتباطی سریع و کم هزینه با مردم در تمام نقاط جهان است.

فضای مجازی به ویژه تلگرام مثل هرچیز دیگری برای ما ایجاد فرصت و محدودیت میکند فرصت ها از قبیل سهولت در ارتباط، آگاه شدن از مسائل مختلف جهان، کسب اطلاعات علمی و مفید و بسیاری فرصت های دیگر و محدودیت های زیادی نیز دارد مثلا استفاده زیاد از تفریحات آن موجب تلف شدن وقت ما می شود.

 مهم ترین مشکلی که هم اکنون از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گریبان گیر بسیاری از مردم شده این است که به جای آنکه این ابزار را در اختیار خود بگیرند ذهن خود را دراختیار آن قرار داده اند و این فضا به ذهن آنها هر طور که بخواهد شکل میدهد از جمله شبهات دینی و سیاسی که در این فضاها مطرح می شود باعث گمراهی مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان می شود.

  •   برای مقابله با تهدیدات فضای مجازی بخصوص تلگرام با فیلتر شدن این پیام رسان موافقید؟

معتقدم فیلتر کردن تلگرام در این شرایط بدترین کار ممکن بود. فیلتر کردن تاثیری ندارد چرا که هر کسی با یک فیلترشکن ساده که رایگان و در دسترس هست وارد تلگرام می شود و کار خود را انجام می دهد.

وقتی که یک رسانه ای چند سال در یک کشور باشد و مردم به آن وابسته شده و بسیاری از نیازهای خود را از طریق آن تامین می کنند این کار درست نیست که آن را یک دفعه ای قطع کنیم اگر از اول  وارد کشور نمی شد خیلی بهتر بود.

 من مخالفم با نظر برخی روحانیون که سخنرانی می کنند و به زعم و نظر خود باز کردن تلگرام را حرام می دانند ولی دلیل خوبی برای این کار ندارند. از این گذشته فیلتر کردن تلگرام فقط نوعی سرکوب است و فایده ای ندارد چرا که نمی توان مردم را به زور مجبور به پذیرش کاری کرد.

  • چطور باید با مسیرهای انحرافی در شبکه اجتماعی برخورد کرد؟

به نظر من ما باید به جای فیلتر، شبکه های تبلیغاتی وسیعی در همین فضای مجازی ایجاد کنیم و با دشمن در این فضای حساس بجنگیم. دشمنان با تبلیغات پیوسته و خرج های زیادی که در فضای مجازی به تدریج طی سال ها کرده اند هم اکنون دارند نتیجه می گیرند و ما نباید به آنها این اجازه را بدهیم بلکه خودمان نیز باید با تبلیغات پیوسته به تدریج آن رسانه ها را مغلوب و مردم را جذب ارزش های اسلام و انقلاب کنیم.

  • چرا دوباره همچون فتنه سال 88 از جنگ نرم رسانه ای ضربه خوردیم؟

هر اقدامی در کشور نیازمند یک پشتوانه قوی است. در جریان فتنه 88 این پشتوانه قدرت هایی مثل  موسوی و کروبی بودند که از محبوبیت زیادی نزد گروهی از مردم برخوردار بودند و همچنین دشمنان  خارجی انقلاب در آن سال بیکار ننشستند و از هرگونه پشتیبانی از اغتشاش گران دریغ نکردند و میخواستند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

 چند روز گذشته نیز اقدامات مشابهی در سراسر کشور و این بار با پشتوانه گرانی به راه افتاد درست است که این اعتراضات می تواند به حق باشد اما اینکه عده ای مردم را آزار دهند و بیت المال را تخریب کنند نشانگر آن است که آنها دنبال اهداف پلید دیگری از جمله ناامنی در کشور  ایران هستند و مسئله گرانی تنها بهانه آنهاست.

  • چطور می توان جلوی بروز آسیب های دیگر از طریق فضای مجازی در آینده را گرفت؟

به نظر من ما نمی توانیم ساکت بنشینیم تا دشمن کار خود را بکند و بعد که مشکلی پیش آمد به سرکوب آن بپردازیم بلکه باید هرکس به سهم خود تلاش کند که با دشمن در فضای مجازی مبارزه کند ولی مهم ترین مسئولیت در اینجا به عهده دولتمردان است. آنها باید با جمع آوری و پرورش متخصص هایی در این امور به کار شبکه ای بپردازند.

 کار شبکه ای شامل تعدادی از افراد متخصص است که با یکدیگر همکاری و ارتباط دوسویه دارند. ابتدا باید شبکه ها یا به عبارت دیگر کانال ها و سایت هایی را به وجود بیاورند که جالب باشد و مردم و به خصوص جوانان را به خود جذب کند سپس با بیان ارزش های اسلام و انقلاب به مبارزه با جریان های فکری انحرافی در فضای مجازی بپردازند و به شایعات دینی و سیاسی که دشمن به راه می اندازد به خوبی و به موقع پاسخ دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها