مروری بر مهم‌ترین دستاوردهای 39 ساله انقلاب اسلامی در استان مرکزی/1

سواد؛ دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی/استان مرکزی، رتبه هشتم نرخ باسوادی در کشور

یکی از بزرگترین خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان مرکزی در حوزه سوادآموزی است؛ اکنون که 39 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد این استان رتبه هشتم نرخ باسوادی در کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۸۹۷۵۸۵۷
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در کشور، منطقه و جهان اسلام دانست، انقلابی که به گفته حضرت امام راحل انفجار نور بود و دهه فجر فرصتی است تا دستاوردهای انقلاب اسلامی بازخوانی شود.

اسلام؛ دین دانش و تعلم است که افزایش باسوادی را مبنای تربیت اسلامی می‌داند و انقلاب اسلامی در محتوا و عمل انقلابی فرهنگی مبتنی برپایگاه دینی و آغازگر حرکت و عمل به این سیره نبوی و سنت علویی است. یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) با دو هدف کوتاه مدت و بلند مدت شکل گرفت.

اولین هدف نهضت سوادآموزی در کوتاه مدت آموزش خواندن و نوشتن به افراد محروم از نعمت ارزشمند سواد و همچنین ارتقاء آگاهی و دانش بزرگسالان نوسواد در زمینه‌های مختلف و تبدیل فرهنگ وابسته کشور به فرهنگ مستقل و خودکفا را در برنامه بلند مدت خود دنبال می‌کند.

یکی از بزرگترین خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان مرکزی در حوزه سوادآموزی است؛ اکنون که 39 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می‌گذرد، براساس سرشماری سال 1395 تعداد 168 هزار و 194 نفر از جمعیت استان در رده سنی 6 سال به بالا بی‌سواد هستند.

براساس آمارهای بی‌سوادی در سطح استان، بی‌سوادی در میان بانوان بیشتر از آقایان است و بیشتر کسانی که توانایی خواندن و نوشتن ندارند در حاشیه شهرها و روستاها ساکن هستند.

در رده سنی 10 تا 49 سال به بالا تعداد 32 هزار و 68 نفر از جمعیت استان باسواد هستند یعنی به تعبیری دیگر 96.5 درصد جمعیت استان باسواد هستند و این استان توانسته است رتبه هشتم نرخ باسوادی کشور را به خود اختصاص دهد؛ این آمار در نتیجه تلاش‌های مردمی و فعالیت‌های انقلابی و خالصانه آموزش‌یاران نهضت سوادآموزی، در طی نزدیک به چهار دهه پس از انقلاب، تحولات چشمگیری در جهت سوادآموزی و ریشه كن كردن بی سوادی به وجود آمد.

براساس آمار، باسوادان كشور در سال 1355، معادل 5/47 درصد بوده است. یعنی آمار باسوادان كشور از نصف جمعیت واجد شرایط با سوادی نیز كم‌تر بوده است. این آمار و ارقام  به خوبی نشان می‌دهد كه میزان باسوادی را در سال‌های قبل و بعد از انقلاب نشان تحولی عظیم را تجربه کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات