وزیر جهادکشاورزی:

تکمیل زنجیره تولید تنها راه تثبیت شکوفایی اقتصادی/حضور عملیاتی دولت در بخش کشاورزی موفقیت‌آمیز نیست

وزیر جهادکشاورزی گفت:خیلی از دولت انتظار رفع مشکلات را نداشته باشیم، هر کجا دولت حضور عملیاتی پیدا کرده است موفق نبوده است و هیچ دولت متمدنی عملیات اجرایی انجام نمی‌دهد.
کد خبر: ۸۹۷۶۴۴۱
|
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی شامگاه چهارشنبه در نشست تشکل های بخش کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه گذشتگان ما با اتکاء به خدا و با امید در این سرزمین با عزت زندگی کرده‌اند، گفت: اجداد ما با علم، دانش و تکنولوژی دیروز که قابل مقایسه با تکنولوژی‌های امروز نیست در مسیر رشد و موفقیت گام برداشته‌اند.

وی افزود: علی‌رغم همه محدودیت‌ها و افزایش تقاضا شرایط ما در مقایسه با گذشتگان بسیار بهتر است؛ باتوجه به تکنولوژی که در اختیار داریم اگر خوب عمل کنیم به مراتب آثار بیشتری نسبت به افزایش تقاضا کسب می‌کنیم.

حجتی با بیان اینکه بحث تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی که به تصویب و ابلاغ در برنامه ششم توسعه انجامید، گفت: گذشتگان ما بدون اینکه به سفره‌های آب‌های زیرزمینی آسیب وارد کنند توانسته بودند موفق عمل کنند و حال امروز ما می‌خواهیم تلاش کنیم که تعادل ببخشیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: باتوجه به امکانات، تجربه، ظرفیت و تکنولوژی که در اختیار داریم اگر به درستی عمل کنیم می‌توانیم مشکلات موجود در این حوزه را رفع سازیم، مبادا یأس به خود راه بدهیم.

وی با اشاره به تملک برخی از اراضی توسط منابع طبیعی و صدور سند ملی برای این اراضی گفت: با استفاده از بخشنامه اراضی تداخلی درصدد رفع مشکل برآمدیم که همزمان شد با لایحه رفع موانع تولید که توانستیم با یک پیشنهاد در این قانون و تصویب آن در ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید این موضوع را حل کنیم.

حجتی ادامه داد: کمیسیون‌های مربوطه در استان ها شامل سازمان امور اراضی، سازمان ثبت اسناد، دادستانی، جهاد کشاورزی اسناد و سوابق را می‌بینند و مانند هیات منصفه قضاوت می کنند که ملک به شخص کشاورز تعلق می‌گیرد یا خیر؟ و اگر صحت موضوع را تائید کنند ولو اینکه سند اراضی به نام دولت هم باشد به کشاورز بازمی‌گردد و مشکل ده‌ها هزار پرونده اینگونه رفع می‌شود.

وی افزود: جهاد کشاورزی در تلاش است تا مشکلات فعالان بخش های مختلف کشاورزی را برطرف و با استفاده از رویکردهای گوناگون، توسعه و تقویت این حوزه را دنبال کند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: خیلی از دولت انتظار رفع مشکلات را نداشته باشیم، هر کجا دولت حضور عملیاتی پیدا کرده است موفق نبوده است و هیچ دولت متمدنی عملیات اجرایی انجام نمی‌دهد، تجربه دنیا پیش روی ما است. حرف اول در حوزه کشاورزی را در غرب فرانسه می‌زند و اگر توانسته‌اند بر مشکلات خود فایق آیند با حضور و تلاش اتحادیه‌ها و بخش‌های خصوصی است.

وی افزود: در کشاورزی راهی جز اجرای طرح «از مزرعه تا سفره» نداریم که اگر یک حلقه آن مفقود شود تمام زحمات در هم می‌ریزد؛ بخش کشاورزی در حوزه تامین نهاده‌های کشاورزی و مبحث زنجیره مزرعه تا سفره نیازمند تدوین راهبردی اقتصاد محور است و بی‌شک تکمیل زنجیره تولید تنها راه تثبیت شکوفایی اقتصادی محسوب می‌شود.

حجتی ظرفیت سالانه تولید گوشت مرغ در کشور را سه میلیون تن دانست و گفت: اینمیزان تولید در حالی است که مصرف 2 میلیون و 400 هزار تُن است، ولی با این وجود متاسفانه هنوز تقاضای افزایش ظرفیت داریم و اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد شاهد مشکلات دو سال قبل خواهیم بود؛ اگر تقاضا را به هر دلیل نمی‌توانیم خلق کنیم باید در حاشیه تقاضا، تولید را مورد توجه قرار دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی به خاطر مجموعه مشکلاتی که دارد در همه جای دنیا یارانه می‌گیرد، محصولات کشاورزی کشوری مثل ترکیه با یارانه تولید و وارد بازار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات