خبرهای داغ:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد

لزوم تخصیص حق آبه زیست محیطی برای استان قم/مخاطرات دریاچه نمک تهدیدی برای مردم استان‌های مجاور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه اگر حق آبه زیست محیطی برای استان تخصیص پیدا کند به صورت طبیعی بیابان زدایی رخ خواهد داد گفت: هر مخاطره زیست محیطی در دریاچه نمک، زندگی مردم استان‌های مجاور را به مشکل می‌اندازد.
کد خبر: ۸۹۷۶۵۸۳
|
۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
لزوم تخصیص حق آبه زیست محیطی برای استان قم/مخاطرات دریاچه نمک تهدیدی برای مردم استان‌های مجاور
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، سید محمد تقی سجادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به توسعه بیابان‌ها در استان قم اظهار کرد: وضعیت ۲۳ هزار هکتار استان در زمینه بیابانی شدن، بحرانی است و توسعه بیابان‌ها را در استان قم شاهد هستیم.

وی ادامه داد: هزینه نهال کاری در هر هکتار در استان قم حدود هشت میلیون تومان است و با مشارکت مردم به دنبال کاهش این رقم به نصف هستیم، استفاده از ظرفیت خیرین و سرمایه گذاران برای بیابان زایی یک راهکار اساسی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: در سه سال اخیر هزینه نهال کاری در استان از اعتبارات مالی تامین شد و امسال برنامه نهال کاری در هزار و ۱۰۰ هکتار در استان قم را در دستور کار داریم، همچنین برنامه‌ای را به بنیاد برکت ارائه کردیم تا در نهال کاری در هزار و ۷۰۰ هکتار در استان قم مشارکت کند.

سجادی با اشاره به راه احیای کانون‌های بیابانی استان قم اظهار کرد: احیای حق آبه زیست محیطی می‌تواند موجب شود که بیابان زدایی در استان صورت بگیرد، قرار بود ۱۵۴ میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی به استان قم اختصاص پیدا کند که این اقدام صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه تخصیص حق آبه زیست محیطی برای دریاچه نمک اکنون صفر است ادامه داد: اگر ۶۰ میلیون متر مکعب حق آبه زیست محیطی به استان قم اختصاص پیدا کند، بخش زیادی از کانون‌های تولید گرد و خاک در شرق استان احیا می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: در زمینه اصلاح الگوی کشت کشاورزی و نصب کنتور‌های هوشمند آب در استان اقدامات جدی صورت گرفته است.

سجادی با اشاره به لزوم احیای حق آبه زیست محیطی برای استان قم اظهار کرد: اگر این حق آبه تخصیص پیدا کند به صورت طبیعی بیابان زدایی رخ خواهد داد، هر مخاطره زیست محیطی در دریاچه نمک، زندگی مردم استان‌های مجاور را به مشکل می‌اندازد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری خیرین و مردم امیدوارم که بتوانیم بیابان زدایی را در استان قم با قوت دنبال کنیم، البته نباید از این نکته غافل شویم که سرعت تغییرات طبیعت بیشتر از سرعت اقدامات ما است.
ارسال نظرات