خبرهای داغ:
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) مطرح کرد

فارغ التحصیلی 3550 طلبه از موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: تا کنون ۳۵۵۰ نفر از طلاب حوزه‌های علمیه، دوره‌های مؤسسه را گذرانده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و در سال جاری ۱۰۸۰ نفر در سه مقطع مشغول به تحصیل هستند.
کد خبر: ۸۹۸۸۸۶۳
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمود رجبی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) نهادی حوزوی است که تحت نظارت‌ عالیه مقام معظم رهبری و و ریاست آیت‌الله مصباح یزدی با هدف کارآمدی‌سازی و روزآمدی فضلای حوزه در پاسخگویی به نیاز‌های دینی و فرهنگی فعالیت می‌کند.

وی افزود:  این مؤسسه در سال ۱۳۵۴ با نام موسسه در راه حق آغاز به کار کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹، ‌آیت‌الله مصباح گزارشی از برنامه‌های موسسه به امام خمینی (ره) ارائه کرد و امام نیز بر توسعه برنامه آموزشی موسسه تاکید و تأمین بودجه آن را بر عهده گرفتند.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۶۶ با تأسیس بخش پژوهش و دایر کردن رشته‌های تخصصی علوم انسانی با رویکردی انتقادی، فعالیت‌های موسسه با عنوان بنیاد فرهنگی باقر العلوم (ع) و در سال ۱۳۷۰ به عنوان یک نهاد حوزوی با نام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه یافت.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۴ اساسنامه مؤسسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه آموزشی آن در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز شورای عالی حوزه‌های علمیه به تصویب رسید و به عنوان یک نهاد آموزش عالی حوزوی رسمیت یافت.

آیت‌الله رجبی تصریح کرد: مؤسسه در ۱۵ رشته از علوم انسانی و اسلامی در مقاطع کارشناسی،  کارشناسی ارشد و دکتری با مجوز وزارت علوم دوره‌های آموزشی برگزار می‌کند و به فعالیت‌های پژوهشی در راستای اهداف خود، به ویژه تولید علوم انسانی اسلامی می‌پردازد.

وی اظهار کرد: امام خمینی (ره) تا پایان عمر خود مؤسسه را از حمایت مادی و معنوی بهره مند ساختند و علاوه بر تأمین بودجه بخش آموزش مؤسسه، دستور در اختیار قرار دادن زمین برای ساختمان مؤسسه را به تولیت وقت آستان مقدس حضرت معصومه (س) صادر کردند.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) عنوان کرد: پس از رحلت امام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راه امام راحل را در حمایت‌های مادی و معنوی از موسسه ادامه دادند و با افتتاح ساختمان در سال ۱۳۷۴، آیت‌الله مصباح را به عنوان رئیس موسسه منصوب کردند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مالی موسسه گفت: فعالیت‌های مالی مؤسسه با رعایت قوانین و مقررات نظام و ضوابط اجرایی دفتر مقام معظم رهبری و در چارچوب مصوبات و تصمیمات هیأت امنا هیأت رئیسه صورت می‌گیرد؛ همچنین اسناد مالی مؤسسه ثبت شده و قابل ارائه به هر نهاد مسؤولی است و در این زمینه هیچ نقطه ابهام و زمینه هیچ‌گونه سوء‌استفاده‌ای وجود ندارد.

رجبی خاطرنشان کرد: مؤسسه برای تحقق اهداف مورد اشاره و در راستای ارتقاء فرهنگ جامعه و ترویج تعالیم اسلام و مکتب اهل بیت (ع) در قلمروهای آموزش، پژوهش و امور فرهنگی فعالیت‌های چشمگیری داشته است.

وی افزود: آموزش‌های موسسه امام خمینی در یک نگاه کلی به دو دسته آموزش‌های رسمی که منتهی به مدرک رسمی و آموزش‌های غیررسمی که منتهی به گواهینامه داخلی می‌شود، تقسیم شده است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی موسسه گفت: مؤسسه دارای 16 رشته و گروه علمی است و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به طلاب دارای گواهی پایان سطح ۲ حوزه‌های علمیه که در آزمون ورودی مؤسسه موفق شوند، آموزش می‌دهد.

وی ادامه داد: تا کنون ۳۵۵۰ نفر از طلاب حوزه‌های علمیه، دوره‌های مؤسسه را گذرانده و فارغ‌التحصیل شده‌اند و در سال جاری ۱۰۸۰ نفر در سه مقطع مشغول به تحصیل هستند.

رجبی در ادامه به آموزش‌های مجازی معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: به منظور ارتقاء و تعمیق سطح معلومات قشر تحصیل کرده جامعه در زمینه فرهنگ و معارف اسلامی بدون محدودیت زمانی و مکانی، مرکز آموزش‌های مجازی فرهنگ و معارف اسلامی در ۱۳۸۶ تأسیس شد.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اظهار کرد: مرکز آموزش های مجازی فرهنگ و معارف اسلامی مؤسسه تاکنون مجوز برگزاری دوره‌های آموزشی علوم و معارف اسلامی را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دریافت کرده و در مقطع کارشناسی تاکنون با شیوه‌ای بی‌بدیل ۸۰۷ نفر از دانشجویان را از طریق آزمون سراسری پذیرفته و در رشته معارف اسلامی آموزش داده است و هم‌اکنون ۶۷۰ دانشجو مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به آموزش‌های غیر رسمی گفت: باتوجه به درخواست و اشتیاق فراوان بخش قابل توجهی از قشر تحصیل کرده جامعه به فراگیری و تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و نیز تک درس‌هایی در قلمرو معارف اسلامی و مکتب اهل بیت (ع) به صورت آنلاین و آفلاین ارائه می‌شود و به کسانی که این دروس را با موفقیت بگذرانند گواهی داخلی اعطا می‌شود.

رجبی با بیان اینکه طرح ولایت یکی دیگر آموزش‌های غیر رسمی است عنوان کرد: طرح ولایت یکی دیگر از برنامه‌های آموزش غیررسمی مؤسسه است که در آن مبانی اندیشه و نظام تفکر دینی از زیربنایی ترین آموزه‌ها تا دکترین حکومت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه به صورت استدلالی در قالب یک نظام فکری به اقشار فرهیخته جامعه آموزش داده می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش‌های کاربردی در زمینه مهارت‌های زندگی، مدیریت فرهنگی، مشاوره مهارت‌های تحقیق و ترجمه مهارت‌های تدوین متون درسی، مهارت‌های تدریس و... یکی دیگر از آموزش‌های غیررسمی مؤسسه است که به صورت کارگاه با دوره‌های آموزشی کوتاه مدت ارائه می‌شود و تا کنون حدود ۴۵ هزار نفر این دوره‌ها را گذرانده‌اند و 100 نفر در حال گذراندن این دوره‌ها هستند.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی موسسه گفت: در حال حاضر ۸۸۷ طرح پژوهشی پایان یافته و توسط انتشارات مؤسسه منتشر شده است. در این مجموعه ۱۹۰ عنوان متن درسی است که تعدادی از آن‌ها با همکاری نهادهای رسمی مانند سازمان «سمت» منتشر شده است. همچنین بخشی از طرح‌های تحقیقاتی موسسه به تقاضای سایر سازمان‌ها مانند پژوهشگاه اندیشه اسلامی، صداوسیما و وزارت آموزش پرورش به چاپ رسیده است.

وی در ادامه به فعالیت‌‌های فرهنگی موسسه اشاره کرد و گفت: یکی از دل مشغولی‌های موسسه از آغاز تاکنون پیشگیری از کاستی‌های است که موجب ضرر و خسارت می‌شود و به همین دلیل از بدو تأسیس مسائل اخلاقی، تربیتی، فرهنگی و بصیرتی نیروهای انسانی موسسه، به ویژه دانش‌پژوهان و استادان مورد نظر بوده است.

ارسال نظرات