خبرهای داغ:
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم:

روند کاهش بارش نزولات آسمانی ادامه دارد/الگوی مصرف آب باید تغییر کند

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم گفت: در چند سال اخیر آمار نزولات جوی در استان کاهش پیدا کرده است و براساس پیش بینی هواشناسی این روند در چند سال آینده هم ادامه خواهد داشت، بر این اساس باید الگوی مصرف آب در استان قم تغییر کند.
کد خبر: ۸۹۹۷۵۲۵
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
روند کاهش بارش نزولات آسمانی ادامه دارد/الگوی مصرف آب باید تغییر کند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، احمد حاجی حسینی مسگر با اشاره به کاهش بارش باران در استان قم اظهار کرد: در سال زراعی جاری شاهد کاهش حداقل ۵۰ درصدی بارش باران در استان بودیم و این مساله در سایر نقاط کشور هم رخ داد.

وی ادامه داد: کاهش نزولات جوی در ایران و استان قم مساله جدیدی نیست، این کشور و استان در یک منطقه خشک قرار دارد و خودمان را باید با این وضعیت سازگار کنیم، این یک واقعیت است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم افزود: در چند سال اخیر آمار نزولات جوی در استان قم کاهش پیدا کرده است و براساس پیش بینی هواشناسی این روند در چند سال آینده هم ادامه خواهد داشت، بر این اساس باید الگوی مصرف آب در استان قم تغییر کند.

حاجی حسینی مسگر با اشاره به وضعیت تامین آب شرب استان قم اظهار کرد: با توجه به تامین آب استان از منطقه سرشاخه‌های دز، امنیتی در این زمینه به وجود آمده است، البته امسال در آن منطقه نیز ۶۰ درصد کاهش نزولات جوی را شاهد بودیم، براساس پیش بینی در چند سال آینده وضعیت خشکی در منطقه زاگرس بدتر از وضعیت خشکی در منطقه مرکزی خواهد بود.

وی ادامه داد: سال‌ها است که از افت مستمر سفره‌های آب زیرزمینی رنج می‌بریم، این مساله موجب شد که تمام استان قم را به لحاظ بهره برداری از منابع آب زیرزمینی محدود کنیم، البته در چند سال اخیر با انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان قم تا حدی فشار از سفره‌های آب زیرزمینی قم برداشته شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای قم در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۹۰ درصد از منابع آب زیرزمینی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، البته برنامه‌هایی را با همکاری سازمان جهاد کشاورزی برای تعدیل در برداشت از منابع آب زیرزمینی قم داشتیم تا این روند کاهش پیدا کند، اما این کاهش تاکنون ناچیز بوده است.
ارسال نظرات