خبرهای داغ:

نگاهی به زندگی آیت الله شاه آبادی

تاسیس مدرسه معارف اسلامی برای آموزش مبانی اسلامی برای خواهران و برادران و خدمات خیریه به دلیل کمک به نیازمندان ساخت مساجد و درمانگاه‌های خیریه و صندوق‌های خیریه قرض الحسنه متعدد از خدمات آیت الله شاه آبادی است.
کد خبر: ۸۹۹۹۳۴۹
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳
نگاهی به زندگی آیت الله شاه آبادی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله حاج شیخ نصرالله شاه آبادی فرزند فقیه و عارف بزرگ حضرت آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی در تاریخ ۲۸ شعبان المعظم ۱۳۵۰ هجری قمری مطابق با ۱۸ دی ۱۳۱۰ شمسی در بیت علم و فضیلت، متولد شد و تحت تربیت پدر بزرگوار و مادر محترمه خویش قرار گرفت و دوره ابتدایی را در تهران دبستان توفیق گذرانده و سپس با راهنمایی والد معظم خویش در سال ۱۳۲۰ آغاز به تحصیل علوم دینی کرد.

ایشان دوره مقدمات و سطح را نزد اساتید بزرگ تهران، چون حضرات آیات حاج شیخ حسین کنی، حاج شیخ محمدعلی لواسانی، میرزا ابوالحسن شعرانی، حاج سید کاظم عصار، میرزا مهدی آشتیانی (فیلسوف شرق) حاج سید حسن احمدی، میرزا هدایت الله گلپایگانی، حاج شیخ عباس تهرانی و حاج شیخ اسماعیل جابلقی تا سال ۱۳۲۸ که والد معظم ایشان رحلت فرمودند، به اتمام رسانید.

حاج شیخ نصرالله شاه آبادی پس از رحلت والد معظم به حوزه علمیه قم وارد شده و در درس حضرات آیات عظام حجت کوه کمره‌ای، بروجردی، خوانساری و حاج شیخ محمدعلی اراکی شرکت کرد.

وی سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت کرد. پس از ورود به نجف اشرف در دروس حضرات آیات عظام سید محمد روحانی، سیدعبدالهادی شیرازی، سید ابوالقاسم خویی، حاج شیخ حسین حلی و حاج شیخ محمود شاهرودی حاضر شد و با نبوغ علمی که داشتند در سن ۳۰ سالگی به درجه اجتهاد نائل شد و همزمان به تدریس دروس سطوح عالی در حوزه علمیه نجف اشرف پرداخت و جزو اساتید بنام آن حوزه هزارساله قرار گرفت و طلاب و فضلای بسیاری از خرمن دانش ایشان بهره‌مند شدند.

با ورود امام راحل به نجف اشرف و آغاز تدریس خارج مکاسب محرمه، وی به همراه فضلای معاصر خویش همچون حضرات آیات عظام راستی کاشانی و اخوان مرعشی در درس امام راحل شرکت کرد.

وی در سال ۱۳۴۸ بنا به درخواست مرحوم آیت الله العظمی خویی برای سر و سامان دادن به وضع شیعیان و طلاب پاکستان، به همراه عده‌ای از فضلا و شاگردانش به کشور پاکستان مهاجرت کرد و پس از یکسال اقامت در بازگشت به ایران، توسط رژیم پهلوی ممنوع الخروج گشته و تا پیروزی انقلاب اسلامی از ادامه خدمت در پاکستان و نجف اشرف بازماند. وی در تهران اقامت گزید و به فعالیت‌های اجتماعی ومذهبی پرداخت.

تاسیس مدرسه معارف اسلامی برای آموزش مبانی اسلامی برای خواهران و برادران و خدمات خیریه به دلیل کمک به نیازمندان ساخت مساجد و درمانگاه‌های خیریه و صندوق‌های خیریه قرض الحسنه متعدد از خدمات معظم له در شهر تهران است. با اوج گیری نهضت امام فعالیت‌های روشنگرانه و سخنرانی‌ها و تظاهرات بر ضد رژیم پهلوی را سرلوحه اقدامات خویش قرار داد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر وظیفه شرعی، با تشکیل کمیته انقلاب اسلامی در سال‌های آغازین انقلاب تمام اوقات خویش را وقف خدمت رسانی به انقلاب کرد و با آغاز جنگ تحمیلی، بیشتر توان خویش را در کمک رسانی به رزمندگان در جبهه‌ها به کار گرفت.

آیت الله شاه آبادی در شامگاه ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ بر اثر زخم دیابت، گرفتگی عروق پا و ایست تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بقیةالله بستری شد. این عالم ربانی ظهر امروز دار فانی را وداع گفت.
ارسال نظرات