خبرهای داغ:
رئیس ستاد اعتکاف استان قم:

۸۰ درصد از شرکت کنندگان مراسم اعتکاف جوان هستند

رئیس ستاد اعتکاف استان قم با بیان اینکه ۸۰ درصد از شرکت کنندگان مراسم اعتکاف جوان هستند گفت: سال گذشته چند صد هزار نفر در ۵ هزار و ۵۰۰ مسجد کشور در این مراسم شرکت کردند.
کد خبر: ۹۰۰۳۰۷۵
|
۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا تکیه‌ای ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلای قدس با اشاره به ویژگی‌های اعتکاف اظهار کرد: اعتکاف سنت حسنه محمدی است و این سنت توسط رسول اکرم (ص) تاسیس شد، پیامبر (ص) مقید بود که در هر سال در دهه آخر ماه رمضان، معتکف شود و رسول اکرم (ص) فرمود: هر کسی که از روی اعتقاد معتکف شود، گناهان او آمرزیده می‌شود.

وی ادامه داد: اعتکاف یک عبادت جامع است که در آن نماز، روزه، توجه به واجبات، ترک محرمات وجود دارد؛ اعتکاف این ظرفیت را دارد که همه آینده ما را بیمه کند، کسی که سه روز به مسجد می‌رود و خود را وقف عبادت می‌کند، می‌تواند آینده خود را تامین کند.

رئیس ستاد اعتکاف استان قم افزود: در شهر قم ۱۹ هزار و ۸۰۰ نفر برای اعتکاف ثبت نام کردند، اما تنها ظرفیت برای اعتکاف ۱۴ هزار نفر در این شهر وجود دارد و پنج هزار و ۸۰۰ نفر از شرکت در این مراسم در شهر قم محروم شدند، این درد را به کجا ببریم که فضا‌های کافی برای مراسم اعتکاف در کشور نداریم و دانشجویان بسیاری به خاطر محروم شدن از شرکت در این مراسم گریه می‌کنند.

تکیه‌ای با اشاره به لزوم برگزاری مراسم اعتکاف در مصلی‌های نماز جمعه اظهار کرد: تقاضا دارم که بخشی از مصلا‌های نماز جمعه به مسجد تبدیل شود، در صورت تبدیل مصلی‌های نماز جمعه می‌توان از این فضا‌ها برای برگزاری مراسم اعتکاف استفاده کرد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از شرکت کنندگان مراسم اعتکاف جوان هستند گفت: سال گذشته چند صد هزار نفر در پنج هزار و ۵۰۰ مسجد کشور در این مراسم شرکت کردند و ما شاهد برگزاری مراسم اعتکاف دانش آموزی در برخی از شهر‌ها همچون قم بودیم.

رئیس ستاد اعتکاف استان قم افزود: سابقه اعتکاف در شهر قم بیش از ۹۰ سال است و آیت‌الله حائری یزدی این مراسم را در این شهر احیا کرد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مراسم اعتکاف با حضور چند ده نفر در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب این مراسم در کشور توسعه پیدا کرد و رهبر معظم انقلاب، اعتکاف را نماد رویش انقلاب اسلامی دانستند.

تکیه‌ای با اشاره به برگزاری جشنواره اعتکاف در کشور اظهار کرد: تاکنون پنج جشنواره فرهنگی، هنری، علمی و پژوهشی در سطح بین المللی برگزار شد و هزاران اثر به این جشنواره رسید، آخرین دوره جشنواره اعتکاف در شهر مشهد برگزار شد و دو هزار و ۲۰۰ اثر در موضوع‌های مختلف به این جشنواره رسید و چهار کتاب ثمره جشنواره اعتکاف است.

وی ادامه داد: کتاب‌های مختلفی در خصوص اعتکاف به چاپ رسیده است و اکنون کتابخانه تخصصی اعتکاف داریم که منجر به ترویج عالمانه اعتکاف می‌شود.

رئیس ستاد اعتکاف استان قم اظهار کرد: شاهد بین المللی شدن مراسم اعتکاف در جهان هستیم و سال گذشته این مراسم در ۶۹ کشور در ماه رجب برگزار شد.

وی با بیان اینکه مراسم اعتکاف یکی از بازدارنده‌ترین ابزار برای مقابله با تهاجم فرهنگی است خاطرنشان کرد: هزاران حلقه معرفت در بستر مراسم اعتکاف برگزار می‌شود و بیان خاطرات دوران دفاع مقدس و رزمندگان مدافع حرم جزو برنامه‌های این مراسم است.
ارسال نظرات