خبرهای داغ:
محمدرضا آقاباقری

دولت به دنبال حاشیه‌ای به وزن دلار ۶ هزار تومانی

امروز شرایطی در کشور پیش آمده که حتی حامیان دولت نیز یارای حمایت از سیاست‌های آن را ندارند و باید دید سناریوی جدید دولتی‌ها برای حاشیه‌سازی در مقابل گرانی‌های اخیر در کشور چیست.
کد خبر: ۹۰۰۵۲۸۸
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۷
دولت به دنبال حاشیه‌ای به وزن دلار ۶ هزار تومانی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، دوستی امروز تماس گرفت و گفت که با پیمانکاری قرار داشته تا سقف ساختمان نیمه‌کاره‌اش را تکمیل کند؛ پیمانکار امروز تماس گرفته که همه چیز گران شده و نمی‌تواند با قیمت قبلی تیرچه بلوک‌های سقف را تحویل دهد. یکی از مدیران نیز در حاشیه یکی از جلسات امروز خبر از لغو قراردادی با یکی از پیمانکاران داد. پیمانکار گفته که ضرر و زیانی اگر هست پرداخت می‌کنم، اما با گرانی دلار دیگر، پروژه با قیمت قبلی، قابل اجرا نیست. اوضاع بسیار جالبی است؛ برکت خدمات و سیاست‌های دولت به جای اینکه به جیب مردم برود به نفع دیگران! برکت کرده است.

دلار ۶ هزار تومانی اگرچه به طور مستقیم بر زندگی خیلی از مردم اثر ندارد اما، موجب شد شوکی جدی بر اقتصاد کشور وارد شود. رئیس جمهور هم سکوت کرده و از پشت میزش نظاره‌گر مشکلات مردم است؛ هنوز مردم آرامش روحانی در گفت‌وگوی تلوزیونی را فراموش نکرده‌اند؛ «وعده دولت به مردم تامین ارز مورد نیاز کشور است و درآمد ارزی ما در کشور خیلی بیشتر از مخارج ارزی ماست، در کل مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور بیشتر است و در سال آینده این میزان چندین برابر خواهد شد و نگرانی‌های موجود نیز برطرف خواهد شد. به نفع دولت نیست که دلار را بالا ببرد تا مخارجش را تامین کند. ما اول سال یک پیش بینی درخصوص نرخ ارز می‌کنیم و من به مردم به صراحت می‌گویم دولت به دنبال افزایش نرخ ارز نیست و همواره من در دولت به مقامات مسئول این تاکید را داشتیم چراکه نوسانات مختلفی بر زندگی مردم خواهد گذشت. خیال مردم از بابت دلار راحت باشد.» روحانی در گفت‌وگوی مردمی خود در اواخر سال گذشته این‌ها را گفته است، اما کمتر از دو ماه از سخنان رئیس جمهور نگذشته که دلار رکورد زده و ۶ هزار تومانی شده است.

نوبخت هم در تازه‌ترین اظهار نظر دولتی‌ها در خصوص بازار ارز گفته که «قبول داریم که این وضعیت، وضعیت خوبی نیست و برخلاف میل ما است ما تا الان موفق نشده‌ایم، اما قطعا در این راستا با تمام قوت از ظرفیت‌های بزرگ نظام استفاده می‌کنیم و بازار را متعادل خواهیم کرد. عدم تعادل در بازار ارز نشان می‌دهد که شرایط ما تغییر کرده و ما باید با درک این شرایط، متناسب با آن سیاست‌ها را نیز تغییر بدهیم.»

بررسی زنجیره‌وار مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی گذشته کشور در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم سابقه سناریو‌های دولتی‌ها برای بازی با اذهان عمومی را نمایانگر می‌کند. حاشیه‌سازی و انحراف افکار عمومی سناریویی است که دولت در این سال‌ها بار‌ها با تکیه بر آن، توانسته بار بسیاری از مشکلات و سوءمدیریت‌ها را از دوش خود بردارد و با همین مبنا نیز بتواند در انتخابات ۹۲ رای و نظر عموم مردم را جلب کند.

دولت در این سال‌ها به خوبی توانسته با سناریو‌هایی که شخص رئیس‌جمهور نیز بازیگر آن بوده، در مقابل مشکلات اقتصادی مردم، بیکاری، گرانی و... مسائلی، چون لغو کنسرت، دیوارکشیدن در پیاده‌روها، تفکیک جنسیتی، آزادی و... علم کند، حال آنکه بازی‌سازان این سناریو‌ها باید مراقب می‌بودند که بالاخره دستشان برای مردم رو خواهد شد و حامیان دولت نیز بالاخره صبرشان تمام می‌شود و گلایه و گلایه‌کشی خود را عمومی خواهند کرد.

بسیاری از بازیگران و شخصیت‌های شهره کشور که نقشی هرچند کوچک در افزایش آرای روحانی در انتخابات داشتند، در برابر مشکلات اقتصادی کشور و افزایش یکباره نرخ ارز و سکوت دولت، موضع گرفته‌اند. حمید فرخ‌نژاد که در دوران انتخابات برای دولت کم نگذاشت با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرام خود از سخنان رئیس جمهور با این مضمون که مردم خیالشان از بابت دلار راحت باشد تصریح کرده که «جناب روحانی رئیس جمهور گرامی، برای امثال من بخاطر حمایت از شما آبرویی پیش مردم نمانده، یکم به فکر خودتون باشید!». بسیاری دیگر از همراهان دولت نیز در این برهه که اقتصاد کشور سیاه‌تر از گذشته شده لب به انتقاد گشوده‌اند که اگرچه همچنان حامی هستیم، اما به نظر نیاز است اصلاحاتی در سیاست‌ها صورت گیرد.

در این بین اظهار نظر توییتری «آشنا» نظریه‌پرداز و بازی‌گردان رسانه‌ای دولت جالب توجه است. او این بار هم توپ را به میدان خارج از دولت - که برخی هم‌فکرانش، آن را نهاد‌های نظامی و امنیتی می‌دانند - می‌اندازد. وی در پست توئیتری خود نوشته است که «مشکل فقط چهار راه استانبول نیست؛ بخشی از مشکل ۴ راهی است که به استانبول، اربیل، دوبی و ... منتهی می‌شود. مردم و دولت نه تسلیم بحران سازی اجتماعی دی ماه شدند و نه تسلیم بحران سازی اقتصادی، ارتباطی و اطلاعاتی اردیبهشت می‌شوند. ساعت پایتخت ایران هرگز به وقت شام تنظیم نخواهد شد.» آقای آشنا، اگر ساعت پایتخت را «به وقت شام» تنظیم نکرده بودند، شاید شما اکنون نمی‌توانستید اظهارات آشنای خود را بار دیگر تکرار کنید و توپ ناکارآمدی در اداره کشور را در زمین این و آن بیاندازید. نباید فراموش کنیم که زمان دولت نهم و دهم علت گرانی دلار سوء مدیریت و بی‌سوادی و فساد بود حالا همین مشکل تقصیر چهار جهت جغرافیایی افتاده است و همه در این میان مقصر هستند جز دولت و تیم اقتصادی اش که البته این روز‌ها گویا بیشتر در حال بازی کردن در زمین حریف است.

خبر‌ها حاکی از این است که علما و مراجع تقلید نیز امروز مواضع تندی در برابر نوسانات بازار ارز و بی ثباتی اقتصادی در کشور نشان داده‌اند. آیت‌الله نوری همدانی با انتقاد از برخی که سخنان دلسوزان را به سیاه‌نمایی تعبیر می‌کنند گفته است: ما سیاهی وضعیت اقتصاد را بازگو کرده‌ایم؛ اقتصاد کشور سیاه است و دولت نتوانسته در این زمینه اقدامی جدی انجام دهد. در این مدت با وجود تاکیدات رهبر بر حمایت از تولید، همه چیز آمار و ارقام و جلسه و مسافرت است و مردم چیزی جز گرانی و بیکاری ندیده‌اند. مکرر می‌گویند که مشکل دلار را حل می‌کنیم و مردم نگران نباشند، ولی خبری نیست؛ مردم مغالطه و وعده‌های دروغ را می‌فهمند؛ دولتمردان سعی کنند که مشکلات را برطرف کنند.

حسین یزدی یکی از نزدیکان دولت و حامیان لیست امید نیز ضمن عذرخواهی از مردم در توییت خود نوشته که «ما به شما گفتیم به روحانی رای بدهید تا قیمت دلار افزایش نیابد، فیلترینگ، اطلاع‌رسانی را تهدید نکند و سایه جنگ از سر کشور دور باشد. اکنون دو وعده با شکست روبه‌رو شد و ارتباط ما هم با دولت قطع است، تنها دعا می‌کنیم بیش از این شرمنده مردم نشویم.»

خبر‌ها همچنین حاکی از این است که برخی دیگر از مراجع تقلید نیز امروز واکنش تندی خطاب به مسوولان کشور درخصوص مدیریت اقتصاد و بازار ارز داشته و خطر بی‌ثباتی اقتصادی را بیش از اغتشاشات دی‌ماه دانسته‌اند.

به نظر می‌رسد این بار دولت در برابر هجمه‌ها و مشکلات اقتصادی، هنوز نتوانسته پاسخ و حاشیه جدیدی را رو کند. البته چند روزی است که بازی حاشیه‌ای تلگرام در کشور، اذهان عمومی را درگیر کرده، اما در این روز‌ها اینقدر آش گرانی یکباره دلار شور شده که دیگر به نظر نمی‌رسد با خالی‌شدن پشت دولت از حامیانش و پیشتازی دوست‌های دولتی در انتقاد از عملکرد مدیران اقتصادی، دولتی‌ها بتوانند بهانه یا حاشیه جدیدی را شورتر از دلار ۶ هزار تومانی رو کنند.

«مشکل افزایش چندبرابری قیمت دلار کجاست. مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی در اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی‌هاست؛ این بی‌ثباتی‌ها چگونه به مردم اطمینان خواهد داد، آرامش خواهد داد. مردم مدیریت، مدیریت کارآمد، مردم ثبات، مردم آرامش، قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند»، آقای روحانی حرف‌هایتان را چه زود فراموش کردید؛ این‌بار اگر برچسب بی‌سواد، تازه به دوران‌رسیده، تخریب‌گر، اقلیت، افراطی، دروغ پراکن، عقب‌مانده، ترسو، بزدل، فاسد، مخالف مردم، هوچی‌باز، بی‌شناسنامه و کودک نمی‌زنید، می‌خواهم حرف‌های خودتان را #تکرار_کنم. بسیاری از دوستانتان هم همین حرف‌ها را تکرار می‌کنند که مردم مدیریت، مدیریت کارآمد، مردم ثبات، مردم آرامش، قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند، لطفا مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی در اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی‌ها را حل کنید. علی برکت الله!
محمدرضا آقاباقری
ارسال نظرات