خبرهای داغ:
آیت الله اعرافی:

مشعل درس خارج باید در مدارس علمیه روشن شود/ مدرسه محوری شعار همیشگی حوزه است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مشعل درس خارج باید در مدارس علمیه روشن شود و باید کاری کرد مدارس علمیه تبدیل به قله علمی شوند.
کد خبر: ۹۰۰۶۲۶۸
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
مشعل درس خارج باید در مدارس علمیه روشن شود/ مدرسه محوری شعار همیشگی حوزه است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در ششمین اجلاسیه معاونین پژوهشی حوزه‌های علمیه که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، با اشاره به اهتمام مدیریت جدید حوزه به برخی اقدامات اصلی در کنار کار‌های متعارف اظهار کرد: با توجه به فعالیت‌هایی که صورت گرفته به زودی برنامه پنج ساله حوزه تدوین خواهد شد و بر همین اساس اولویت‌های سال ۹۷ نیز مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حوزه‌های علمیه دارای اسناد جامع است خاطرنشان کرد: تدوین برنامه و اسناد بالادستی در حوزه یکی از اولویت‌های مجموعه است که در همین راستا گام‌های خوبی برداشته شده و زیرساخت‌های مناسبی برای آن‌ها فراهم شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه طرح‌های زیر ساختی در حوزه در دست اجرا است خاطرنشان کرد: با تکمیل این طرح‌های زیرساختی قطعا شاهد اتفاقات خوبی در حوزه‌های پژوهشی نیز خواهیم بود.

وی حرکت جهادی برای خدمت‌رسانی بهتر به طلاب و رشد حوزه‌های علمیه را مورد توجه قرار داد و افزود: واسپاری کار‌های جدیدی از جمله آزمون‌های شفاهی و کتبی، به رسمیت شناخت سطوح عالی در شهرستان‌ها و برگزاری کرسی‌های درس خارج جزو برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت حوزه است.

اعرافی از برگزاری ۲۰ درس خارج در مدارس علمیه شهرستان‌ها به عنوان اولویت سال جدید خبر داد و گفت: رسمیت یافتن رشته‌های تخصصی و راه‌اندازی انجمن‌های علمی در شهرستان‌ها نیز از دیگر برنامه‌های ما است که سعی داریم این واسپاری همراه با کیفی بودن برنامه‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه مدرسه محوری شعار همیشگی حوزه است اظهار کرد: مدرسه همیشه محور است و آموزش، پایه، اما باید دقت داشت که مدرسه علمیه نباید آموزش و پژوهش را جدا ببیند و به پژوهش نگاه ویژه شود.

امام جمعه قم با تاکید بر ضرورت افزایش دروس خارج در حوزه خاطرنشان کرد: مشعل درس خارج باید در مدارس علمیه روشن شود و باید کاری کرد مدارس علمیه تبدیل به قله علمی شوند.

وی برگزاری دروس خارج را موجب تقویت پژوهش دانست و با بیان اینکه در کنار برگزاری درس خارج، هدایت تحصیلی برای رشد علمی و پژوهشی است تصریح کرد: تقریر نویسی و تحقیق در کنار درس خارج نیز مهم است که موجب رشد پژوهش می‌شود.

اعرافی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری گروه‌های علمی، راه‌اندازی رشته‌های تخصصی و واسپاری پایان نویسی در سطح سه و بعضی رشته‌ها به شهرستان‌ها اذعان کرد: قطعاً با شکل گیری گروه‌های علمی، شاهد رشد علمی مدارس علمیه شهرستان‌ها خواهیم بود وهدف هم همین است.

وی با اشاره به راه‌اندازی درختواره رشته‌های حوزه برای نخستین بار و طراحی ۱۴ رشته گفت: همچنین دقت به نیاز‌های علمی منطقه از جمله شبهات کلامی و اعتقادی در مدارس علمیه شهرستان‌ها باید در دستور کار باشد.
ارسال نظرات