خبرهای داغ:
همت یک فرمانده پایگاه بسیج شهرستان قصر شیرین برای محرومیت‌زدایی؛

مسجدی که شوق امید را در دل محرومان نشاند

یک فرمانده پایگاه مقاومت بسیج با همتی که داشت با رونق فعالیت های مسجد محور زمینه اشتغال تعدادی از بانوان را در یکی از محلات محروم قصرشیرین فراهم کرده است.
کد خبر: ۹۰۱۶۱۹۰
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، حضور خودجوش جوانان در مساجد چه در قالب پایگاه های مقاومت و چه در قالب کانون های فرهنگی وهنری بستری برای تربیت دینی نسل جوان و نوجوانان است.

 
مساجد از دیر باز محور وحدت و همدلی مسلمانان بوده است و امروز رونق فعالیت های مسجد محور در جامعه بستری برای احیای کارکردهای مسجد در جامعه است. بهره گیری از توان و ظرفیت های موجود در مساجد خود می تواند از این حریم امن الهی پایگاهی برای رسیدگی به مشکلات مردم، فقزدایی، محرومیت زدایی و رفع حجمی از مشکلات مردم باشد.
 
 مسجد می تواند پایگاهی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در جامعه باشد و محور آموزش و توانمند سازی افراد کم بضاعت در راستای تقویت تولید خانگی و اقتصاد مقاومتی باشد. جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می توان با برنامه ریزی مناسب از ظرفیت‌های بالایی مساجد، جهت توانمندی نسل جوان و نوجوانان و برگزاری دوره های آموزشی مختلف بهره گرفت.

زینب آریان فر، جوانی 27 ساله در خانواده ای پرجمعیت پرورش یافته است وی هفت برادر و چهار خواهر دارد و از کودکی مشتاق به فعالیت های بسیج محور بوده است. وی کارشناس طراحی پوشاک است و به عنوان فرمانده پایگاه بسیج مقاومت محله ای در مسجد معرفی می شود.
 
آریان فر اظهار داشت: با حضور در مسجد به دنبال اجرای برنامه های مختلف با هدف جذب اقشار مختلف بانوان به مسجد بودیم.

وی افزود: در قالب برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی و آموزشی موفق به جذب برخی بانوان به مسجد شدیم که با حضور مستمر بانوان در مساجد و ایجاد رابطه دوستانه با بانوان این محله محروم، کم کم در جریان مسائل و مشکلات حوزه بانوان این محله قرار گرفتم.
 
وی بیان کرد: با بررسی مشکلات محله به دنبال راه حل های برای کاهش مسائل و کمک به این بانوان بودم و با جذب حمایت هایی از نهادهای مختلف بستری برای برگزاری دوره های کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در مسجد فراهم شد.

آریان فر با بیان اینکه تحمل درد دل های بانوانی که زیر سایه همسر و یا پدر معتاد و فقیر خود زندگی می کردند، بسیار سخت و دشوار بود، افزود: هر روز به دنبال راهکاری برای جذب کمک به این افراد و معرفی آنان به نهادهای حمایتی بودم.
 
وی تصریح کرد: به صورت موردی حمایت های خیران برای توزیع غذای گرم، لباس و پوشاک مدرسه برای این افراد جذب می شد، اما گویی هیچ اقدامی انجام نشده باشد ریشه مشکل همچنان وجود داشت.
 
وی ابراز کرد: روزها با درد دلهای دردمندان می گذشت و شب ها نیز تا دیر وقت خواب نداشتم و در ذهن به دنبال راهی برای کمک می گشتم. گاهی آرزو می کردم پولدارترین فرد شهر بودم و می توانستم برای همه ایجاد شغل کرده و کودکان و زنان درد کشیده از فقر و محرومیت و اعتیاد را از آسیب های اجتماعی نجات دهم.
 
چرخ خیاطی شخصی خود را برداشتم و به مسجد رفتم

وی ادامه داد: توان مالی اندک من باعث شده بود نتوانم به این خیال زیاد فکر کنم و باید با واقعیت به معضل نگاه می کردم. در شرایط سخت اداری و دوندگی طولانی برای جذب حمایت های دولتی و محدودیت های پیش رو، به فکر استفاده از توان خود برای توانمند سازی بانوان افتادم.

وی افزود: هنر خیاطی تنها سرمایه ای بود که داشتم و با تصور آموزش بانوان این منطقه، کمی فکر پریشانم آرامش گرفت و از فردای آن روز چرخ خیاطی شخصی خود را برداشتم و به مسجد رفتم.

برگزاری دوره های آموزشی خیاطی با چادرهای کهنه
 
آریان فر ادامه داد: با جمع شدن جمعی از بانوان کلاس آموزش خیاطی در مسجد برگزار شد و تلاش بر این بود که از لباس ها و چادرهای کهنه شرکت کنندگان به عنوان پارچه های آموزشی استفاده شود.

 

وی افزود: از میان افراد حاضر در مسجد حدود 10 نفر مستمر در کلاس های آموزشی شرکت داشتند و هر روز پس از پایان هر کلاس به دنبال راهی برای ایجاد تولیدی بودم و برای جذب حمایت به ادارات و ارگان های مختلف سر می زدم.

آریان فر بیان کرد: افراد حاضر در دوره آموزشی هر روز به کار خود علاقمند تر می شدند و  به خوبی آموزش را فرا گرفتند.

احداث کارگاه با حمایت بهزیستی و خیرین شهرستان

وی افزود: با حمایت بهزیستی این شهر طرح ایجاد کارگاه توانمندسازی بانوان جان گرفت و بحمدالله برنامه ها به خوبی پیش رفت.

آریان فر ابراز کرد: با حمایت بهزیستی استان مبلغ 6 میلیون تومان تسهیلات بانکی بلاعوض دریافت شد و با این تسهیلات مکانی برای ایجاد کارگاه رهن و اجاره شد.
 
آریان فر افزود: با نهایی شدن طرح ایجاد کارگاه و حمایت خیرین، تعدادی میزکار و چرخ خیاطی به دارایی کارگاه که تا قبل از این تنها یک چرخ خیاطی شخصی بود اضافه شد.

وی افزود: این خیر یخچال و فرشی نیز برای استراحت بانوان فعال در این کارگاه اهداء کرد و زمینه برپایی کارگاه فراهم شد. در این کارگاه ظرفیت لازم برای حضور جمعی از بانوان بدسرپرست و بی سرپرست آموزش دیده در مسجد ایجاد شده است.

این کارآفرین ادامه داد: هم اکنون 6 بانوی این منطقه محروم پس از پایان آموزش در مسجد در آزمون فنی و حرفه ای شرکت و با کسب مدرک فنی و حرفه ای، در کارگاه جذب شده و مشغول به کارهستند.
 
آریان فر افزود: با مشارکت سازمان بهزیستی برخی از کارهای خیاطی چون لباس های فرم کمپ های ترک اعتیاد به سمت این کارگاه هدایت می شود.
 
وی تصریح کرد: مردم شهر هم از فعالیت های کارگاه اسقبال کرده و هم اکنون چرخ کارگاه به خوبی می چرخد و لقمه نانی به سفره محرومان افزوده است.

برگزاری کلاس های آموزشی رایگان
 
آریان فر، ابراز کرد: طرح آموزش خیاطی و دیگر هنرهای دستی در مسجد ادامه دارد و در هر دوره آموزشی جمعی از دختران و بانوان محله رایگان در دوره های آموزشی مسجد آموزش می بینند.

 
وی ادامه داد: با حمایت های به عمل آمده کارهای دستی دیگر افراد محل چون چرم دوزی جمع آوری و به فروش می رسد و از این محل اندک درآمدی نصیب این افراد می شود.
 
وی با بیان اینکه به دنبال توسعه کارگاه خیاطی و اضافه شدن رشته های دیگر به این کارگاه هستم، افزود: توسعه کارگاه می تواند گامی برای حضور تعداد بیشتری از بانوان محله در این کارگاه و اشتغال آنان باشد. برای توسعه کارگاه نیازمند حمایت مسئولان و مشارکت افراد خیر هستیم.
 
بانوان خانه داری که زیر سایه همسران و یا پدران معتاد خود زندگی می کنند در صورت توانمند شدن، می توانند در بهبود وضعیت خانواده و نجات دیگر افراد خانواده موثر باشند.
 
مساجد ظرفیتی است که در صورت اجرای برنامه های هدفمند توسط فعالان عرصه مسجد و همچنین مشارکت مسئولان  می تواند درصدد رفع نیاز محرومین محله به عنوان پایگاهی محوری عمل کند.

 

ارسال نظرات