شرح حديث

دوری از ریاکاری و تظاهر به‌خاطرحکومت

حضرت علي (ع) در وصيت خود به كميل می‌فرماید: من آرزوها را در دل مردم زنده نمی‌کنم و آنان را با وعده‌های پوچ و توخالی سرگرم نمی‌کنم تا از من اطاعت کنند، و گرایش به خوراک ساده صحرانشینان نکرده و مثل آن غذا نمی‌خورم تا از این طریق رياست و امارت مؤمنین را بدست گیرم.
کد خبر: ۹۰۲۴۳۲۱
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۱

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ حضرت آيت الله خامنه اي در تاريخ ۱۳۷۸/۱۰/۲۷ با شرح حديثي از كلام نوراني مولا علي (ع)در وصيت آن حضرت به كميل ،كه فرمودند : مبادا به خاطرحكومت ، انسان به ريا كاري و تظاهر بپردازد كه شرح اين حديث در زير آمده است.

 من وصیّته علیه السلام لکمیل بن زیاد:

یا کمیل! لست واللّه متملقاً حتی أطاع و لاممنیاً حتی لاأعصی و لا مائلاً لطعام الأعراب حتی انحل امرة المؤمنین وادعی بها.

(تحف العقول صفحه 175)

در این فراز از وصیت، حضرت از روش‌های متداول و معمولی که اهل دنیا برای بدست‌آوردن حکومت و تحکیم و حفظ آن، به آنها متشبث می‌شوند تبرّی می‌جوید.
تملق همیشه، در برابر صاحبان قدرت و سرمایه و مقام نیست. گاهی یک حاکم به آحاد ملت و حتی به افراد زیردست و مطیع نیز تملق می‌گوید تا این که از او اطاعت کنند.
می‌فرماید: من آرزوها را در دل مردم زنده نمی‌کنم و آنان را با وعده‌های پوچ و توخالی سرگرم نمی‌کنم تا از من اطاعت کنند، و گرایش به خوراک ساده صحرانشینان نکرده و مثل آن غذا نمی‌خورم تا از این طریق رياست و امارت مؤمنین را بدست گیرم.
باید توجه کرد که این جمله را کسی می‌گوید که ساده‌ترین طعام‌ها را میل کرده، سخت‌ترین و دشوارترین شرائط را برای خود در زندگی انتخاب کرده بود. اما در عین حال می‌فرماید: من به خاطر حکومت، ریاکاری و تظاهر نمی‌نمایم و این مسأله برای ما، خیلی مهم است و باید از آن درس بگیریم که هدف و نیت ما خالص و الهی باشد و هر کار که انجام می‌دهیم، از متن شرع فقط برای خدا باشد.

برچسب‌ها: حضرت علی (علیه‌السلام)؛ حکومت؛ ریا؛

منبع : khamenei.ir

ارسال نظرات