خبرهای داغ:
یادداشت رسیده:

هنوز علامه امینی را نشناخته ایم

علامه امینی می‌فرمایند: برای تالیف الغدیر ده هزار جلد کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خوانده ام و به یکصد هزار کتاب و نسخ خطی مراجعه مکرر داشته ام.
کد خبر: ۹۰۳۲۳۹۳
|
۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
هنوز علامه امینی را نشناخته ایم
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آن بزرگ مرد که جان بر سر آرمان علوی خود نهاد و جاودانه شد

علامه عبدالحسین امینی نجفی مشهور به علامه امینی؛ سراب ۱۲۸۱- تهران ۱۳۴۹. بزرگمردی که به جرات می‌توان گفت: نقشی بی بدلیل در تحقیق، نشر و تبلیغ ولایت حضرت علی بن ابیطالب (ع) و اثبات حقانیت تشیع و ایجاد وحدت و یکپارچگی بین فرق اسلامی بود با نگارش کتاب معروف الغدیر ۱۱ جلد به زبان عربی و ۲۲ جلد با ترجمه فارسی داشت که ۹ جلدعربی آن هنوز چاپ نشده است.

این مصلح نستوه با اراده‌ای شگرف و مجاهدت‌های علمی بی شمار برای نگارش این کتاب ۴۰ سال تمام توان و جوهر فکر خود را با مطالعات دقیق به کار گرفت و سفر‌های متعددی به کشور‌های عراق، ترکیه، سوریه، مصر، مغرب، پاکستان وهند داشت.

در خاطرات ایت الله خزعلی آمده که در حرم امام رضا (ع) از ایشان سوال کردم شما که هند تشریف داشتید آنجا هوا گرم بود؟ ایشان مکثی توام با فکر می‌کنند و می‌گویند: انگار هوا گرم بود. گویی آنقدر غرق مطالعه و تحقیق بودند که در طول ۱۷ سال که در هند بودند متوجه هوای آنجا نشده بودند.

علامه امینی می‌فرمایند: برای تالیف الغدیر ده هزار جلد کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خوانده ام و به یکصد هزار کتاب و نسخ خطی مراجعه مکرر داشته ام.

کتاب و کتابخانه‌ای در این حوزه نبود که علامه به آن رجوع نکرده باشد یکبار مدیر کتابخانه نجف هنگام عصر از کتابخانه بیرون می‌آید و در کتابخانه را قفل می‌زند، غافل از اینکه علامه داخل کتابخانه است، روز بعد می‌بیند علامه هنوز در حال مطالعه است.

علامه امینی فرمود: ه بودند: روز قیامت با دشمنان امیرالمومنین مخاصمه خواهم کرد، همان طور که آن‌ها وقت آقا را گرفتند، وقت مرا هم گرفتند. وگرنه من می‌خواستم معارف امیرالمومنین را گسترش دهم، این‌ها آمده اند مرا وادار کردند، من در اثبات امامتش کتاب بنویسم! وقتی می‌گویند اول مظلوم عالم بی جهت نیست.

یداللّه چایچى از قول مرحوم حجة الاسلام دکتر محمّد هادى امینى فرزند علاّمه امینى رحمه الله نقل مى کند: وقتى پدرم را دفن کردیم مرحوم علاّمه بحرالعلوم آمد و به من تسلیت گفت و معانقه نمود.

سپس فرمود:: ((من در این فکر بودم ببینم مولا امیرالمؤمنین علیه السلام چه مرحمتى در مقابل زحمات و خدمات مرحوم امینى مى نمایند.

در عالم خواب دیدم: حوضى است آقا امیرالمؤمنان علیه السلام بر لب آن ایستاده اند. افراد مى آیند و مولا از آن حوض آب به آن‌ها مى دهند.

گفتند: این حوض کوثر است. در این حال آقاى امینى به نزدیک حوض رسیدند ظرف را گذاشتند، آستین‌ها را بالا زده و دستان مبارکشان را پر از آب کردند و به علامه آب خورانیدند و خطاب به او فرمودند: بَیّضَ اللّه وَجهک کما بَیَّضت وجهى (پروردگار رو سفید کند تو را کما اینکه مرا رو سفید کردی).

علامه می‌فرمود:: هر گاه پشت میز مینشینم که الغدیر را بنویسم مثل اینکه علی (ع) را در کنار میز میدیدم که مطالب را به من دیکته میفرمود:.

آن بزرگ مرد که جان بر سر آرمان #علوی خود نهاد و جاودانه شد در روز ۲۸ ربیع الثانی ۱۳۹۰ (برابر با ۱۲ تیرماه ۱۳۴۹) به هنگام اذان ظهر دعوت حقّ را لبیک گفتند جنازه آن اندیشمند فرزانه به نجف اشرف منتقل و در کنار کتابخانه بزرگی که خود بنا کرده بود، به خاک سپرده شد. روحش شاد و راهش پررهرو باد.

تقریظ مرجع بزرگ جهان تشیّع حضرت آیة اللّه سیدعبدالهادی شیرازی رحمه الله برکتاب الغدیر از حقایق بسیار روشن این است که کتاب ارزشمند الغدیر نوشته رهبر دینی بی نظیر و مصلح کبیر و معلم اخلاق حجت الاسلام امینی نجفی از عالی‌ترین چیز‌هایی است که دانشگاه بزرگ اسلامی و نجف اشرف به آن فخر می‌کند، چنان که فخر تمام مسلمین می‌باشد. اگر مؤلف عالی قدر این کتاب (علامه امینی) در میان ما نبود و نمی‌دیدیم که او به تنهایی اقدام به این عمل بزرگ نموده، جا داشت که گمان شود این کتاب اثر گروهی است... نویسنده آن در جهان دانش بی نظیر است و کسی به پای او نمی‌رسد و اگر به این دائرة المعارف الغدیر دست یافتی خود را در ساحل آب جوشانی خواهی یافت که هرگز تمام نمی‌شود و از آن بر نمی‌گردی مگر آن که جانت را از معارف الهی و حافظه ات را از تعالیم قدسیه دینی پر خواهی دید».

علامه امینی، ما را ببخشای که توانایی آن وجود ندارد آن طور که شایسته توست به درک عظمت والای تو بپردازیم.

والسلام.

دکتر علی دارابی
ارسال نظرات