خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی استان قم:

آب انبار طرلاب قم به سفره‌خانه سنتی تبدیل می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم گفت: آب انبار طرلاب قم به سفره خانه سنتی تغییر کاربری خواهد داد.
کد خبر: ۹۰۴۰۰۳۶
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
آب انبار طرلاب قم به سفره‌خانه سنتی تبدیل می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی در بازدید از روند عملیات مرمت کاروانسرای طرلاب قم گفت: امروز استفاده از آب‌انبار‌ها با کاربری گذشته وجود ندارد، اما می‌توان از این آثار به‌عنوان مراکز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی قم افزود: آب انبار تاریخی طرلاب با همت مالک با اعتباری نزدیک به سه میلیارد ریال به سفره خانه سنتی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: این مرمت شامل حذف الحاقات، سبک سازی و مرمت بام، استحکام بخشی، احیاء بادگیر، ساب و بند کشی بدنه‌ها، مرمت سر درب و راه پله ورودی و ساماندهی محوطه است.

یزدانی گفت: در استان قم بیش از ۴۰ آب انبار ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد که اغلب آن‌ها موقوفه هستند که متأسفانه بدون استفاده رها شده‌اند.

وی بیان کرد: بسیاری از آب انبار‌های استان قم بالقوه این ظرفیت را دارند که با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری می‌توانند به یکی از تاسیسات گردشگری تبدیل شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی قم گفت: آب انبار تاریخی طرلاب در بخش سلفچگان واقع شده و قدمت آن متعلق به عصر صفویه است. این اثر در سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۶۲۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که به همت مالک و حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان قم به زودی بهره برداری از آن به عنوان سفره خانه سنتی آغاز می‌شود.
ارسال نظرات