خبرهای داغ:
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه ناحیه عشایری کرمانشاه:

امر به معروف ونهی ازمنکر رمز رستگاری انسان وجامعه است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه درسپاه ناحیه عشایری کرمانشاه گفت: امر به معروف ونهی ازمنکرکامل کننده امور وسنگ پایانی دستورا ت الهی، رمز رستگاری انسان وجامعه است.
کد خبر: ۹۰۴۰۹۳۱
|
۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱

حجت السالام یوسفوند مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه عشایری در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج ازسپاه ناحیه عشایریکرمانشاه در خصوص اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهای ازمنکر در جامعه اسلامی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر دو فرضیه مهم و برزگ الهی هستند که به وسیله آن دو، سایر واجبات الهی اقامه می شوند، راه ها امن می گردد، کسب و کار مردم حلال ، حقوق افراد تأمین، سرزمین ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و استواری تمام کارها، به عملی شدن این دو اصل بستگی دارد.

 

 

وی افزود:طبق سخن امام محمد باقر (ع)، اگر مسلمانان به دو اصل امر به معروف و نهی از منکر اهتمام بورزند، دنیا و آخرت خود را آباد خواهند کرد؛ زیرا انجام دیگر واجبات، امنیت و آسایش، رفاه و آرامش، تأمین حقوق مردم و آبادی شهر و روستا همه و هم در گرو عمل به این دو اصل است؛ زیرا معروف از منظر وحی، تمام اعمال و رفتار هایی است که مصلحت مردم در آن است و منکر نیر تمام کارهای زشتی است که فساد و تباهی و بی بند و باری در پی دارد.

 

وی گفت:اگر اهل ایمان، به احیای معروف و جلوگیری از منکرات اهتمام بورزند، جامعه ای سالم و به دور از زشتی ها، آلودگی ها، نگرانی ها و تضییع حقوق انسان ها به وجود خواهد آمد.و نکته مهم این است که امر به معروف و نهی از منکر، در آموزه‌های دینی از جایگاه بس بلند و و یژه برخور دار است. اساس نبوت پیامبران الهی بر امر به معروف و نهی از منکر استوار بوده است. از این رو، قرآن کریم نخستین و ظیفه همه انبیاء را امر به معروف و نهی از منکر معرفی کرده است.

 

وی در پایان گفت:امر به معروف ونهی ازمنکر دارایی مبانی قرآنی، روایی، اتفاق واجماع فقها وعقل است. ازشرایط این‌دو فریضه، قدرت وتوانایی است؛ یعنی فعلی که مقدور انسا ن نباشد نسبت به انجام آن، مکلف نیست. ازمنظر امام خمینی(ره) امر به معروف ونهی ازمنکر بر علماء که ازشرایط آن برخوردارند، منجز وحتمی است. احتمال تأثیر ازجمله شرایط امر به معروف ونهی ازمنکر است. یعنی باید امر به معروف ونهی ازمنکر، شخص را وادار به اعمال معروف وترک اعمال منکر نماید. عدم وجود مفسده وضرر نیز از شرایط امر به معروف ونهی ازمنکر است که بر جان، مال، یاآب‌روی آمر وناهی و... متوجه نشود.

 

 

ارسال نظرات