خبرهای داغ:
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد

۸۰ درصد معتادان مواد مخدر بیکار نیستند/ تبلیغ مواد مخدر در فضای سایبری

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ۸۰ درصد از معتادان مواد مخدر در کشور شاغل هستند و این نشان می‌دهد که صرف بیکاری دلیل گرایش به مواد مخدر نیست.
کد خبر: ۹۰۵۴۷۹۳
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
۸۰ درصد معتادان مواد مخدر بیکار نیستند/ تبلیغ مواد مخدر در فضای سایبری
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حمید صرامی ظهر امروز در همایش مبلغین ماه محرم در سالن همایش‌های غدیر با اشاره به گسترش پدیده اعتیاد در جهان اظهار کرد: اکنون ۸۰۰ نوع مواد مخدر وارد اجتماع جهانی شده است، در کشورمان هم اکنون شاهد تبلیغ مواد مخدر در فضای سایبری هستیم.

وی ادامه داد: مواد مخدر و روان‌گردان‌ها تهدید استراتژیک هستند و این پدیده چند وجهی و چند سببی است، براساس تحقیقات ۳۰۰ دلیل می‌تواند که انسان را به سوی مصرف مواد مخدر بکشاند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: خرید و فروش مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در جهان به صورت سالیانه گردش مالی هزار و ۴۰۰ تا هزار و ۶۰۰ میلیارد دلاری دارد، ۲۷۵ میلیون نفر براساس آمار سازمان ملل در جهان مواد مخدر را مصرف می‌کنند.

صرامی با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر در جهان اظهار کرد: در اتحادیه اروپا ۸۵ میلیون نفر مواد مخدر را مصرف کردند، در کشور افغانستان هم سه میلیون نفر سابقه مصرف مواد مخدر را دارند.

وی ادامه داد: ۸۰۳ نوع مواد روانگردان جدید در کشور‌های جهان وجود دارد که برخی از این مواد حتی برای متخصصین نیز شناخته شده نیست، جهان تا سال ۲۰۲۵ با بازه انفجار تولید و مصرف مواد مخدر مواجه می‌شود، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴۵۰ هزار مرگ و میر در دنیا به دلیل مصرف مواد مخدر ثبت شده است.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: حدود ۷۰ درصد از زمین‌های زیرکشت خشخاش در جهان در کشور افغانستان است و ۸۴ درصد تولید جهانی تریاک در افغانستان صورت می‌گیرد، در سال ۲۰۱۷ با تولید ۹ هزار تن تریاک در این کشور مواجه بودیم.

صرامی با اشاره به مسیر ورود مواد مخدر به ایران اظهار کرد: در چند سال اخیر علاوه بر ورود مواد مخدر از خشکی شاهد ورود این نوع از مواد از دریای عمان و خلیج فارس به کشورمان بودیم، قاچاقچیان موارد مخدر از شیوه‌های مختلف برای ورود مواد به کشور استفاده می‌کنند، این به دلیل حجم زیادی سود مالی در این عرصه است.

وی ادامه داد: اعتیاد از جمله آسیب‌های اجتماعی دارای اولویت در کشور براساس سخنان رهبر معظم انقلاب است، تریاک بیشترین شیوع مصرف مواد مخدر در ایران را دارد، البته به دلیل پیچیدگی‌های مواد مخدر حتی با توقف تولید تریاک در افغانستان با ادامه مصرف مواد مخدر جدید در کشور مواجه خواهیم بود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ۸۰ درصد از معتادان مواد مخدر در کشور شاغل هستند و این نشان می‌دهد که صرف بیکاری دلیل گرایش به مواد مخدر نیست، دشمن به دنبال گسترش شیوع مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان است.

صرامی با اشاره به روند مقابله با مواد مخدر در ایران اظهار کرد: از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۶ شاهد کشف ۱۰ هزار تن مواد مخدر در ایران بودیم، کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون چهار هزار شهید و ۱۲ هزار تن جانباز در این عرصه داد، علی رغم این اقدامات قاچاقچیان مواد مخدر با تغییر روش‌ها تولید و عرضه مواد مخدر را رها نمی‌کنند.

وی ادامه داد: از مهم‌ترین عوامل موثر به در تقاضای مواد مخدر عوامل زیست شناختی، عوامل روانشناختی، عوامل فرهنگی، عوامل محیطی و عوامل خانوادگی اشت، در مبانی دینی برای رسیدن به آرامش مطالب زیادی وجود دارد و باید سبک زندگی اسلامی را برای جوانان تبیین کرد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان خاطرنشان کرد: در سبک فرزندپروری سهل گیرانه و مستبدانه احتمال گرایش به آسیب‌های اجتماعی بیشتر است.
ارسال نظرات