خبرهای داغ:
مسؤول طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مطهری اعلام کرد

ارائه آثار شهید مطهری در برخی مدارس علمیه قم به عنوان دروس اصلی

مسؤول طرح مطالعاتی آثار استاد شهید مرتضی مطهری از تدریس برخی از کتاب‌های ماندگار این استاد شهید در برخی از مدارس حوزه علمیه قم به عنوان درس اصلی خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۵۵۶۸
|
۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
ارائه آثار شهید مطهری در برخی مدارس علمیه قم به عنوان دروس اصلی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام عبدالعلی پناهی همچنین افزود: این طرح توسط معاونت تهذیب و تربیت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فوق برنامه پیگیری می‌شود؛ اما برخی مدارس علمیه قم از جمله مدرسه شهیدین موفق شده اند تا برخی از کتاب‌های آن استاد شهید را جزو دروس اصلی طلاب خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: از استاد شهید مرتضی مطهری حدود ۷۰ جلد کتاب ماندگار به یادگار مانده که به تعبیر امام راحل آثار وی بی استثناء خوب است و البته حضرت امام (ره) ادامه می‌دهند که کس دیگری را سراغ ندارند که بتوانند بگویند بی استثناء آثارش خوب است. همچنین رهبر معظم انقلاب هم تعبیر بسیار مهمی درباره شهید مطهری دارند که می‌فرمایند اگر بنده می‌خواستم برنامه حوزه علمیه قم را بنویسم قطعا و بلا شک، یکی از مواد برنامه را این می‌گذاشتم که کتاب‌های آقای مطهری خوانده شود؛ خلاصه نویسی شود و امتحان داده شود.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بر این اساس، تلاش بر این قرار گرفته تا کتاب‌های ارزشمند آن استاد شهید در همه مراکز و مدارس حوزه‌های علمیه در سطوح مختلف مورد بازخوانی قرار گیرد؛ البته طرح اولیه‌ای که برای این مهم منظور شده بود طرحی ۶ ساله بود که اکنون به طرحی سه ساله و در سه مرحله کاهش یافته که طلاب می‌توانند با ثبت نام در این طرح، در مرحله نخست ۱۵ کتاب، در مرحله دوم ۱۳ کتاب و در مرحله سوم ۱۲ کتاب را بر اساس سیر آسان به مشکل مطالعه کنند.

پناهی همچنین گفت: این ۴۰ کتاب، تلخیص موضوعی آثار استاد در طرح بینش مطهر بسیج دانشجویی است که برای طلاب حوزه‌های علمیه هم استفاده می‌شود و ویژگی آن این است که تمام مطالب مطرح شده استاد در کتاب‌های مختلف را دارد و فقط مطالب تکراری از آن حذف شده است.

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته بیش از ۶ هزار طلبه در ۲۲۰ مدرسه علمیه در سطح کشور در این طرح مشارکت داشته اند اظهار کرد: کتب این طرح با ۵۰ درصد تخفیف در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد و آنان می‌توانند در سال تحصیلی جدید هم با مراجعه به معاونت تهذیب مدارس خود، در این برنامه علمی فرهنگی شرکت کنند و از مزایایی مانند تشویق ممتازان طرح و استفاده از آنان به عنوان استاد در دوره‌های بعدی و همچنین دریافت گراهینامه پایان دوره بهره‌مند شوند.

مسؤول طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری در حوزه‌های علمیه افزود: بررسی ما نشان می‌دهد که اگر طلاب و علاقمندان آثار استاد شهید بتوانند روزانه فقط نیم ساعت از وقت خود را به مطالعه آثار گرانسنگ و درس آموز استاد اختصاص دهند مطالعه همه کتاب‌ها در سه سال تمام خواهد شد که گنجینه‌ای بزرگ برای آنان خواهد بود؛ گنجینه‌ای که هم می‌توانند در منبر و تبلیغ از آن بهره ببرند و هم در ادامه تحصیلات و پژوهش‌های خود از آن استفاده کنند.

پناهی در عین حال گفت: پیشنهاد ما به طلابی که به هر دلیل امکان مشارکت در این طرح در سال تحصیلی را ندارند این است که در دوره تابستانی یک ماهه این طرح شرکت کنند و حداقل یک مرحله از آن را بگذرانند که این حداقل نیز قطعا برای آنان مفید خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد که کتاب‌های ماندگار آن استاد فرزانه با تشکیل کارگروه‌هایی در حوزه علمیه، به متن آموزشی نزدیک شود تا امکان استفاده از آن‌ها به عنوان درس اصلی در همه مدارس علمیه مهیّا شود.
ارسال نظرات