خبرهای داغ:
در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) برگزار شد:

نشست هم اندیشی «تربیت دینی نیرو‌های مسلح» با حضور معاون آموزش و پژوهش ستاد کل در قم

نشست هم‌اندیشی تربیت دینی نیرو‌های مسلح با حضور امیر سرتیپ محمدحسن باقری معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیرو‌های مسلح در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۶۷۵۷۷
|
۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، نشست هم‌اندیشی تربیت دینی نیرو‌های مسلح با حضور امیر سرتیپ محمدحسن باقری معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیرو‌های مسلح، اعضای میز آموزش و پژوهش ستاد کل، معاون آموزش و پژوهش نمایندگی، ولی فقیه در سپاه و رؤسای پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) و دانشکدۀ شهید محلاتی (ره) در سالن شهید تهرانی‌مقدم این پژوهشگاه برگزار شد.
 
نشست هم اندیشی «تربیت دینی نیرو‌های مسلح» با حضور معاون آموزش و پژوهش ستاد کل در قم

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حمید نگارش سرپرست پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) با تشریح اقدامات اساسی و برنامه‌های پژوهشگاه، بیان داشت: از جمله فعالیت‌های پژوهشگاه بعد از ارتقاء، پروژه‌های تحقیقاتی، تدوین متون آموزشی برای نیرو‌های مسلح، هیئت‌های اندیشه‌ورزی، نشست‌ها و بازدید‌های علمی، جلسات نقد کتاب، برگزاری جشنوارۀ سلمان فارسی در سطح نیرو‌های مسلح، بیش از ۲۰۰ عنوان مقالۀ علمی-پژوهشی و علمی-تخصصی، تولید نرم‌افزار محتوایی، نشریه علمی-پژوهشی و علمی-تخصصی بوده است.
وی افزود: سیاست‌های کلی پژوهشگاه، تقویت مسئله‌شناسی در حوزۀ مسائل مورد نیاز انقلاب و نظام اسلامی در چارچوب مأموریت‌های محوله، تقویت و ارتقاء گفتمان انقلاب اسلامی در سطح نیرو‌های مسلح و بحث روزآمدسازی اطلاعات علمی و تخصصی پژوهشگران است و بنا داریم که از تمام ظرفیت‌های نیرو‌های مسلح استفاده کنیم.
سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر زین‌العابدین نجفی رئیس دانشکدۀ شهید محلاتی (ره)، در رابطه با برنامه‌ها و اقدامات اساسی دانشکده در حوزۀ تعلیم و تربیت دینی گزارشی ارائه داد.
در ادامه دکتر قنبری معاون آموزش و پژوهش نمایندگی، ولی فقیه در سپاه، خواسته‌هایی را در رابطه با دانشکده شهید محلاتی (ره) و پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) بیان داشتند، از جمله اینکه آموزش‌های نیرو‌های مسلح در حوزۀ علوم اسلامی متمرکز در یک جا باشد و از اساتید ناجا، آجا، وزارت دفاع و سپاه استفاده شود.
وی افزود: تنها مجموعۀ پژوهشی و آموزشی در نیرو‌های مسلح که ویژۀ علوم انسانی و اسلامی باشد این دو مجموعۀ علمی است، چون در نیرو‌های مسلح مرکزی که مختص این حوزه باشد نداریم.
سپس، دکتر حسن بختیاری دانشیار دانشگاه علوم انتظامی و رئیس مؤسسۀ آموزش عالی علمی کاربردی ناجا، بیان داشت: من آشنایی کامل با فعالیت‌های پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) از زمان مدیریت دکتر مصباحی مقدم (دهۀ ۶۰) دارم. پژوهشگاه یک توان بالقوه و یک مجموعۀ بی‌بدیلی در کشور است که مشابه آن را نداریم. مزیت این پژوهشگاه پژوهشگران انقلابی، ایثارگر، متعهد و عالم است که در اینجا کار می‌کنند. این مزیت را باید قدر بدانیم. هر نظام آموزشی یک پشتوانۀ پژوهشی قوی دارد و پیشنهاد می‌کنم در پژوهشگاه یک پژوهشکدۀ تربیتی ایجاد بشود که فقط خاص حوزۀ تربیت کار کند.
وی افزود: انتظارتی که از پژوهشگاه در این حوزه می‌توانیم داشته باشیم این است که منتظر نباشید که سازمان‌ها بیایند مسائل و مشکلاتشان را به شما بگویند. بلکه یک پیشتازی بکنید و بروید مشکلات نیرو‌های مسلح را شناسایی کنید، چون خود شناخت مشکل می‌طلبد یابنده‌اش متخصص آن حوزه باشد.
در پایان سرتیپ باقری معاون تربیت و آموزش ستاد کل نیرو‌های مسلح بیان داشت: در راستای کارهایمان یک سری جلسات هم‌اندیشی داریم که سراغ فعالیت و کار نمی‌رویم بلکه صاحب‌نظران در حوزه‌ها و محور‌هایی که تعیین می‌کنیم برای هم‌اندیشی حضور پیدا می‌کنند و شما می‌توانید در آن جلسات حضور پیدا کنید. ما هم در تهران سعی می‌کنیم موانع و مشکلات را بر سر راه شما برداریم.
معاون تربیت و آموزش ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: ما در حوزۀ پژوهش و آموزش نباید برای امروز آموزش بدهیم بلکه باید برای یک دهۀ آینده آموزش بدهیم؛ لذا برای این‌که آموزش‌مان یک دهۀ آینده را پوشش دهد، باید آموزش و پژوهش در کنار هم کار بکنند. چون هیچ آموزشی بدون پژوهش موفق نیست. ما نیاز به پژوهش‌های بنیادی داریم و سرمایۀ اصلی هم همین است. یکی از بحث‌های ما در حوزۀ پژوهش این است که ظرفیت‌های کشوری را شناسایی بکنیم و در کنار توان خودمان از آن ظرفیت‌ها هم استفاده بکنیم و نگاهمان، نگاه کلان باشد.
بازدید از بانک اطلاعات علمی آثار پژوهشگاه و آثار تولیدی تربیت دینی نیز بخشی از برنامه نشست بود.
 
نشست هم اندیشی «تربیت دینی نیرو‌های مسلح» با حضور معاون آموزش و پژوهش ستاد کل در قم
ارسال نظرات