خبرهای داغ:
کارشناس سیاسی گفت: پیوستن به گروه هایی مانند FATF با استقلال ما در تعارض است چون غربی ها به دنبال نظارت بر اسناد و منابع مالی ما هستند که هر زمانی بخواهند علیه ما توطئه کنند یا فشار بیاورند یا در مسیر منابع مالی ما مانع ایجاد کنند.
کد خبر: ۹۰۶۹۹۳۱
|
۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، FATF طرحی است که کشورهای اروپایی یا کشورهای جی هفت مؤسس آن هستند. در عین حال برای اینکه بتوانند شفاف سازی خودشان را داشته باشند. آنها این سازمان را تشکیل دادند تا بتوانند در بعضی از مجموعه های دنیا نظارت داشته باشند. دو موضوع را در دستور کار خودشان دارند. یکی بحث شفافیت مالی است که در خصوص موضوع پولشویی طراحی شده و بحث دوم، نظارت بر مجموعه هایی است که حمایت مالی از تروریسم را بر عهده دارند.

با توجه به اینکه محمدجواد جمالی عضو هیئت رییسه کمیسیون امنیت ملی مجلس صبح امروز در گفتگو با خبرنگار شبستان فرصت چهار ماه FATF به ایران را با توجه به شناخت آنها از مراحل قانونگذاری در کشور ما دانست و گفت: حدسشان این بوده است که احتمالا رفت و برگشت هایی بین مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت وجود دارد.

این سومین بار است که FATF  مهلت جمهوری اسلامی ایران را تمدید می کند.  

در حالیکه معاون خزانه داری آمریکا رئیس این گروه است ما باید منتظر بمانیم لوایح باقیمانده این طرح تصویب شود بعد از آن ببینیم ما تا چه اندازه از مواهب آن بهره مند می شویم و اصلاً سودی نصیب کشور خواهد شد یا نه؟ 

 

مهدی مزگی نژاد، کارشناس سیاسی در این خصوص بیان کرد: در موضوع پولشویی، حدود 40 توصیه و در بحث مبارزه با حمایت مالی از تروریسم هم 9 توصیه دارند که به کشورهای دنیا فشار می آورند در این طرح عضو شوند. تعدادی از کشورهای دنیا به آنها پیوسته اند.

وی با اشاره به اینکه کشورهای دنیا به سه گروه توسعه یافته و مدرن، در حال توسعه، توسعه نیافته قابل تقسیم هستند، تصریح کرد: کشورهای توسعه نیافته کشورهایی هستند که به این طرح نپیوسته اند و کشورهای جی هفت می خواهند به آن­ها فشار بیاورند که به آنها بپیوندند و قوانین آنها را رعایت کنند و اگر قبول نکنند آنها را در لیست سیاه خود قرار می دهند.

این کارشناس سیاسی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به تحولاتی که در دنیا اتفاق افتاده، مسلماً آمریکایی ها بر این کشورها تسلط دارند و می خواهند از طریق اروپایی ها، نظرات خود را اعمال کنند. بنابراین در مقابل کشورهایی که نتوانسته اند عقاید خود را به آنها تحمیل کنند، آنها را در لیست سیاه قرار می دهند و به آنها اخطار می دهند در صورتی که از لیست سیاه خارج نشوید، هرگونه اقدامی از طرف ما برای شما متصور است.

وی ادامه داد: در همین راستا جمهوری اسلامی ایران را در کنار کشورهایی مانند پاکستان و کره شمالی در لیست سیاه خود قرار داده اند و ایران را به اول لیست خود آورده و کشوری خطرناک معرفی کرده اند که مجبور شویم به این کنوانسیون ها بپیوندیم.

مزگی نژاد با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند لزومی ندارد ما به این کنوانسیون ها بپیوندیم، تأکید کرد: غربی ها به دنبال منافع خودشان هستند و در واقع به دنبال مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم نیستند، بلکه می خواهند با پوشش این نوع سازمان ها، بر کشورهایی همچون ایران تسلط پیدا کنند.

وی در ادامه در مورد حقیقت فواید و مضرات این طرح برای ایران سخن گفته و عنوان کرد: سند FATF برای ما مضراتی دارد که ممکن است کشور ما را دچار مشکلاتی کند. ایران با مبارزه با تروریسم و پولشویی مخالفتی ندارد بلکه موافق نیز هست.

این کارشناس سیاسی افزود: ایران به دو دلیل با آن مخالفت می کند، اول اینکه تروریست تعریف شده از سوی غرب با تروریست تعریف شده از دیدگاه کشور ایران متفاوت است. آنها گروه های انقلابی مانند حماس، حزب الله و نهضت های آزادی بخش دنیا که مقابل تروریست ایستاده اند را تروریست می دانند و گروه های تروریستی مانند داعش و جریان های مختلف را آزادی بخش می دانند.

دوم اینکه پیوستن به این گروه ها با استقلال ما در تعارض است چون غربی ها به دنبال نظارت بر اسناد و منابع مالی ما هستند که هر زمانی بخواهند علیه ما توطئه کنند یا فشار بیاورند یا در مسیر منابع مالی ما مانع ایجاد کنند.

مزگی نژاد اظهار داشت: تجربه ایران در خصوص برجام نشان داد که نباید بی گدار به آب زد. برجام در کمتر از 20 دقیقه در مجلس به تصویب رسید و ثمره آن اکنون دیده می شود. هیچ فایده ای عاید ایران نشد. همین داستان در FATF نیز مطرح است. بنابراین ضرر آن برای ما بیشتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی از دولتمردان چرا در تلاشند این طرح را به تصویب برسانند، گفت: در تجربه برجام این افراد اعتقاد داشتند که از طریق برجام رونقی در مسیر مشکلات اقتصادی ایران ایجاد خواهد شد و تعامل ما با دشمن بیشتر و بهتر خواهد شد. وقتی این نتیجه حاصل نشد، خواستند در قالب طرحی جدید با اروپایی ها وارد همکاری شوند.

 مثلا در برجام قرار شد مراودات مالی ما با دنیا بیشتر شود و بتوانیم داد و ستد را در سطح بین المللی راحت تر انجام دهیم. چون در سایه برجام این اتفاق نیفتاد، اکنون اروپایی ها میخواهند ایران را مجاب به پذیرش FATF کنند که در این صورت دوباره به همان شرایط قبل از برجام بر می گردیم.

پیوستن به FATF  و اعتماد دوباره به دشمن، اشتباهی است که نباید تکرار شود. زیرا نه تنها به جایی نخواهیم رسید بلکه آنها در پوشش موضوعات دیگری مانند حقوق بشر و آزادی بیان و ... می خواهند استقلال و عزت ما را خدشه دار کنند.  

وی افزود: دولتمردان ما به خیال اینکه می توانند با اروپایی ها معامله کنند و یا اینکه اروپایی ها بهتر از آمریکایی ها هستند، می خواهند دوباره وارد طرحی جدید شوند که این مخالف با سخنان رهبری و دلسوزان نظام است.

این کارشناس سیاسی در پایان یادآور شد: هدف دشمن از همه این طرح ها این است که ما را از خط اسلام و انقلاب دور کند. در سخنان، گفته ها، فضای مجازی و حقیقی خود دارند این کار را می کنند و تنها راههای به صحنه کشاندن ما متفاوت است. روزی با جنگ سخت...روزی برجام...روزی FATF … ؛ تا ما را تسلیم خود نکنند، دست بر خواهند داشت.

حامیان این طرح ها بدانند، اگر بر فرض FATF و  امثال ان را بپذیریم، دوباره بهانه جدیدی برای برخورد و فشار بر ما پیدا می کنند و هدفشان این است که بتوانند ما را از مسیر انقلاب اسلامی و آرمانهایی که سالهاست بخاطر آن جنگیده ایم و کارکرد خوبی را توانسته ایم ارائه دهیم، از ما جدا کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها