خبرهای داغ:
ذوالنوری خبر داد

تدوین طرح جامع شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: طرحی با عنوان سامانه فساد در حال تدوین است تا همگان اطلاعات خود را در آن ثبت کرده و امکان مطالبه از مسوولان جامعه در خصوص وضعیت مالی و دارایی‌ها در آن وجود داشته باشد.
کد خبر: ۹۰۷۳۷۴۸
|
۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
تدوین طرح جامع شفافیت عملکرد نمایندگان مجلس
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در قم، با تاکید بر اینکه فساد و تبعیض موجب سلب اعتماد مردم و تضعیف اعتقادات مردم می‌شود گفت: مردم ضعف‌ها را می‌بینند و خوبی‌ها را هم دشمن می‌پوشاند و همین موجب بی‌اعتمادی می‌شود و تا زمانی که این مشکل را حل نکنیم، مشکلات کشور حل نمی‌شود.

وی با اشاره به تهیه طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس و رد فوریت آن در مجلس گفت: با توجه به اینکه من سابقه رای‌گیری‌های این‌چنینی در مجلس را می‌دانستم کاری را همزمان آغاز کردم که اگر این طرح رای نیاورد طرحی جایگزین مطرح شود.

نماینده مردم قم در مجلس اذعان کرد: همان روز طرح شفافیت با ۱۹۶ امضا تهیه شد و تحویل هیات رئیسه مجلس دادیم؛ این طرح به طور کامل نمایندگان را تحت نظر قرار می‌دهد به طوری که باید مشخص باشد نماینده چه زمانی حضور داشته یا خیر، مرخصی گرفته است یا خیر و چه نوع مرخصی گرفته است. اگر در ماموریت است چه ضرورتی داشته به ماموریت برود یا اگر در صحن حضور دارد رای می‌دهد یا خیر و اگر رای نمی‌دهد چرا حضور موثر ندارد و اگر رای داده چرا موافق یا مخالف است.

وی گفت: بعضا رئیس مجلس از نمایندگان مرتب می‌خواهد تا رای بدهند تا حداقل آرا کسب شود و شاهدیم برخی نمایندگان به همکارانشان می‌گویند که یک رای بده، به خاطر همین است که بعضا قوانین کشور قوام لازم را ندارد و مشکلات بعدی به وجود می‌آید.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه در صورت تصویب این طرح مردم این امکان را خواهند داشت که از نماینده خود مطالبه کنند تصریح کرد: اگر مردم آگاه شوند و مطالبه کنند دیگر نماینده به خود اجازه نمی‌دهد که از کنار طرح‌ها و لوایحی که در آینده تبدیل به قانون شده و آینده بخشی از کشور را رقم می‌زند به راحتی و بی تفاوت و بدون کارشناسی بگذرد.

وی به طرح خود در حوزه مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: سامانه‌ای باید در کشور ایجاد شده و هرکس هرچه دارد در آن ثبت کند و اگر ثبت نکند ضمن مصادره چیزی که ثبت نشده دو برابر جریمه شود.

نماینده مردم قم در مجلس بیان کرد: این سامانه دو سطح دارد یکی در سطح مسوولان از بالا تا پایین است که باید همچون اتاق شیشه‌ای باشد و اطلاعات در اختیار مردم قرار گیرد و هرکس هرزمانی بتواند به این اطلاعات دسترسی داشته باشد تا مردم بتوانند مطالبه کنند و در صورت بروز فساد جوایزی تعیین شده تا اعلام فساد صورت گیرد؛ باید کاری کنیم صندلی مسوولیت و کرسی مجلس برای افراد هزینه داشته باشد نه سود و درآمد که اگر اینچنین شد به جایی می‌رسیم که شهید بهشتی گفت: ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت.

وی با تاکید بر اینکه سطح دوم این سامانه مردم عادی هستند که باید اطلاعات مرتبط با آن محرمانه باشد گفت: اگر یک مسوول درآمدی اضافه بر سازمان به دست آورد باید مطالبه شود که از کجا آورده است؛ مردم اگر ثروتی به دست می‌آورند باید منشا آن را مشخص کنند تا اجازه رانت‌خواری، فساد و دزدی به کسی داده نشود.

ذوالنوری با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد آرای منافقانه اینگونه طرح‌ها را تخریب کند گفت: باید از نمایندگان مطالبه شود تا رای درستی به این طرح بدهند و فرصتی ایجاد کنند تا شفاف‌سازی مالی در کشور محقق شود.
ارسال نظرات