خبرهای داغ:
دانشجویان در خط مقدم جهاد علمی/1

اختراع ماده آب بندی لوله های فاضلاب "اطلسhm" توسط دانشجوی مخترع بیرجندی

دانشجوی مخترع بیرجندی با اعلام ساخت این ماده، گفت: با استفاده از این ماده در هزینه و نیروی انسانی صرفه جویی شده و عملیات ترمیم لوله آب در کمتر از یک ساعت انجام می شود.
کد خبر: ۹۰۸۶۲۵۹
|
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، 16 آذر در کشورمان روز دانشجو نامگذاری شده است؛ در واقع این روز، به یاد ۳ دانشجویی است که در اعتراض به دیدار رسمی نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا با محمدرضا شاه آنهم چندی پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد، توسط رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند.

 جنبش های دانشجویی در مقاطع مختلف تاریخ  به شکلی  نیاز جامعه است و نشانه بیداری، پویایی و نشاط در جامعه است.

 از دیدگاه رهبر معظم انقلاب يكى از وظايف مهم دانشگاهها عبارت است از نوانديشى علمی و آنچه كه براى يك محيط علمى و دانشگاهى وظيفه آرمانى محسوب مى‏شود، اين است كه در زمينه مسائل علمى، نوانديش باشد.  مهم اين است كه روح نوآورى علمى در محيط دانشگاه زنده شود و زنده بماند.

 دانشجویان نواندیش و خلاق با تبدیل علم و ایده به محصولی کارآمد می توانند علاوه بر جهاد علمی در عرصه سازندگی و اقتصادمقاومتی نیز نقش آفرین باشند اما نیاز به حمایت دستگاه های دولتی دارند.

 سراغ دانشجوی بسیجی مخترع رفتیم و با ایشان گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

حسن معافی دانشجوی مهندسی عمران اجرایی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند 10 سال است کار پیمانکاری ساختمان انجام می دهد. از سال 1392 با فناوری نانو شروع کرده، با نانو کار ضد آب سازی ساختمان ها را انجام داده است.

این دانشجوی بسیجی عنوان داشت: پس از آن تجربیاتم افزایش پیدا کرد و با توجه به شناختی که از مواد شیمیایی و شناختی که از بتن داشتم توانستم ماده ضد آب سازی لوله ها را تولید کنم.  

دانشجوی مهندسی عمران اجرایی  بیان کرد: این ماده مکمل نانو  و دو جزئی است. ترکیبی از جامد و مایع و نام این ماده را Atlas M.H. گذاشته ام.  مزیت استفاده از این ماده این است که لوله هایی که نشتی دارند داخل ساختمان ها باید کنده شوند. این عمل هزینه زیادی دارد.

 وی ادامه داد: با ساخت این ماده، می توان آن را داخل لوله ای که نشتی دارد ریخت، سپس این ماده داخل قسمت هایی که ضد آب است نفوذ کرده و درز و شکاف ایجاد شده را ترمیم می کند و مازاد آن ماده از لوله ها خارج می شود و در عرض یکساعت این ترمیم انجام می شود.

این مخترع در خصوص نحوه ی شناسایی درز و شکاف ایجاد شده در لوله اظهار داشت: برای شناسایی آن نقطه، نیاز به تجربه است. حجم نشتی دیواره را باید ببینیم. اگر به صورت نم و رطوبت باشد، با این ماده ترمیم می شود. نم اگر کم باشد، خودش را به سطح زمین می رساند و اگر زیادتر باشد، به صورت گل مانند روی سطح زمین ظاهر می شود. در صورتی که قطر لوله خیلی زیاد نباشد و در حد معمول باشد، این ماده می تواند ترمیم را انجام دهد.

وی درباره طریقه عملکرد این ترکیب تأکید کرد: این ماده، از ارتفاع ریخته می شود و براساس نیروی ثقلی عمل می کند و جداره لوله را در بر می گیرد. پس از آنکه عملیات ترمیم انجام شد، اضافی آن از لوله خارج می شود.

معافی با اشاره به اینکه استفاده از این ماده در مراحل آزمایشی بازخورد خوبی داشته تصریح نمود: از اسفندماه سال گذشته که این کار را آغاز کرده ایم، در 90 درصد موارد مردم راضی بودند و عملیات ترمیم موفقیت آمیز بوده است.

مخترع ماده ضد آب سازی لوله در ادامه در مورد نحوه رسیدن به این ایده توضیح داد: منزلی را نانو کردیم. صاحب منزل در مراحل بعدی رطوبت را مشاهده کردند. بنده متوجه شدم مربوط به لوله هاست. تصمیم گرفتم در کف شور و حمام و سرویس بهداشتی این ماده را استفاده کنم و ملاحظه کردم که استفاده از آن اثرگذار بوده است و رطوبت از بین رفت. این قضیه باعث شد که تشویقی باشد تا ادامه دهیم.

معافی با بیان اینکه هزینه مواد اولیه ساخت این ماده  45 هزار تومان بود، عنوان نمود: ساخت اولیه آن هزینه زیادی نداشت. بیشتر تجربه مهم بود. من با شناختی که از مواد اولیه داشتم این کار را انجام دادم.  تولید این محصول به صورت انبوه، دارای صددرصد سود است. با دو کارگر می توان روزی 100 بسته تولید کرد و نیاز استان را تامین کرد. هر بسته روزی 40 هزار تومان سود است.

وی با اشاره به اینکه برای حمایت از این محصول نیاز به حمایت معنوی دارد گفت: می خواهم تا زمان ثبت اختراع بسیج به من کمک کند تا جزئیات آن برای سازنده محفوظ بماند و لو نرود. برای استفاده از این اختراع، دستوالعمل استفاده ارائه می دهیم و حتی افراد را آموزش می دهیم تا بتوانند با توجه به نوع رطوبت ایجاد شده از این ماده استفاده کنند.

وی در انتها از مسئولین خواست تا در مرحله ثبت اختراع وی را حمایت کنند و مکان مناسب برای ساخت دستگاه برای وی در نظر گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها