خبرهای داغ:
رئیس انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی مطرح کرد

لزوم اختصاص بخشی از مالیات‌های مردمی به کتابخانه‌های عمومی/ خط تحقیقاتی در کتابخانه‌ها شکل نگرفته است

رئیس انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی کشوربر لزوم اختصاص سهم قابل توجهی از مالیات‌های مردمی به کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان نهاد‌های درحاشیه دیده می‌شوند به شیوه مطلوب مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
کد خبر: ۹۰۹۱۳۱۴
|
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
لزوم اختصاص بخشی از مالیات‌های مردمی به کتابخانه‌های عمومی/ خط تحقیقاتی در کتابخانه‌ها شکل نگرفته است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد حسن‌زاده ظهر امروز در نشست آسیب‌شناسی پژوهش در حوزه کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم با توجه به کار‌های متفاوت خود باید در سطح ملی مطرح و معرفی شود، اظهار کرد: فعالیت‌های این مجموعه از جمله ارائه کتاب‌های بریل توانسته این اداره‌کل را نسبت به ادارات دیگر استان‌ها متفاوت کند.

وی با اشاره به اینکه افق‌های بلندی در دستور کار انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی قرار گرفته است، اضافه کرد: این انجمن یک سازمان فرانهادی است و متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست به همین علت کتابخانه‌های عمومی می‌توانند به صورت مستقل با این انجمن ارتباط داشته باشند، هر چند استقلال عمل به معنای تک‌روی و خودروی نیست بلکه به این معناست که این مجموعه به همه به یک اندازه توجه دارد و در سطح ملی از حقوق کتابخانه‌های عمومی حمایت می‌کند.

رئیس انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: تلاش کرده‌ایم تا در این انجمن نسبت به تجلیل از پیشکسوتان و افراد با سابقه اهتمام داشته باشیم و بتوانیم فرهنگ قدردانی از بزرگ‌تر‌ها را نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: ۱۰ عنوان جایزه برای کتابخانه‌های عمومی پیش‌بینی است که امیدوار بودیم یکی از این جوایز را به هفته پژوهش برسانیم، اما اکنون طرح جوایز کتابخانه‌های عمومی را به مسابقه گذاشته‌ایم تا بتوانیم مقدمات مورد نیاز را به شیوه مطلوب فراهم کنیم.

حسن‌زاده یادآور شد: از سه استان درخواست رسیده که این استان‌ها به دنبال ایجاد شاخه استانی انجمن هستند و در نشست هیأت مدیره در دی‌ماه درخواست آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ کارگروه اطلاعات سلامت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفته تا بتوانیم از کتابخانه‌های عمومی برای تقویت سلامت جامعه استفاده کنیم.

وی از تشکیل کارگروه کتابخانه‌های روستایی و کارگروه خدمات ویژه از جمله نابینایان به‌عنوان اهداف آینده انجمن یاد کرد و گفت: ما به دنبال توسعه دادن بعد علمی کتابخانه‌های عمومی هستیم و در این راستا از نظرات و پیشنهادات افراد مختلف استفاده خواهیم کرد.

رئیس انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی کشور خاطرنشان کرد: هفته پژوهش یک هفته نیست بلکه یک رخدادی است که در ثانیه‌های عمر ما جاری است و بدون پژوهش اگر کاری را کرده باشیم بزرگ‌ترین آسیب را در آن کار خواهیم دید.

وی افزود: نظام کتابخانه‌های عمومی از ارکان نهادینه کردن پژوهش در کشور است و بنده معتقدم مأموریت و وظیفه کتابخانه‌ها تغییر خواهد کرد و امروزه در سطح دنیا به کتابخانه‌های عمومی به عنوان محل تجمع افراد نگاه می‌شود.

حسن‌زاده گفت: از امروز با حفظ مخزن باید فضای اجتماعی مراجعه‌کنندگان را افزایش دهیم و به حذف رویکرد‌های سنتی و ورود به فضا‌های مجازی و تاثیرگذاری در نقاط مختلف شهر‌ها و استان‌ها توجه داشته باشیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس بر لزوم پرداختن به آسیب‌های تحقیقات در حوزه کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود: توجه به این موضوع موجب رفع آسیب‌ها و در نتیجه افزایش خروجی‌های تحقیقات می‌شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه تحقیقات برون دانشگاهی باید توسط کتابخانه‌های عمومی دنبال شود، مطرح کرد: استفاده از بستر رسانه‌های عمومی برای انتشار و انعکاس تحقیقات می‌تواند در فرهنگ‌سازی و افزایش اثر پژوهش مؤثر باشد.

وی با اشاره به اینکه خط تحقیقاتی و پژوهشی در کتابخانه‌های عمومی شکل نگرفته است، تصریح کرد: در کتابخانه‌های عمومی با توجه به مرکز اجتماع بودن آن باید خبرگان محل و متخصصان حضور داشته باشند و خروجی حضور این شخصیت‌ها نیز در مقالات و پایان‌نامه‌ها دیده شود.

حسن‌زاده بر لزوم اختصاص سهم قابل توجهی از مالیات‌های مردمی به کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و گفت: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان نهاد‌های درحاشیه دیده می‌شوند به شیوه مطلوب مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

وی با بیان اینکه صنعت باید به دنبال آگاهی‌بخشی و سلامت مردم جامعه باشد، عنوان کرد: صنعت در این راستا می‌تواند به کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان مرکز آگهی‌بخشی و تقویت‌کننده سلامت روحی جامعه توجه بیشتری داشته باشد.
ارسال نظرات