خبرهای داغ:
محمد جواد طاهری:

تب تئاتر در قم باز هم بالاگرفته است/مسؤولان علاوه بر نظارت از تئاتر حمایت کنند

یکی از کارگردان برجسته تئاتر در قم با بیان اینکه هنرمندان در دهه ۷۰ و اواسط ۸۰ فراتر از مرز‌های کشور فعالیت کردند و اجرا‌های خوبی داشتند گفت: پس از یک دوره افت شدیدی روی داده و بنده فکر می‌کنم امروز با وجود یک خانه نمایش تب تئاتری خوب در قم اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۹۰۹۲۳۶۸
|
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
تب تئاتر در قم باز هم بالاگرفته است/مسؤولان علاوه بر نظارت از تئاتر حمایت کنند
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد جواد طاهری امروز در گفت: وگو با خبرنگاران در قم با اشاره به اجرای نمایش حکایت قتل مشکوک هرکی باش خان بیان کرد: این نمایش از ۲۵ آذر تا ۲۵ دی ماه ساعت ۲۰ در خانه نمایش واقع در بلوار الغدیر، رو به روی بوستان علوی، کوچه ۴۹، فرعی اول سمت چپ اجرا می‌شود. این نمایش دارای مخاطب بزرگسال است البته جذابیت‌هایی برای کودک و نوجوان دارد.

وی خاطرنشان کرد: این نمایش دومین نمایش با فضای شاد است که امسال اجرا می‌شود. نمایش سلطان سیاه امسال پیش از محرم و صفر اجرا شد و ۳ هزار و ۶۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ نفر مخاطب در ۳۰ شب تماشاگر این نمایش بودند در حالی برای تأمین عوامل یک نمایش با یک بلیط ۲۰ هزار تومانی باید حداقل ۵ هزار تا ۱۰ هزار نفر تماشاگر وجود داشته باشد.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه این شهر از نظر امکانات تفریحی، رفاهی و فرهنگی در مضیقه است گفت: محرومیت از سالن تئاتر با فعالیت مستمر یکی از مشکلات بود که برای غنی‌سازی اوقات فراغت مردم مقداری مشکل‌ساز بود. باید در نظر داشت شهر نیازمند خوراک فرهنگی است و متأسفانه مقداری نسبت به این مقوله کم‌توجهی می‌شود.

وی با بیان اینکه تبلیغات در شهر پرهزینه است گفت: هزینه تولید نمایش در قالب لباس، دکور و گریم بسیار بالا است و فعالیت در این عرصه باید توجیه اقتصادی داشته باشد.

طاهری با اشاره به وضعیت ظاهری پیرامون و مسیر خانه نمایش عنوان کرد: این محدوده نا به هنگام حفاری شده و کامیون ماسه جلوی در جلوی خانه نمایش خالی شده است. اینگونه اقدامات نشان می‌دهد که نسبت به کار‌های فرهنگی در شهر بی‌توجه و بی‌تفاوت هستیم.



خط قرمز‌ها را می‌دانیم

وی یادآور شد: مردم به نمایش علاقه‌مند هستند، زیرا هنر نمایش زنده است و این مجموعه نزدیک به ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر هنرجو در مقاطع سنی مختلف دارد که آینده سینما و تئاتر کشور هستند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه حمایت‌ها نباید لفظی باشد بلکه حمایت‌ها لازم است عملی باشد گفت: بخش خصوصی پدیده‌ای نو در بحث هنر و تئاتر است و به حمایت از ارگان‌های مختلف نیاز دارد و مسؤولان بدانند تنها انتظار نظارت وجود ندارد بلکه انتظار حمایت است.

وی خاطرنشان کرد: خط قرمز‌ها را می‌دانیم و پس از ۳۰ سال کار در این حرفه نسبت به این مقوله آشنا هستیم.



هزینه بالای تبلیغات شهری

طاهری با بیان اینکه تبلیغات در این شهر نسبت به درآمد به ویژه در بخش فرهنگی پرهزینه است گفت: برای تبلیغات درست باید با کمک رسانه‌های مختلف به سمت مخاطبان رفت. در نمایش سلطان سیاه بر اساس آمار ۷۰ درصد تماشاگر از طریق بیلبورد شهری جذب شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان تئاتر قم سرمایه‌گذاری نکردند بنابراین این امر روی نداده که در یک پروسه زمانی مخاطبان تئاتر جذب شوند. سرمایه‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که مدتی زمان صرف شود و تنها مخاطب جذب شود و به جای دستمزد در تبلیغات هزینه شود تا تماشاگر جذب شود.

این کارگردان با بیان اینکه تئاتر قم در دوره‌ای نقطه طلایی خوبی داشته است گفت: هنرمندان در دهه ۷۰ و اواسط ۸۰ فراتر از مرز‌های کشور فعالیت کردند و اجرا‌های خوبی داشتند و پس از یک دوره افت شدیدی روی داده و بنده فکر می‌کنم امروز با وجود یک خانه نمایش تب تئاتری خوب در قم اتفاق افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: هنرمندان باید پافشاری کنند و به کیفیت کار توجه داشته باشند و ذائقه و سلیقه تماشاگر را در نظر بگیرند، زیرا نمایش به عنوان کالای فرهنگی به فرآیند بازاریابی، مخاطب‌شناسی و رسانه مرتبط با مخاطب نیاز دارد.
ارسال نظرات