خبرهای داغ:
مدیرکل امور غله و خدمات بازرگانی استان قم خبر داد

شفاف‌سازی فروش آرد و گندم در کشور با اجرای طرح «سامانه فروش آرد» / آرد در قم ارزانتر از همه نقاط کشور

مدیر کل امور غله و خدمات بازرگانی استان قم راه‌اندازی سامانه فروش آرد را سبب شفاف‌سازی فروش گندم در کشور دانست و گفت: با اجرای «سامانه فروش آرد» تمام اطلاعات مربوط به فروش گندم توسط بانک، دولت، اداره غلات و بازرگانی، خریداران و سایر مرتبطان قابل بررسی است.
کد خبر: ۹۰۹۴۰۱۱
|
۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، بهزاد رادمنش در نشست خبری که ظهر چهارشنبه در سالن جلسات اداره کل غله و بازرگانی استان قم برگزار شد اظهار کرد: به منظور هدفمند کردن فرایند توزیع و فروش آرد نیمه یارانه‌ای یا آزاد، جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و هدر رفت منابع کشور سامانه فروش آرد به صورت سراسری راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تا کنون دو سیستم فروش آرد در کشور وجود دارد که یکی آزاد و دیگری یارانه‌ای است افزود: ۲۰ درصد نانوایی‌ها در فرایند آزاد‌سازی قرار می‌گیرند و برای تأمین آرد با کارخانه‌های آزاد همکاری می‌کنند و علت تفاوت قیمت‌ها نیز همین است.

مدیرکل امور غله و خدمات بازرگانی استان قم با اشاره به افزایش قیمت آرد در سال‌های اخیر گفت: در سال آینده صحبت از خرید آرد به مبلغ کیلویی ۱۶۰۰ تومان است که ۲۰۰۰ تومان برای دولت تمام می‌شود، از این رو دولت باید سیستمی برای مدیریت فروش آرد طراحی می‌کرد.

رادمنش با بیان اینکه سامانه فروش آرد چند ماه پیش در استان سمنان به صورت آزمایشی اجرا شده و نواقص و ضعف این سامانه مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته است اضافه کرد: واسطه‌گری، قاچاق آرد و گندم و فروش خارج از سیستم سبب تغییر در مجموعه فرآیند خرید و فروش گندم شده بود که دولت در این راستا این سامانه فروش آرد را با عنوان «آرد سایر مصارف» راه اندازی کرده است.

وی تصریح کرد: سامانه فروش آرد اکنون سامانه کاملی شده که نانوا‌ها می‌توانند با مراجعه به این سامانه برای خرید آرد از هر کارخانه‌ای که در استان موجود است اقدام کند.

مدیرکل امور غله و خدمات بازرگانی استان قم از تعویق اجرای این سامانه به دلیل عدم همکاری‌های لازم توسط دستگاه‌های مربوطه خبر داد و گفت: این سامانه قرار بود از ابتدای آذر ماه اجرایی شود، ولی به دلیل مقاومت‌هایی که در برابر اجرای این طرح از سوی صنوف مختلف و فروشندگان اتفاق افتاد، به تعویق افتاد.

رادمنش راه‌اندازی سامانه فروش آرد را سبب شفاف‌سازی فروش آرد در کشور دانست و گفت: شرط اساسی ثبت نام در این سامانه برای مصرف‌کنندگان آرد آزاد همچون نانوا‌های آزادپز، کارخانه‌های بیسکویت‌سازی، ماکارونی‌سازی، سوهان پزی‌ها، کارخانه‌های تولید رشته و ... این است که ضمن فراهم کردن مجوز‌های لازم برای فعالیت رسمی از جمله پروانه، با مراجعه به اتحادیه‌های خود نام کاربری و پسورد دریافت کنند تا ارتباط لازم بین کارخانه دار، نانوا، شرکت‌های غله و بازرگانی با مصرف کننده ایجاد شود.

وی اذعان کرد: نانوایی‌هایی که فاقد پروانه لازم هستند در مسیر ثبت نام در سامانه فروش آرد با مشکل مواجه می‌شوند که یا باید از فعالیت خود دست بکشند و یا برای گرفتن پروانه اقدام کنند.



فعالیت نانوایی‌های بدون مجوز ساماندهی می‌شود

مدیرکل امور غله و خدمات بازرگانی استان قم با بیان اینکه نان با سلامت مردم جامعه مرتبط است از این رو نانوا‌ها باید مجوز‌های لازم برای فعالیت داشته باشند افزود: اکنون با راه‌اندازی سامانه فروش آرد، فعالیت نانوا‌های بدون پروانه ساماندهی می‌شود.

رادمنش مسئله بهداشت در مراحل تهیه نان را مهم برشمرد و گفت: نانوا‌ها هر ۶ ماه یکبار باید به مراکز بهداشتی مراجعه کرده و تست بهداشتی بدهند؛ ابزار و تجهیزات مورد استفاده نانوا‌ها باید توسط اداره استاندارد مورد بررسی قرار گیرد و سایر شرایط نگهداری گندم و پخت نان نیز باید مورد بررسی دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد، نانوا‌هایی که تاکنون این اقدامات را انجام نداده‌اند باید برای انجام این مراحل اقدام کنند.

وی ادامه داد: افراد متقاضی ثبت نام در سامانه فروش گندم باید در بانک سپه حساب باز کنند و از طریق این حساب خرید گندم یا آرد را در این سامانه را پیگیری کنند.

مدیر کل امور غله و خدمات بازرگانی استان قم بیان کرد: ۶۰۴ نانوایی یارانه‌ای و حدود ۲۷۰ نانوایی آزادپز در استان قم وجود دارد، که از مجموع ۲۷۰ نانوایی آزادپز حدود ۲۳۱ واحد در سامانه فروش آرد ثبت نام شده‌اند، ولی تعدادی از واحد‌ها با وجود اطلاع‌رسانی‌های متعدد هنوز در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند.

رادمنش افزود: حدود ۱۰۰ واحد از ۲۳۱ واحد ثبت نام کننده در سامانه تهیه آرد خرید مرحله نخست خود را انجام داده‌اند، ولی بقیه واحد‌ها با وجود اینکه ثبت نام کرده‌اند هنوز آرد خریداری نکرده‌اند که ممکن است به دلیل اشباع بودن منابع آرد آن‌ها به سبب خرید‌های مکرر باشد.

وی عنوان کرد: با همکاری و تعامل شایسته‌ای که بین کارگروه گندم و نان استان قم با کارخانه‌های این استان وجود دارد کمترین قیمت آرد در کشور قیمت آرد در استان قم است.

مدیر کل امور غله و خدمات بازرگانی استان قم اذعان کرد: با اجرای سامانه تهیه آرد و گندم، تمام اطلاعات مربوط به فروش گندم توسط بانک، دولت، اداره غلات و بازرگانی، خریداران و سایر مرتبطان قابل بررسی است و به این صورت بخش عظیمی از منابع یارانه‌ای کشور قابل کنترل است.

رادمنش با اشاره به راحت‌بودن اجرای طرح سامانه فروش آرد بیان کرد: چندین سال است که نانوا‌های یارانه‌ای از سامانه‌ای مشابه این سامانه‌ای که به تازگی راه اندازی شده است برای تهیه آرد استفاده می‌کنند و هیچ مشکلی در این زمینه نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: این سامانه برنامه‌ای است که اجرای آن از سوی دولت واجب شده است و باید در سراسر کشور اجرا شود. برای جلوگیری از التهابات احتمالی باید نانوا‌ها با مجوز‌های لازم برای دریافت آرد از طریق این سامانه اقدام کنند.
ارسال نظرات