دکتر شهسوار در گفتگو با بسیج:

متادون تراپی راهکار مناسبی برای درمان اعتیاد نیست/معضل اعتیاد با الگوی بسیج مردمی حل خواهد شد

استاد دانشگاه گفت: متأسفانه روندی هم که اکنون در مراکز ترک اعتیاد و حتی زندان ها روبه افزایش است با نام "متادون تراپی" و یک داروی مضر دیگر به جای مواد مخدر جایگزین می کنند هم یک روند خطرناک،ناموفق و حتی یک تهدید برای جامعه و آینده کشور و جمعیت خواهد بود.
کد خبر: ۹۰۹۷۸۴۲
|
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر شهسوار استاد روانشناسی و فعال اجتماعی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج با اشاره به معضل اعتیاد گفت: متأسفانه گستردگی کمپ های ترک اعتیاد در شأن کشور امام زمان(عج) نیست،موضوع اعتیاد از اولین آسیب های اجتماعی است که از پیچیدگی های بالایی برخوردار است و باید یک جهاد علمی توسط نخبگان در این زمینه شکل بگیرد.

وی افزود: سازمان های مردم نهاد با تفکر خدمت به معتادان باید در این زمینه ورود پیدا کنند تا بتوانند این معضل خطرناک که ریشه اکثر آسیب های اجتماعی است را بسوزانند.

شهسوار اظهار داشت: چالش و تهدیدات اعتیاد به مواد‌مخدر و تبعات آن برای فرد، خانواده و جامعه آنقدر همه مسائل را درگیر خود کرده است که زمینه سوءاستفاده سودجویان را زیاد کرده است و نوعی دلالی در بحث ترک اعتیاد از تجویز داروها و کمپ های غیر مجاز گرفته تا مشاوره ها را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: ایجاد رعب و وحشت برای فرد معتاد و یا تهدیدات فیزیکی و روحی که در برخی از کمپ های ترک اعتیاد انجام می شود یک روند کاملا ناموفق و شکست خورده است چون طبق آمار اینگونه برخوردها فرد را دچار سرخوردگی خواهد کرد.

استاد دانشگاه پیام نور بیان داشت: متأسفانه روندی هم که اکنون در مراکز ترک اعتیاد و حتی زندان ها روبه افزایش است و با نام "متادون تراپی" یک داروی مضر دیگر به جای مواد مخدر جایگزین می کنند هم یک روند خطرناک،ناموفق و حتی یک تهدید برای جامعه و آینده کشور و جمعیت خواهد بود.

وی افزود: فرد معتاد یک بیمار محسوب می شود نه یک مجرم پس رفتارهای خشونت آمیز باعث ترک اعتیاد یک فرد نخواهد شد و این موضوع باید مورد توجه تمامی دستندرکاران این حوزه باشد،رسانه ها هم به عنوان بازوی فرهنگی جامعه می توانند یک فرهنگ سازی مطلوبی در این زمینه داشته باشند.

محقق روانشناسی تصریح کرد: تمامی مراکزی که در حوزه ترک اعتیاد نقش دارند باید یک همدلی و اتحادی در این زمینه پیدا کنند و با تهیه یک راهبرد و راهکار مناسب حرکتی انقلابی برای ریشه کن کردن این بلای خانمان سوز انجام دهند.

وی افزود: در ابتدای شکل گیری انقلاب که تهدیدات امنیتی کشور را فراگرفته بود و منافقین با دشمنان ملت هم دست شده بودند و خرابکاری های گسترده ای انجام می دادند الگوی بسیج توانست کشور را از شر تهدیدات امنیتی نجات دهد و به لطف خداوند و زحمات بسیج و سربازان گمنام امام زمان(عج) امنیت پایدار کشور در دنیا الگوی همگان قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: اکنون که معضل اعتیاد نسل جوان و آینده کشور را به خطر انداخته است باید از الگوی بسیج و حتی مسجد و مردم نیز برای ریشه کن کردن آن استفاده شود،در این چهل ساله هرجایی احساس کمبود حس شده است الگوی بسیج مردمی به میدان آمده است و مشکلات را حل کرده اند،به عنوان مثال طرح"شهر پاک" که توسط جامعه پزشکی در کشور انجام شد اقدامات خوبی در زمینه پاکسازی معتادان انجام داد و اینگونه حرکت ها باید ادامه دار باشند و مراکز هم حمایت کافی داشته باشند.

ارسال نظرات