مردم و مدیریت شهری قربانی حزب بازی و ناتوانایی لیست امید در شورای شهر اراک

دو پروژه مهم شهری قرارگاه خاتم الأنبیاء در اراک با عدم تحقق وعده های شورای شهر تعطیل شدند

یک منبع آگاه به خبرگزاری بسیج گفت: با توجه به کارشکنی های شورای شهر و بی تکلیفی مسئولیت شهردار اراک و مشکلات عدیده ای که در اراک وجود دارد از شنبه دو پروژه میدان شریعتی و میدان ورزش متوقف خواهند شد تا تکلیف مشکلات مشخص شود.
کد خبر: ۹۱۱۴۲۸۷
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دو سال از آغاز سلطه لیست امید در شهرداری و شورای شهر پنجم کلانشهر اراک می گذرد.شهرداری اراک در دو سال گذشته، با دیدن یک شهردار و یک سرپرست و بیش از 30 گزینه بی صلاحیت برای تصدی شهرداری، بی ثبات ترین دوران مدیریتی را به خود دیده است.

یکی از دلایل این بی ثباتی، به نگاه سیاست زده اصلاح طلبان یا همان لیست امید به مقوله تخصصی مدیریت شهری بازمی گردد؛ مساله ای که حتی در جریان انتخاب شهردار سابق یعنی سعید نادری که صلاحیت آن توسط وزارت کشور محرز نشد بر همگان مشهود بود.

لیست امید شورای شهر اراک با وعده ها و شعارهای فراوانی وارد گود انتخابات شورا شدند،شعارهای بزرگ با سیاه نمایی هایی پوپولیستی و وعده های پوچ همراه بود.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان و اصلاح آن در خردادماه از سوی مجلس شورای اسلامی، یقه داود تاجران؛ شهردار قبلی اراک را نیز گرفت و در آبان ماه سال جاری از قطار پارلمان شهری اراک پیاده شده و ابولفضل شالی بگ به سرپرستی شهرداری اراک انتخاب شد.

با گذشت مدتی اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک سرانجام شهردار منتخب را از این دو گزینه سعید نادری و محمد جعفرپور برگزیدند.

پس از عدم احراز شرایط سعید نادری شهردار منتخب اراک در وزارت کشور، نشست بررسی انتخاب شهردار از میان 2 گزینه نهایی با حضور منتخبان شورای شهر در 27 بهمن ماه سال جاری برگزار شد که مهدی فاتحی گزینه فراکسیون امید این شورا با کسب هفت رای از 11 رای ماخوذه به عنوان شهردار منتخب اراک انتخاب شد.

سرانجام اعضای شورای اسلامی کلانشهر اراک 29 بهمن ماه جاری محمد کریم شفیعی را به عنوان شهردار منتخب اراک معرفی کردند.

اما در این بین با وجود اشتباه محرز اعضای شورای شهر اراک در انتخاب مدیر بازنشسته و علم بر فرآیند تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس، اصلاح طلبان شورای شهر حاضر به پذیرش اشتباه خود و عذرخواهی از مردم بابت انتخاب شهردار هر 6 ماه یکبار نیستند.

به هر حال آنچه مشخص است آن است که شهر اراک در دوسال اخیر به خاطر سیاسی کاری اصلاح طلبان و خاصه لیست امید تعطیل و بسیاری از پروژه ها متوقف شده اند. به عبارت دیگر اصطلاح ابداعی آنها در زمان رأی جمع کردن؛ یعنی «شهر سوخته» را می توان برای حال و روز فعلی اراک به کار برد. شهر سوخته ای که اصلاح طلبان با لیست امید در کمتر از دوسال توانستند به ثمر برسانند.

اما صحبت مهم این گزارش با دو پروژه مهم و پرترافیکی که هم اکنون توسط قرارگاه خاتم الأنبیاء در اراک انجام می شود پروژه میدان شریعتی و میدان ورزش است که با توجه به عدم تحقق وعده ها و تعهدات شورای شهر و شهرداری اراک این پروژه ها از روز شنبه 4 اسفند ماه به دلیل وجود مشکلات زیاد متوقف و حتی در آستانه تعطیلی است.

یک منبع آگاه در رابطه با توقف پروژه ها با توجه به محقق نشدن وعده های شهرداری و شورای شهر اراک به خبرگزاری بسیج گفت: از همان ابتدای شروع کار قرارگاه قرار بود یکساله پروژه ها را انجام دهد ولی متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی شهرداری با ارگان هایی چون اداره آب و فاضلاب، شرکت گاز و شرکت برق برای برطرف کردن معارضات ، این موضوع  سه سال طول کشیده که وارد سال چهارم شده است.

وی با اشاره به وجود مشکلاتی که در اثر عدم تحقق وعده های آنها در قرارگاه به وجود آمده ادامه داد: اکنون هم با وجود پیشرفت پروژه ها توسط قرارگاه خاتم الانبیاء شورای شهر اراک و شهرداری به جای حمایت، سنگ اندازی می کنند به خصوص شورای شهری که اکنون بر سر کار است هیچ گونه حمایتی نکرده است.

این منبع آگاه با اشاره به طلب 45 میلیاردی قرارگاه از شهرداری گفت: با وجود طلب 45 میلیاردی قرارگاه خاتم الانبیاء از شهرداری و شورای شهر تنها یک میلیارد تومان آن پرداخت شده است و در مورد تهاترها هم که با آنها انجام دادیم مغازه هایی که به پیمانکاران و کسانی که طلب دارند قرار بوده واگذار شود هنوز انجام نشده است.

وی با اشاره به عدم واگذاری ها بیان داشت: آقای فدایی که توسط شورای شهر اراک برای واگذاری این زمین ها و مغازه ها به پیمانکاران معرفی شده است هیچ گونه سندی را امضا نمی کنند و به نوعی همکاری ندارند.

این منبع آگاه در پایان با توجه به تعطیلی پروژه ها از روز گذشته گفت: با توجه به کارشکنی های شورای شهر و بی تکلیفی مسئولیت شهردار اراک و مشکلات عدیده ای که در اراک وجود دارد از شنبه دو پروژه میدان شریعتی و میدان ورزش متوقف شدند تا تکلیف مشکلات مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در همین خصوص حدود یک ماه گذشته جواد فلاح مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در نشست صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک در تاریخ ششم بهمن ماه سال جاری نکات قابل توجهی ارائه کرد که نگاهی به آن می اندازیم؛

فلاحی در این نشست گفت: هر 2 طرح میدان ورزش و مسیر مستقیم تقاطع غیرهمسطح شریعتی اراک از زمان انعقاد قرارداد تاکنون به دلیل مشکلات مالی به طول انجامیده که علاوه بر ضرر و زیان زیاد برای پیمانکار مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است.

مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد: این شرکت برای اجرای تقاطع های غیرهمسطح اراک به دنبال سرمایه گذاری نبوده و بنا به درخواست شورای چهارم برای برداشتن بار از دوش شهرداری وارد عمل شد.

همچنین در این نشست رضا مقیسه مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء نیز گفت: زمان بر بودن 2 طرح علاوه بر ضرر به 2 طرف قرارداد موجب ضرر زیاد به سرمایه اجتماعی شده است.

وی اظهار داشت: مشکل اصلی این طرح از 2 ماه قبل از جابجایی شهردار سابق تاکنون وجود دارد و پیگیری های اداری با مشکلات زیاد در شهرداری مواجه است.

مقیسه افزود: یکی از مشکلات اصلی این طرح ها رفع معارضین بود که توسط شهردار سابق انجام شد و مشکلات فعلی به هیچ عنوان در اندازه مشکلات معارضین نیست.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ادامه داد:شهرداری در هر ماه حدود پنج میلیارد ریال برای این طرح ها پرداخت می کند در حالی که شرکت در هر ماه 30 میلیارد ریال هزینه می کند.

وی عنوان کرد: وضعیت فروش املاک مناسب نیست و قرارگاه تاکنون یک ملک هم به فروش نرسانده، بیشتر املاک مشکل قانونی دارد و این املاک با همان قیمت به بستانکاران تحویل شده است.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اضافه کرد: مقرر شده بود 52 واحد از شهرک خودرو به مبلغ 120 میلیارد ریال به جای مطالبات شهرداری به قرارگاه خاتم الانبیاء اعطا شود و در مدت یک سال بحث سند آن نیز انجام شود که نه تنها سندی زنده نشده کلیدی هم تحویل نشده است.

مقیسه گفت: قرارگاه نیز این واحدها را به بستانکاران تحویل داده و این امر باعث شده 52 شکایت قضایی شکل گیرد.

وی تصریح کرد: مسیر اصلی تقاطع غیرهمسطح شهرداری اراک برای تکمیل نیازمند 48 میلیارد ریال، پروژه میدان شریعتی نیازمند 28 میلیارد ریال و میدان ورزش نیازمند 36 ملیلیارد ریال است.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: انتظار است برای تکمیل این طرح تا پایان سال جاری منابع مالی مورد نیاز تامین شود.

حال جمعیت 700 هزار نفری کلانشهر اراک باید در بی تکلیفی کامل به سر ببرد و خیابان پرترافیکی چون شریعتی باید قربانی سیاسی کاری ها و حزب بازی های شورای شهر اراک باشد.

مردم از دستگاه های نظارتی و بازرسی استان انتظار دارند به این موضوع ورود پیدا کرده و جلوی سیاسی کاری های مدیریت شهری را بگیرند.

ارسال نظرات