خبرهای داغ:
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی:

شئون فقهی یک مرجع را بر مبنای علمی آن فهم و ترویج کنیم

سومین نشست هم اندیشی مسئولین دفاتر حضرت آیت الله جوادی آملی در قم برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۱۶۸۴۰
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، در سومین نشست هم اندیشی مسئولین دفاتر حضرت آیت الله جوادی آملی که در سالن کنفرانس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در سخنانی به تبیین اهداف دفاتر مرجعیت آیت الله جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: خداوند در سوره مبارکه احزاب، هنگامی که ویژگی‌های انبیاء الهی را بیان می‌کند، می‌فرماید «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا»، همین آیه شریفه در حقیقت باید تابلوی کار ما در دفاتر مرجعیت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تصریح داشت: هر نام و نشان و امکانی که هست باید در راستای ابلاغ رسالت الهی باشد، این اصل و اساس ما در همه برنامه‌های دفاتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی است.

وی ادامه داد: عناوین اعتباری هرگز برای ما و فعالیت ما، حقیقتی را حاصل نخواهد کرد و سلوک خود حضرت استاد نیز بر اساس همین مبنا بوده است، لذا با الگو قرار دادن سلوک رفتاری ایشان کار دفاتر را به پیش می‌بریم و در همه مشکلات پیش آمده «وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا» را مد نظر خواهیم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی تاکید داشت: همه ما باید به شأن فقاهت و جایگاه فقیه در عصر غیبت واقف باشیم؛ بنا بر دیدگاه آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «ولایت فقیه» که ولایت فقیه را در حقیقت ولایت فقاهت معرفی می‌کنند، فقیه سه شأن دارد؛ شأن قضا، شأن حکم و شأن افتاء، که دو شأن اول در حکومت اسلامی که بر مبنای ولایت فقیه استوار است بر عهده حکومت قرار دارد، اما شأن افتاء همان وظیفه دفاتر مرجعیت است که بر اساس رساله عملیه، سلوک رفتاری و عبادی مردم را شکل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: باید شئون فقهی یک مرجع را بر مبنای علمی آن فهم و ترویج کنیم در واقع تنها «مساله گو» نباشیم بلکه «مساله دان» باشیم و این از اصلی‌ترین وظایف هر دفتر مرجعیتی است که بحمدالله این صیانت در دفاتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی به صورت چشمگیری ظهور و بروز دارد.

در ابتدای این نشست گزارشی از اهم برنامه‌های صورت گرفته در دفاتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی در شهر‌های مختلف کشور، ارائه گردید.

گفتنی است: این سلسله نشست‌ها با هدف تبیین طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی در ترویج اندیشه‌های حضرت آیت الله جوادی آملی و ارتقاء تعاملات میان دفاتر معظم له در شهر مقدس قم به صورت دوره‌ای برگزار می‌گردد.
ارسال نظرات