خبرهای داغ:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد

وجود ۱۰۵ هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار در استان قم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: ۱۰۵ هزار هکتار در چهار نقطه جغرافیایی استان، کانون‌های گرد و غبار هستند که بخشی از این کانون‌ها پیرامون شهر قم قرار دارند.
کد خبر: ۹۱۱۷۶۶۰
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
 
سید محمد تقی سجادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم، با اشاره به ویژگی‌های شهر قم اظهار کرد: 400 هزار هکتار از اراضی استان در آستانه بیابانی شدن و 176 هزار هکتار در استان قم هم بیابان شده است.
 
وی ادامه داد: بخشی از توسعه بیابان‌ها ناشی از تغییر اقلیم و بخشی نیز به دلیل اقدام‌های انسانی است، براساس مطالعات صورت گرفته در استان قم، ۱۰۵ هزار هکتار در چهار نقطه جغرافیایی استان کانون‌های گرد و غبار هستند که بخشی از این کانون‌ها پیرامون شهر قم قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود: وسیع‌ترین کانون تولید گرد و غبار در استان در دشت مسیله است، پنج هزار هکتار نهال کاری در این منطقه انجام دادیم تا بتوانیم حرکت گرد و غبار را به سمت شهر قم کنترل کنیم، با اجرای پروژه‌هایی همچون پارک جنگلی ثامن الائمه (ع) و پخش سیلاب به دنبال کنترل کانون‌های گرد و غبار تهدید کننده شهر قم هستیم.

سجادی با اشاره به کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار در استان قم اظهار کرد: عملیات مالچ پاشی توام با نهال کاری در منطقه حسین آباد میش مست به صورت پایلوت انجام شد تا بتوانیم این کانون‌ها را کنترل کنیم، عملیات بیابان زدایی در استان قم را با همکاری مردم در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در ۱۲ هزار هکتار از اراضی استان عملیات بیابان زدایی را انجام داده است، امکان بیابان زدایی تمام اراضی بیابانی در قم توسط دولت ممکن نیست و به دنبال استفاده از ظرفیت مردم در این خصوص هستیم.
ارسال نظرات