خبرهای داغ:

۶۵ درصد مساحت قم در معرض بیابان شدن قرار دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: بالغ‌بر ۶۵ درصد از مساحت استان قم در معرض بیابانی شدن و کانون گرد و غبار قرار گرفته که احداث سد و قطع حقابه‌های قم مهم‌ترین عوامل توسعه بیابان در حوزه دریاچه نمک قم است.
کد خبر: ۹۱۱۸۳۲۵
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محسن بهشتی پیش از ظهر امروز در جلسه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار داشت: عدم اختصاص حقابه‌های قم مشکلات زیست‌محیطی قم را تشدید کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به وضعیت بحرانی قم در پیش روی بیابان افزود: ۴۰۰ هزار هکتار از وسعت قم در آستانه بیابان شدن قطعی قرار گرفته است، وضعیت زیست‌محیطی قم در مجموع بسیار وخیم و نگران‌کننده است.

وی با تأکید بر وضعیت کلی قم در مسیر بیابان کامل شدن عنوان کرد: بالغ‌بر ۶۵ درصد از مساحت استان قم در معرض بیابانی شدن و کانون گردوغبار قرار گرفته که احداث سد و قطع حقابه‌های قم مهم‌ترین عوامل توسعه بیابان در حوزه دریاچه نمک قم است.

بهشتی ادامه داد:مشکلات دریاچه نمک به تازگی آغاز شده است، نباید اجازه بدهیم مشکلات این دریاچه بحرانی‌تر شده و مانند دریاچه ارومیه برای احیای آن هزینه‌های هنگفتی صرف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به اجرای قانون هوای پاک ابراز کرد: در نقشه جامع شهری مسئله هوای پاک در نظر گرفته‌شده است، پیاده‌رو انسان‌محور کردن پیاده راه‌های اطراف حرم مطهر یکی از سیاست‌های مهم شهرداری در مسیر قانون هوای پاک بوده است.

استاندار قم نیز با انتقاد از پیشنهاد یکی از نمایندگان مردم قم در مجلس در قطعی شدن سرمایه‌گذاری در منوریل قم تصریح کرد: به نظر می‌رسد پیشنهاد یکی از نمایندگان قم در قطعی بودن سرمایه‌گذار و بهره‌برداری از منوریل قم در عرصه واقعیت نتواند به مرحله اجرا برسد.

وی با اشاره به گستره بسیار زیاد مشکلات دریاچه نمک افزود: مشکلات زیست‌محیطی باید به صورت مشترک با ۹ شهر در معرض بحران بررسی‌شده و کمیته مشترکی برای حل این معضل انجام بگیرد.

استاندار قم ادامه داد: با مجوز‌های داده شده هماهنگی‌های مناسبی بین محیط‌زیست و استانداری قم ایجادشده است.

وی موتورسیکلت‌ها را یکی از عوامل آلودگی هوای قم دانست و عنوان کرد: برای کاهش آلایندگی و کاهش تردد موتورسیکلت برنامه‌های ویژه‌ای در استان قم در دست اجرا است.
ارسال نظرات