خبرهای داغ:
مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی خبر داد

توزیع بیش از ۳۰هزار نهال گل محمدی در درمیان

کد خبر: ۹۱۱۹۲۹۹
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، مهدی هنری رئیس سازمان بسیج سازندگی استان امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به برنامه مشترکی که هر ساله با منابع طبیعی داریم برای کاشت نهال در آخر سال امروز نیز در سطح استان با همکاری منابع طبیعی و گروه های جهادی در تمام شهرستانها بحث کاشت نهال را داشتیم.

 

وی عنوان داشت : با تمهیدی که امسال برای کاشت نهالی انجام شد تلاش بر کاشت نهال مثمر بود با هماهنگی هایی که از دو ماه قبل انجام شد این اتفاق افتاد و حدود ۳۸ هزار اصله نهال مثمر در سطح استان توزیع شده بود و با کمکی اعتباری که خود مردم پرداخت کردند اما با هزینه مناسب یعنی یک سوم قیمت نهال ها به دست مردم رسید و امروز به صورت نمادین در یکسری از نقاط کار کاشت انجام شد.

 

مسئول بسیج سازندگی استان خاطرنشان کرد : با توجه به نیاز مناطق مختلف نهال های مورد نیاز کاشت خواهد شد و با توجه به درخواست مردم برای کاشت نهال گل محمدی داشتیم امروز در شهرستان درمیان این کار انجام شد. طی دو ماه گذشته بیش از ۳۰ هزار نهال گل محمدی در شهرستان درمیان توزیع شده است.

 

وی عنوان داشت: با توجه به بافت منطقه و اینکه به لحاظ نیاز آبی نیز گل محمدی کم آب است و اوج مصرف آب تا اردیبهشت ماه است و بعد از آن به آب زیادی مانند درخت زرشک ندارد و مقاوم است. شاهد استقبال خوبی از سوی مردم نیز بودیم که ان شاءالله با ارزش افزوده ای که خواهد داشت و با فرآوری هایی که صورت خواهد گرفت بتوانیم در آینده نیز تاثیر گذار باشیم.

 

هنری افزود: با توجه به اینکه گل محمدی با بوم منطقه سازگار بوده و گیاهی کم آب و مقاوم است اوج نیاز آبی تا اردیبهشت هست که معمولا با بارش باران تامین می شود و بعد از آن مانند سایر درختان مثل زرشک نیاز آبی ندارد.  ضمن اینکه در آینده در موضوع فرآوری در زمینه عرق گیری ، اسانس گیری و گلاب و غنچه گل و ...) می تواند ارزش افزوده بالایی را داشته باشد.

 

وی ادامه داد: کل نهال هایی که امسال کاشت شد و در اختیار مردم قرار گرفت ۹۵ درصد نهال ها مثمر بوده و به سمت کاشت نهال مثمر میرویم که این فرهنگ را بین مردم نهادینه کنیم. همکاری با جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای ورود نهال به استان را نیز انجام میدهیم که از این لحاظ نیز شاهد مشکل خاصی نباشیم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها