کارشناس سیاسی و دکترای فقه و حقوق تاکید کرد

یوم الله 12 فروردین فرصتی برای بازخوانی مبانی اصلی انقلاب اسلامی

یک کارشناس سیاسی گفت: 12 فروردین هر سال فرصتی برای بازخوانی مبانی اصلی انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۹۱۲۳۲۳۷
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰

مجتبی شاهوار دکترای فقه و حقوق و استاد برجسته دانشگاه در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ با اشاره به جایگاه روز جمهوری اسلامی گفت: روز 12 فروردین روز رفراندوم گسترده و رأی قاطع مردم به جمهوری اسلامی است.

وی افزود: همانگونه که حضرت امام(ره) تأکید فرمودند مردم در  انتخاب، به جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر رای دادند. امام خمینی(ره) در صحیفه نور می فرمایند انتخابات فروردین سال 58 یک رفراندوم سیاسی نیست بلکه یک رفراندوم اسلامی است و در واقع دیو چو بیرون رود فرشته درآید.

رأی 98 درصدی مردم در 12 فروردین یک رفراندوم اسلامی است/ترکیب جمهوریت و اسلامیت نخستین درخشش انقلاب اسلامی 

 وی رأی 98 درصدی مردم به جمهوری اسلامی را اساسی ترین ضربه ملت به رژیم پهلوی دانست و افزود: 12 فروردین همان الحق و زهق الباطل است و یک تغییر اساسی، از رژیم پهلوی به جمهوری اسلامی در این روز انجام شد.

این فعال سیاسی با اشاره به هوشمندی های حضرت امام راحل گفت: امام(ره) با عمق بصیرتی که به خرج دادند در همان سال های اول انقلاب فرمودند که این یک رفراندوم سیاسی نیست بلکه یک رفراندوم اسلامی است؛ همچنین مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم و بیان سرگذشت چهل ساله انقلاب اسلامی فرمودند که همه چیز علیه ما بود و هیچ تجربه ای در برابر ما وجود نداشت، تقابل دوگانه اسلام و استکبار وجود داشت که ترکیب جمهوریت و اسلامیت نخستین درخشش انقلاب بود.

وی تقابل استکبار با نظام اسلامی را دلیل اصلی انتخاب مردم ایران دانست و بیان داشت: مردم ایران به طور کاملا آگاهانه در انتخابات مشارکت کردند؛ علت حضور مردم در حقیقت استکبارستیزی، رعایت کرامت انسانی، اجرای عدالت و تمدن سازی مبتنی بر معنویت بود و اینها همان مولفه هایی است که مقام معظم رهبری دلیل پیدایش انقلاب فرمودند و مردم هم به همین علت به صحنه آمدند و یک رأی کاملا هوشمندانه به جمهوری اسلامی دادند.

علیرغم توطئه های دشمنان یک مشارکت حدأکثری و قابل قبولی در تمام انتخابات کشور انجام شده است

این مدرس دانشگاه انتخابات را مظهر واقعی مردم سالاری دینی خواند و عنوان کرد: قطعا در ادوار مختلف با انتخاباتی که در کشور صورت گرفته است، از انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تا مجلس و ریاست جمهوری و حتی خبرگان رهبری، هر رأی تجدید پیمان مجدد با جمهوری اسلامی محسوب خواهد شد. خوشبختانه در همه انتخابات شاهد مشارکت حداکثری مردم علیرغم تحریم ها و توطئه های دشمنان بوده‌ایم.

وی در همین خصوص اضافه کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری موضوع مهم حرف تازه جمهوری اسلامی است، حرفی که در دوره‌ای مطرح شد که در مشرق زمین به عنوان تئوکراسی مد، عده ای خودشان را از جانب خدا می دانستند و به مردم مشرق زمین که اکثرا معنویت گرا بودند زور می گفتند، در مغرب هم که از ابتدا سلطنت کلیسا و عصر قرون وسطی پیش آمد و از یونان مباحثی مبتنی بر دموکراسی خواهی برگرفته از فلسفه افلاطون در بحث جمهوریت پیش آمد.

دموکراسی در غرب در خدمت لیبرالیسم است

شاهوار در خصوص جغرافیای سیاسی زمان شکل گیری انقلاب گفت: در واقع می توان گفت دموکراسی از مغرب زمین وارد مشرق زمین شد؛ با نگاه به وضعیت دموکراسی را در ادوار مختلف مغرب زمین می بینیم که در خدمت لیبرالیسم بوده است و ابتکار جمهوری اسلامی این بود که دموکراسی را به خدمت اسلام گرفت. در واقع دین با زندگی یکی است و آن هم مبتنی بر ولایت فقیه در دروان غیبت است.

وی مردم را محور اساسی اداره کشور دانست و افزود: در جمهوری اسلامی شکل اداره جمهوری و روح حاکم اسلام است، حضرت امام خمینی(ره) هم در دهه عبور از بحران و جنگ تحمیلی بارها فرمودند که مردم برای اسلام خون داده اند نه برای سیاست.

این کارشناس سیاسی هدف والای انقلاب اسلامی را بسترسازی برای ظهور دانست و تصریح کرد: در اینجا چون تقوا و عدالت به تعبیر بزرگان نظام اصل مشروعیت حکومت است و قرار است یک حیات طیبه ساخته شود؛ هندسه نظام اسلامی مبتنی بر مردم سالاری دینی بوده که این هندسه یک هندسه الهی است که از مدینته النبی و حکومت رسوال الله(ص) شروع و در غدیر متبلور می شود و الگوی خلافت امیرالمومنین(ع) در این حلقه بینابینی که وجود دارد تا ظهور منجی عالم بشریت هم به حکم عقل و هم به حکم شرع قابل اجراست.

لازمه حرکت جامعه یک رهبر الهی و دینی است

این مدرس دانشگاه رهبری الهی امام خمینی(ره) را عامل مهم پیروزی انقلاب دانست و بیان داشت: در واقع جامعه بدون یک رهبر، امیر و هدایتگر و مدیر الهی نمی تواند حرکت کند، لذا این نظام سازی که در اولین قدم از مراحل تمدن سازی برای ظهور شکل گرفت، بسیار موفق تر از دموکراسی است که در غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا به خدمت لیبرالیسم درآمده است.

وی در همین خصوص تأکید کرد: در اینجا دموکراسی در خدمت اسلام است و دموکراسی اجرایی شده در آمریکایی که امروز برخی در داخل تلاش دارند آن را بزک کنند، در واقع یک نوع اشرافی گری است و یک عده ای خاص آرای مردم را وتو می کنند و آرای این افراد که همان طبقه اشرافی گری هستند اثرگذار در کل دموکراسی آمریکا است.

 شاهوار مدل دموکراسی در غرب را نمایشی خواند و تصریح کرد: بهتر است بگوییم که در ایالات متحده آمریکا اصلا دموکراسی ندارد بلکه بیشتر شبیه آریستوکراسی و همان حکومت اشراف است اما در این سوی دنیا و مشرق زمین و در غرب آسیا می بینیم که یک نهضتی از سال 1342 یا به قبل تر از مرحوم نائینی شروع شد و با تلاشی که مشروطه خواهان انجام دادند و زمان مرحوم مدرس هم کارهای دیگری شکل گرفت تا این با مبارزات امام(ره) شکل واقعی به خود گرفت و امام توانست این حرف نوی جمهوری اسلامی را بر کرسی بنشاند.

این دکترای فقه و حقوق ادامه داد: حضرت امام راحل توانست در دنیایی را که گرفتار مسائل اخلاقی بود و مسائل مختلف فکری در آن بیداد می کرد، یک حرف نو و جدید ارائه دهد و به تعبیری می توانیم بگوییم بر اساس مکتب امام راحل و بر اساس ادامه دهنده راه امام که مقام معظم رهبری هستند دموکراسی را مهندسی معکوس کردیم و آمدیم آن را در خدمت اسلام قرار دادیم.

دموکراسی در انقلاب اسلامی در خدمت اسلام است

وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: اینها همه مرحله اصلی کار بوده است و به تعبیر مرحوم آقامجتبی تهرانی(ره) یک مردم سالاری در طول خدا سالاری درست کردیم و اینجا نکته ظریف تفاوت جمهوری اسلامی با حکومت های تئوکراسی که در مشرق زمین حاکم بود و ادعا می کردند که از جانب خدا حاکمیت دارند، این بود و مفهومی مخالف این مطرح می کردند و در عرض خداسالاری می دانستند که مصداق شرک است.

این کارشناس برجسته سیاسی مردم سالاری دینی را از دستاوردهای مهم انقلاب دانست و افزود: هیچ وقت بر این اعتقاد نبودیم که ولی فقیه معصوم است ولی ایشان مبتنی بر تقوا و عدالت عمل می کند و در وجود آن ملکه تقوا و عدالت وجود دارد که این همان نکته مهم مردم سالاری در طول خدا سالاری است و همان قالب مردم سالاری دینی است.

وی افزود: اما آنچه که باعث شده که این عیار دچار چالش شود و امروز در شرایطی که تقابل بین اسلام و استکبار وجود دارد محوری به نام مقاومت شکل گرفته است؛ بر اساس فرصت های مادی و نیروی انسانی مستعد و کارآمد، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق که در کشور است سربلند بیرون آمدن از این چالش های اقتصادی که برای کشور ایجاد شده و اجرای دقیق عدالت و مبارزه کامل با فساد و تحقق تام استقلال ملی آنچه که می تواند این تمدن نوین اسلامی را آماده طلوع خورشید ولایت منجی به جامه عمل برساند، دفاع از حقوق مظلومین و مستضعفین است.

این فعال سیاسی با انتقاد از رواج اشرافی‌گری در کشور گفت: رواج اشرافی گری که از عصر کارگزاران در کشور مد شد و شکاف طبقاتی که ایجاد شد و خوی اشرافی گری که مسئولین پیدا کردند و مفاسدی که رخ داد اینها یک ضعف های در جمهوری اسلامی است که حضرت آقا هم بر روی این نکته تأکید داشتند و دفاع از حقوق مظلومین را اصل دانستند.

تحقق بیانیه گام دوم انقلاب عاملی برای صدور بهتر انقلاب اسلامی به دنیا

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: رفع این مشکلات می تواند جمهوری اسلامی را در صدور انقلاب بهتر یاری کند و در حوزه های جامعه سازی اسلامی و ساخت دولت اسلامی  که در این مراحل به سر می بریم باید مشکلات را برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت(عج) برطرف کنیم.

 شاهوار در پایان خاطرنشان کرد: 12 فروردین هر سال فرصتی برای بازخوانی مبانی اصلی انقلاب اسلامی است و یادآوری ظلم هایی که در دوران پهلوی به ملت ایران شد و یک تحمیل 2500 ساله رژیم های شاهنشاهی بر این کشور و این ملت به یک ملت مستعمره و مستضعف و تحت هژمونی نظام سلطه قرار گرفت و در مقابل این استکبار ایستادن و حرف نو را زدن قطعا کار بسیار بزرگی بود، ولی تا تحقق آن دولت 100 درصد اسلامی و سه قوه اصلی قطعا یک راه بزرگی پیش روی جمهوری اسلامی وجود دارد و امیدواریم در گام دوم انقلاب قدم های استوارتری با بهره گیری از جوانان که فتح الفتوح انقلاب هستند، برداشته شود و اقداماتی عملی برای حضور بیشتر جوانان در صحنه های مدیریتی شکل گیرد.

 انتهای پیام/

ارسال نظرات