خبرهای داغ:

نابودی حریم رودخانه‌ها علت قهر طبیعت در روستاهای قم است

معاون استاندار قم با تأکید براثر مثبت طرح‌های آبخیزداری در مهار سیلاب گفت: توسعه طرح‌های آبخیزداری در مهار و کنترل آب‌های روان باید افزایش پیدا کند. از بین رفتن حریم رودخانه‌ها از عوامل اصلی قهر طبیعت در برخی روستاهای استان است.
کد خبر: ۹۱۲۴۲۱۲
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
 
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محسن بهشتی عصر امروز در جلسه شورای اداری که در تالار معصومیه فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: برای مهار آب‌های سطحی و روان آب‌ها باید طرح‌های آبخیزداری در بالادست استان توسعه پیدا کند.

وی با ارائه گزارشی از سیلاب‌های اخیر قم افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده و تجربه‌های آبخیزداری در حوزه بالادست قم، سیلاب کنترل‌شده و با کمترین میزان خسارت دهی در هسته مرکزی شهر و بخش‌های اقماری جاری شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با اشاره به پیش‌بینی و تدابیر استان برای مهار سیلاب در قم گفت:جلسات مدیریت بحران برای استقبال از فصل بهار و کنترل سیل به‌صورت متناوب در استان برگزارشده و تمام احتمالات در آن سنجیده و پیش‌بینی‌شده بود.

بهشتی با ابراز خرسندی از تعامل دستگاه‌های استانی در مدیریت سیلاب و استقبال از مسافران نوروزی ابراز کرد: از حداکثر توان دستگاه‌های استانی و مردم برای استقبال از فصل بهار و مدیریت بحران در قبال سیل در استان در یک ماه اخیر انجام استفاده شد.

وی انحراف مسیر سیلاب را از اقدامات ارزنده استان در کاهش خسارت‌های ناشی از سیل دانست و اضافه کرد: انحراف مسیر سیلاب بسیاری از روستا‌های استان را از خطر سیلاب نجات داد. فقط روستای خرم‌آباد با توجه به تهدید شدید سیلاب به‌صورت کامل تخلیه شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم ادامه داد: در سیلاب‌های اخیر هیچ‌گونه خسارت جانی در استان قم رخ نداده است. برآورده خسارت‌های ناشی از سیلاب در حال جمع‌بندی بوده و تا فردا به‌صورت نهایی به وزارت کشور ارسال می‌شود.

بهشتی با اشاره به اثر طرح‌های آبخیزداری در کاهش خسارت‌های ناشی از سیل تأکید کرد: طرح‌های آبخیزداری در پایین‌دست بخش کهک و بالادست شهرک پردیسان مانع از تبدیل‌شدن سیلاب‌های اخیر به‌عنوان یک تهدید جدی شد.

وی با تأکید بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی از ورود سامانه جدید بارشی به استان در روز‌های آینده اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده دو موج بارندگی دیگر نیز در استان قم فعال شود، آمادگی دستگاه‌های استانی برای مقابله با این تهدید‌ها حفظ و تقویت می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تأکید کرد: در حال حاضر تمام رودخانه‌های قم سیلابی بوده و آب با سرعتی بالای از آن‌ها در حال عبور است. از امروز عبور و مرور در رودخانه قم برای استفاده از پارکینگ زائر به وضعیت عادی برگشته است.

بهشتی با تأکید براثر مثبت طرح‌های آبخیزداری در کنترل و مهار سیلاب گفت: توسعه بند‌ها و طرح‌های آبخیزداری در مهار و کنترل آب‌های روان باید افزایش پیدا کند. از بین رفتن حریم رودخانه‌ها از عوامل اصلی قهر طبیعت در برخی روستا‌های استان مانند روستای "اوه" بوده است.
ارسال نظرات