خبرهای داغ:
وحید یامین پور:

نگارش کتاب داستانی درباره شیخ انصاری هم سخت و هم لذت بخش بود

نویسنده و مستندساز و مجری تلویزیونی گفت: حقیقتاً نگارش کتاب داستانی در خصوص زندگی نامه شیخ مرتضی انصاری هم کاری سخت و هم در عین حال برایم لذت بخش بود.
کد خبر: ۹۱۲۹۱۱۹
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، وحید یامین پور، شب گذشته طی سخنانی در نشست نقد و بررسی کتاب "نخل و نارنج" که در دنیای کتاب قم برگزار شد، با بیان این که این اولین کتابی است که او در قالب زندگی نامه داستانی نگاشته است، اظهار داشت: مخاطب من در این کتاب، صرفاً طلبه‌ها نبودند هر چند که طلاب بیشتر لذت می‌بردند، اما مخاطب عامی مورد نظر بود که از شیخ انصاری هیچ چیزی نمی‌دانست و من در این کتاب کوشیدم که تا حدودی با شیوه گزارش نویسی داستانی، او را با زندگی و زمانه شیخ اعظم آشنا کنم و لذا ناچار بودم جا‌هایی بگویم که درباره یک شخصیت واقعی صحبت می‌کنیم.

وی افزود: بحث ولایت فقیه را در کتاب با مساله سیاست ارتباط دادم و نوعی نگاشتم که مخاطب امروزی با مفاهیم آن ارتباط لازم را برقرار کند و خرسندم از این که مخاطبان با مطالعه کتاب به یاد امام راحل می‌اُفتد که خود ایشان محصول مکتب فقهی و اصولی بزرگانی، چون شیخ انصاری است.

این نویسنده و فعال فرهنگی بیان داشت: در خصوص مباحث تخصصی چندان امکان مطرح این مسایل در کتاب نبود چرا که مخاطب کتاب، مخاطب عام است و تنها در برخی جا‌ها اصطلاح‌های شیخ انصاری به صورت کامل و دقیق آورده شده است.

وی گفت: در مطالب کتاب نیز به نقل از شیخ تلاش کرده ام که رعایت امانت کرده و چیزی اضافه نکرده و یا کم نگذارم هر چند که کتاب یک زندگی نامه داستانی با اقتضائات خاص خود است و طبعاً در بخش‌هایی نیاز به خیال پردازی بوده است.

یامین پور ابراز داشت: در مورد کرامات و خوارق عادات شیخ، حقیقتاً از ابتدا تصمیم داشتم که چیزی در این خصوص در کتاب نگویم و از بین همه آن‌ها در حد چند پاراگراف آورده ام و شیخ از کنار کرامات خود عبور کرده و مجموع این‌ها در حد سه صفحه بیشتر نیست.

وی افزود: به شدت اعتقاد دارم که کرامت شیخ به انتخاب فقر در زندگی و شهرت گریزی است و این که حتی در زمان مرجعیت نیز از مادر سالخورده خود با کمال میل و احترام مراقبت می‌کرده است.

وی گفت: از این حیث گرچه نگارش کتاب داستانی بر اساس زندگی نامه شیخ انصاری کاری سخت بوده، اما به شدت برایم لذت بخش بوده و امیدوارم بتوانیم در آینده اگر شرایطی فراهم شد در این قالب، کار‌های دیگری را ارایه کنم.
ارسال نظرات