خبرهای داغ:
مدیر پیام رسان ایتا:

پیام رسان ایتا از امنیت اطلاعات کاربران خود تمام قد حراست می‌کند

مدیر پیام رسان ایتا با بیان اینکه ایتا از امنیت اطلاعات کاربران خود تمام قد حراست می‌کند، گفت: حتی یک بایت از اطلاعات ما در اختیار کسی قرار داده نمی‌شود.
کد خبر: ۹۱۳۷۷۶۲
|
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آئین تقدیر از مدیر پیام رسان ایتا شامگاه دوشنبه در سالن کنفرانس دانشگاه قم برگزار شد و محسن غفاری مدیر این پیام رسان داخلی در مورد وضعی پیام رسان‌های داخلی توضیحاتی ارائه کرد.

در ابتدای این مراسم عسگر دیرباز رئیس دانشگاه قم طی سخنانی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها در درونی‌ترین لایه‌های زندگی ما اثر گذاشته‌اند و شتاب این تأثیر رو به افزایش است به طوری که این، صحنه نبرد تمام عیار بین ارزش‌های اخلاقی و انسانی و دینی در یک سو و نیرو‌های شیطانی و استکباری در سوی مقابل است.

وی افزود: با وجود کارشکنی‌ها، عدم حمایت کافی و بی مهری‌ها، پیام رسان ایتا توانسته به عنوان نخستین شرکت رشد یافته از مرکز جهاد دانشگاهی قم پیشرفت کند. ما امروز درگیر یک نبرد هستیم و دشمن بر اهمیت این نبرد واقف است و هوشیاری ما نیاز امروز برای موفقیت در این نبرد است.

حجت الاسلام فریدون پوررضا مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم نیز در این نشست گفت: کشور‌های غربی امروز کنترل شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را در اختیار گرفته‌اند و مدعی تلاش برای پیشرفت بشر هستند در حالی که با وجود ادعای آنها، ۸۰ درصد ثروت دنیا در اختیار ۲۰ درصد مردم است و در کشور آمریکا ۹۵ درصد ثروت در اختیار ۵ درصد مردم قرار گرفته است.

محسن غفاری مدیر پیام رسان ایتا نیز در سخنانی بیان داشت: پیام رسان ایتا در حال حاضر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نصب و یک میلیون و صد هزار کاربر فعال دارد و بر مبنای مهندسی معکوس تلگرام است، اما اولین پیام رسان داخلی هستیم که ترندینگ و هشتگ را وارد پیام رسان کردیم و سیستم جستجوی پیشرفته‌ای شبیه به گوگل برای جستجوی محتوای متنی، تصویری و ویدئویی در محتوای تمام کانال‌ها داریم.

وی افزود: روزانه ۳۴ میلیون بار مطالب منتشر شده در ایتا خوانده می‌شود و با وجود اینکه فناوری پیام رسان به عنوان یک پیام رسان High Tech در اختیار کشور‌های غربی قرار داشت، اما امروز مهندسان ایرانی به این توان دست یافته‌اند و ضعف ما در زمینه سخت افزاری است و رفع موانع و مشکلات اراده جمعی را می‌طلبد.

مدیر پیام رسان ایتا اظهار داشت: در بخش سخت افزاری، دیتاسنتر‌های بزرگی که مورد نیاز است در مورد پیام رسان‌های داخلی پیاده نشده است و گاهی کوته نظری در این زمینه وجود دارد. برخی می‌گویند که نباید به حوزه پیام رسان داخلی ورود می‌شد و برخی می‌گویند فضای مجازی در قبضه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی است، اما واقعیت این است که فضا مه آلود و مبهم است.

وی ادامه داد: قرار بود ۵ میلیارد تومان وام به پیام رسان داخلی بدهند و ما قبول نکردیم، زیرا پیام رسان داخلی ۵۰ میلیارد تومان سخت افزار نیاز دارد و ۵ میلیارد به هیچ وجه کافی نبود. آنچه که از دولت گرفته‌ایم پهنای باندی بود که وزارت ارتباطات به تدریج به ما داد و ۱۰ سرور از وزارت ارتباطات و ۲۰ سرور قدیمی از مرکز فناوری اطلاعات قم در دیتا سنتر امین دریافتی‌های ما بوده است.

غفاری افزود: ۱۸ کارمند داریم و هر چه از هر طریقی درآمد کسب کنیم هزینه می‌کنیم و ایتا درآمدی ندارد. بر اساس بررسی ما پیام رسان‌ها پس از ۲ سال به سوددهی می‌رسند در حالی که ما در سال اول قرار داریم.

وی درباره امنیت پیام رسان ایتا گفت: در موردی که قرار باشد به جرمی رسیدگی شود همکاری لازم را با مراجع قضائی داشته باشیم، اما در سایر موارد، ایتا از اطلاعات کاربران تمام قد محافظت می‌کند. یک بایت از اطلاعات ما در اختیار کسی قرار داده نمی‌شود در حالی که در مورد پیام رسان‌های خارجی به دلیل خروج اطلاعات از مرز، رصد و نظارت به مراتب بیشتری وجود دارد.
ارسال نظرات