خبرهای داغ:

مردم قم در نخستین شب از لیالی قدر یکپارچه ندای بندگی سر دادند

همزمان با نخستین شب از لیالی قدر، نوای الغوث الغوث زائران و مجاوران حضرت معصومه (س) از سراسر شهر قم به آسمان برخاست.
کد خبر: ۹۱۴۱۵۹۳
|
۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، شهر مقدس قم در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که مصادف است با سالروز ضربت خوردن مولی الموحدین حضرت علی (ع) رنگ ماتم به خود گرفت و مؤمنان در حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع)، مسجد مقدس جمکران و سایر اماکن مذهبی شهر به شب زنده داری لیالی قدر و سوگواری برای شهادت نخستین امام شیعیان پرداختند.

حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) در این شب محفل عبادت و نردبان اتصال زمین و آسمان، پناهگاه عاشقان و محفل دلدادگان اهل بیت (ع) شده بود که عاشقانه و با دلی غم بار قلب‌های خویش را به مضجع شریف و نورانی بانوی کرامت مطهر گره زده و با بلند کردن دست نیاز خویش، طنین الهی «الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» را ملتمسانه سر دادند تا به حق عظمت این شب و توسل به ساحت ائمه معصومین (ع) از گناهان پاک شوند و در مسیر بندگی گام بردارند.

مردم روزه دار و خداجوی قم به همراه زائران حرم مطهر حضرت معصومه (س)، در شبستان‌های مختلف این مکان مقدس حضور یافتند و پس از قرائت دعای جوشن کبیر توسط حجت الاسلام و المسلمین محمد پور، گوش دل به سخنرانی و ذکر مصیبت خوانی آیت الله سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) در خصوص لزوم توبه از گناهان در شب‌های قدر و زندگانی گهربار امام اول شیعیان حضرت علی (ع) سپرده و با توسل به درگاه الهی، قرآن بر سر نهاده و ندای بندگی سر دادند.

آیت الله سعیدی در این محفل معنوی گفت: توبه و استغفار به درگاه خداوند متعال، چاره نجات از گناهان است.

وی بیان کرد: توبه راه نجات از گناه و حرکت به سمت جلب رحمت الهی است و شب‌های قدر بهترین لحظات برای آمرزش خواهی از گناهان به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: انسان توبه کننده دیگر اصرار به انجام گناهان ندارد و تلاش می‌کند با دوری از گناه به سمت رحمت واسعه الهی گام بردارد.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) گفت: توبه در دین اسلام امری واجب است که باید بلافاصله پس از انجام گناه انجام شود و شخص توبه کننده تصمیم جدی بگیرد که دیگر گناه نکند.

وی افزود: بدون شک دوستی و ولایت اهل بیت (ع) راهی استوار برای دوری از گناهان و رسیدن به سعادت است.

وی ادامه داد: باید به سیره اهل بیت (ع) در مسائل مختلف فردی و اجتماعی توجه و به آن‌ها عمل کنیم تا در مسیر رضایت الهی گام برداریم.

آیت الله سعیدی گفت: اینکه امام راحل (ره) روز آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند برای این است که از مظلوم در برابر ظالم دفاع شود که این موضوعی مهم در سیره اهل بیت (ع) است.

وی با اشاره به لزوم دستگیری از مردم نیازمند به عنوان وظیفه انسانی و اسلامی، بیان کرد: باید به فکر آسیب دیدگان از سیل اخیر در کشور باشیم و همچنین برای رهایی مسلمانان مظلوم منطقه همچون مردم مظلوم یمن از دست مستکبران و متجاوزان تلاش کنیم.

دست‌هایی که امشب ملتمسانه به سمت آسمان بلند شد، فضای معنوی خاصی را به حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) بخشید و هرکس با دلی شکسته و چشمانی اشک بار برای رفع حاجات خود و دیگران، دست نیاز به سوی بی نیاز داشت.

حضور پرشور کودکان و نوجوانانی که با وجود سن کم، همراه خانواده‌های خود به حرم مطهر حضرت معصومه (س) آمده بودند تا در آئین احیای نخستین شب از لیالی قدر شرکت کنند و دست‌های خود را همچون پدر و مادرانشان برای استجابت دعا به درگاه الهی بلند کردند، از جلوه‌های خاص این مراسم است.

حرم مطهر حضرت معصومه (س) در این شب قدر، میزبان مومنانی بود که علاوه بر مناطق مختلف شهر قم از سراسر ایران و حتی سایر کشور‌های جهان، خود را به این مکان مقدس رسانده بودند تا هم صدا با یکدیگر، رو به درگاه خالق خویش، فریاد العفو سر دهند.

سراسر شهر قم از امشب با برافراشتن پرچم‌های سیاه عزاداری در هر کوی و برزن برای ایام سوگواری شهادت حضرت علی (ع) آماده شد و از هر نقطه شهر زمزمه یا علی (ع) و نوحه سرایی به گوش می‌رسید.

در مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقان حضرت مهدی (عج) نیز آئین‌های مختلف دینی برای گرامیداشت نخستین شب از لیالی قدر و عزاداری شهادت حضرت علی (ع) برگزار شد و زائران با حضور خویش در این مکان معنوی، این مصیبت بزرگ را به امام زمان (عج) تسلیت گفتند.

آئین‌های خاص لیالی قدر به منظور ابراز بندگی و عبادت خداوند متعال در نوزدهمین شب از ماه مبارک رمضان در تمام مساجد، تکایا، بقاع متبرک امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی قم نیز با حضور گسترده مؤمنان خداجوی، برگزار شد.

امشب همه مردم قم حال و هوایی دیگر داشتند و در این میان بیماران، گرفتاران و حاجتمندان بیش از همه چشم امید به دعای مؤمنان دوختند تا به حق این شب عزیز، لباس عافیت بر تن آن‌ها پوشانده شود و حاجت روا شوند.

در آموزه‌های اسلامی و شیعی شب‌های نوزدهم، بیست یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان به عنوان لیالی قدر و ایام نزول قرآن و شب‌هایی با عظمت یاد شده است که سرنوشت انسان‌ها در آن رقم می‌خورد و مسلمانان و شیعیان در این شب‌ها تا طلوع فجر به عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال می‌پردازند.

امام علی (ع) در روز ۱۳ ماه رجب سال سی ام عام الفیل در درون کعبه چشم بر جهان گشود، پدر آن حضرت، ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف و مادرش فاطمه دختر اسد بن هاشم است.

نام ایشان علی، کنیه ابوتراب، ابوالائمه، ابوالحسن و لقب امیرالمومنین، یعسوب الدین، یعسوب المومنین، امام المتقین، سید الاوصیاء، اسدالله، مرتضی، حیدر، أَنزع، قضم، وصی و، ولی است.

علی (ع) نخستین کسی که به نبوت حضرت رسول (ص) ایمان آورد، بود. ایشان همیشه همراه پیامبر بود و آن بزرگوار در تمام جنگ‌های زمان حضرت رسول (ص) غیر از جنگ تبوک، مشارکت داشت و بیشترین پیروزی‌ها به دست برومند و توانای آن حضرت نصیب اسلام و مسلمان شد.

آن حضرت در شب نوزدهم ماه رمضان سال چهلم هجری قمری در حالی که در مسجد کوفه و اقامه نماز صبح در سجده بود، ضربتی از سوی ابن ملجم مرادی بر فرق مبارکش وارد آمد که در این حال آن حضرت فرمود:: «فزت و رب الکعبه، به خدای کعبه سوگند که رستگار شدم».

سرانجام حضرت علی (ع) در ۲۱ ماه رمضان سال چهلم هجری قمری به شهادت رسید و بارگاه ملکوتی آن امام همام در نجف اشرف میعادگاه عاشقان حق و حقیقت شد.
ارسال نظرات